CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Thruma eller Alde.

Go down 
+4
Sten Rune
Pondus
Jan
Johnny
8 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 10:16

ARVE skrev:
Pondus.

Tror virkeligheten er enda grymmere og jeg.

Depresiv sitter han der,og drømmer om besøket i min svenske prinsesse,mens skuffer og skap ramler ned over ham,etter turen ned fra Bislingen.Der får vognene kjørt seg på grusvei og heftige telehiv.

Stakkars Tom da......... virker jo som en mann en ikke unner slike opplevelser lol! lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 11:01

Pondus.

Ja,vi føler med ham i slik en stund.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 11:15

Thanks folks.
Fikk nå mer forståelse av de to varmesystemene som det snakkes om.
Kjedelig å kun vite noe om det ene systemet når der finnes alternativer.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 20:32

De tyske vognene er jo egentlig bygd for Thruma.

Men Air-pluss systemet til Dethleffs vil vel sørge for at Alde også

vil fungere bra i disse vognene, eller...?

Vegard, hva mener du som har litt kjennskap til dette med

varmesystemer i forskjellige vogner.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Thruma eller Alde. - Page 2 Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 20:38

Sten Rune

Med Air pluss, har Dethleff's gjort et godt grep for å bedre varmekomforten på disse vognene, men alikevel, er de ikke på nivå med de Nordiske, som er utelukkende konstruert for Alde. dette kan du se ved å følge luftens sirkulasjonsveier både igjenom benker, på innersiden av kjøkkenbenk, og via overskap.

Men for all del, et bra skritt i riktig retning!!


Vegard
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 20:40

Takker Vegard.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Thruma eller Alde. - Page 2 Caravan
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 31 Mai 2007 - 21:48

Nytt spørsmål om varmesystem igjen.
Nordiske vogner, er de kun levert med alden eller er trumaen også brukt i disse vognene? De nordiske altså.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 31 Mai 2007 - 21:51

Johnny U skrev:
Nytt spørsmål om varmesystem igjen.
Nordiske vogner, er de kun levert med alden eller er trumaen også brukt i disse vognene? De nordiske altså.

Johnny U

De nordiske leveres kun med Alde. De har og blitt levert med Primus vannbåren varme, noen av de... Nå er jo Primus kjøpt opp av Alde.

Truma i nordisk vogn, har jeg aldri hørt om, eller sett.... Det er nå forøvrig Alde som og produserer Thruma
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 31 Mai 2007 - 21:57

Johnny U

Her ser du litt: http://www.alde.se

Klikk "produkter", og så "varmesystem" i menyen....
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 31 Mai 2007 - 21:59

Nytt spørsmål.
Vannbåren gulvvarme, når tid ble dette vanlig?
Er dette bedre enn elvarme i gulv?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 31 Mai 2007 - 22:07

Morten T

Eksperimenterte litt med Trumaen nå i helga. 7 grader ute. Til den temperaturen fant jeg en bra setting på Ultra Heaten med 7 tallet på Det grønne lyset og effekten på tusen watt. Vifta satte jeg i A-modus med max sirkulasjon på 2,5.

Hadde da 19 grader flatt inne i vogna med meget stabil varme og med lite støy, i og med at vifta sirkulerte relativt sakte. Selve trumaen blir jo det jo litt lunk på da, med lite luftsirkulasjon, men ikke mer en hyggevarme.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 31 Mai 2007 - 22:07

Johnny U skrev:
Nytt spørsmål.
Vannbåren gulvvarme, når tid ble dette vanlig?
Er dette bedre enn elvarme i gulv?

Johnny U

er litt usikker på når det kom, men det kom vel sånn rundt år 2000.

Om det er bedre eller ikke, har det jo vært en del diskusjon om.... Jeg vil ikke ha det om jeg kan ungå dette, men det har også sine fordeler....

Fordelen er at gulvet og kan varmes om du ikke ligger på strøm... men det er så skjelden for min del om vintern, at det velger jeg vekk.

Bakdelen jeg har oppdaget, er: når en sitter en del voksne, med varm mat og levende lys i vogna, og det er noe kaldt ute...

da avgir folk, og utstyr så masse varme, at termostaten skrur seg av.... da blir også gulvet kjølig.... Om en så har 25 grader i vogna, så føler en det kjølig når en blir kjølig på beina...
En kan nemlig ikke kjøre bare gulvet, men en kan kjøre bare konvektorene på de fleste...

På et gulv med el-varme, er jo varmen konstant, så lenge bryteren står på.... dessuten så kommer de Wattene med varme gulvet avgir i tillegg til det fyren gir...

Vegard
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 31 Mai 2007 - 22:15

Johnny U

Mener den vannbårne gulv-varmen kom med Alde Compakt 3000, uten at jeg er 100% sikker på dette....
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 31 Mai 2007 - 23:03

Johnny U skrev:
Nytt spørsmål.
Vannbåren gulvvarme, når tid ble dette vanlig?
Er dette bedre enn elvarme i gulv?

Johnny U

I min hobby, skal el-varmen i gulvet bare sees på som et forsiktig supplement for å gi god lunk. Watt-effekten er ikke veldig høy, og jeg kan ikke forestille meg at den kan sammenlignes med et fullverdig vannbårent system forøvrig
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 31 Mai 2007 - 23:11

thor_egil skrev:
Johnny U skrev:
Nytt spørsmål.
Vannbåren gulvvarme, når tid ble dette vanlig?
Er dette bedre enn elvarme i gulv?

Johnny U

I min hobby, skal el-varmen i gulvet bare sees på som et forsiktig supplement for å gi god lunk. Watt-effekten er ikke veldig høy, og jeg kan ikke forestille meg at den kan sammenlignes med et fullverdig vannbårent system forøvrig


Thor Egil

det kan nok ikke helt sammenliknes nei, På hobby ligger ikke varmefolien helt inn til benker, kanter og vegger. Men dette er forskjellig for forskjellige produsenter...

på min ligger varmen helt ut til kanter, benker og begger, og er vel på ca 250W samlet mener jeg, pluss den som er under dusjen....
Dette er nok mere sammenliknbart med den vannbårene gulv-varmens varme-komfort...
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 31 Mai 2007 - 23:27

Vegard

Jeg har ikke noe å utsette på varmekomforten til hobby, og jeg tror nok at effekten kan ligge på noe av det du nevner her, 200 - 300W. Komforten er meget god, men det er som du nevner at el-folien ikke er inne i alle kroker og kriker.
200 - 300 w gir jo en hyggelig lunk men veldig varmt i vogna blir det jo ikke!


Sist endret av den Tor 31 Mai 2007 - 23:33, endret 1 gang
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 31 Mai 2007 - 23:30

For alle, og det er jo mange, som har en vogn med luftbåren varme bør vel denne videoen være lærebok:

http://www.hobbyinfo.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files%2fFiler%2fHobby%2fHobby_optimering_256.wmv

eller artikkelen

http://www.campingferie.dk/h14_vintercamping/s/Norge_klargor%20campingv.asp

Har man en vogn med thruma med Ultraheat er det jo småpenger som skal til for å gjøre vogna langt bedre skikket til vinterbruk.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 31 Mai 2007 - 23:38

når det gjelder truma så har vi erfart en ting.
det blir tørr og tung luft i vogna av det, faktisk så dårlig at vi ikke kan bruke den om natta
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeTor 31 Mai 2007 - 23:45

Jan

Jeg kan jo ikke svare for den nye vogna vår, men vi har svært gode erfaringer med Truma varmesystem i vår gamle. Vi synes faktisk at ufta er svært bra, men det forutsetter selvsagt at det ventlileres som det skal i vogna.

I vår gamle 1985 Hobby 535 ble luftkvaliteten opplevd som svært god selv med 6 sovende mennesker.

Det hører dog til historien at vi aldri har brukt vogna i kuldegrader - kun ned mot null. I alle tilfeller synes vi varmen har vært fortreffelig.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeFre 1 Jun 2007 - 6:17

Tor Egil

Min erfaring er at thrumaen nok kan sammenliknes med andre vifte-ovner, hvor også lufta blir noe tørr

Oss plaget det ikke, men det er nok en del som plages mere av tørr luft enn oss.

Ventilasjon, er selvfølgelig vktig her også!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeFre 1 Jun 2007 - 6:18

Johnny U skrev:
Nytt spørsmål.
Vannbåren gulvvarme, når tid ble dette vanlig?
Er dette bedre enn elvarme i gulv?

Johnny.

Kabe kom med dette i '87 .Mener forhandler nevnte at man kunne få det i '86 om man ville og.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeFre 1 Jun 2007 - 7:29

Johnny.

Et eksempel på '87 modell med gulvvarme.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10215280&sid=12abc_2s_w445470&pos=162&tot=174&page=7

Forøvrig skal man være litt forsiktig med Kabes modeller fra '85-'87 p.g.a. endel fuktproblemer på disse årgangene.De kom med ny isolering,ECOPRIM,i '88,og denne trekker ikke til seg fukt.Brukes og i dag.

I '84,var ikke sandwichkonstruksjonen kommet i gang ennå,og fukten som da evnt. kom inni vegger og tak,kunne komme ut igjen.Isoleringa lå da litt mer løst,med litt luft rundt seg.
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeFre 1 Jun 2007 - 7:31

Vegard

Dette har du helt rett i, og jeg ville bli overrasket om selv den mest fanatiske hobby-eier ville hevde at Truma var bedre enn et sofistikert vannbårent varmesystem. En av grunnene er nettopp den du nevner

Det er ikke til å komme bort fra at en Truma vil brenne noe støv. Hvorfor har jeg da flere ganger opplevd at det er bedre inneklima i den industrialiserte tyske støvbrennende sponplatehaugen enn i en skandinavisk skjønnhet fylt med edel furu og kildevann? ( Very Happy Det var bare for å polarisere debatten litt her. He he..)

Det kommer ned til ditt siste punkt, Vegard - ventilasjon. En campingvogn er egentlig et skremmende lite rom, og dersom man ikke sørger for tilstrekkelig ventilasjon er man rimelig fortapt enten man bruker vannbåren eller luftbåren varme. Noen "skandinavere" jeg har besøkt har vært mennesker som har en utbredt angst for å fryse - De kjører på med 23 grader inne i vogna og hver eneste lufteluke/ventil/vindu låst med hengelås og kjetting. Resultatet er dårlig luftkvalitet! Da har det vært en velsignelse å komme tilbake til egen vogn med 19 grader og frisk luft!

Ventilasjon kan derfor ikke understrekes godt nok!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeFre 1 Jun 2007 - 7:51

Thor-Egil.

Kan lett bli klaustrofobisk om man er mange i vogna,og alt er tettet igjen.

Men i de nordiske vognene vi har hatt,så har jeg sjelden hatt behov for å ha luker eller vinduer oppe for å ha god luftkvalitet.

Tenker da på vinteren.

Taklukene er jo lagd slik at de slipper inn litt luft selv om de er igjen.Og man har jo og gjerne lufteventiler et par steder i taket utenom taklukene.Endel luft slippes og inn gjennom inntak i gulvet.

Vet at Vegard kjører med åpne takluker på vinteren,men de er fem personer,mens vi er bare tre.

Solifer og Kabe har noen geniale luker i veggene,som kan åpnes og lukkes,og disse har vi hatt mye glede av.
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeFre 1 Jun 2007 - 8:43

Arve

Vet om luftelukene til Solifer, og de er smarte på vinteren - tror jeg. Har ikke sjekket de siste årgangene med Solifer, men en del vogner på 80-tallet har etter min erfaring seriøse problemer med nok ventilasjon sommerstid, både pga sterkt begrensede muligheter til å åpne vinduer og fordi kjøleskapets spillvarme ledes inn i vogna? - Hvor dum kan man bli, liksom Very Happy
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeFre 1 Jun 2007 - 8:47

thor_egil skrev:
Arve

Vet om luftelukene til Solifer, og de er smarte på vinteren - tror jeg. Har ikke sjekket de siste årgangene med Solifer, men en del vogner på 80-tallet har etter min erfaring seriøse problemer med nok ventilasjon sommerstid, både pga sterkt begrensede muligheter til å åpne vinduer og fordi kjøleskapets spillvarme ledes inn i vogna? - Hvor dum kan man bli, liksom Very Happy
det er sikkert et valg de gjorde for å få gratisvarme inn i vogna.
hvor smart det er kan jo diskuteres, men hjelper jo på varmen om vinteren
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeFre 1 Jun 2007 - 8:54

Thor-Egil.

På de vognene vi har nå,har begge kjøleskapene mot forteltssida.Ikke optimalt,spør du meg.Man kan ettermontere ei vifte,som hjelper på varme sommerdager,hvor det er steike varmt i forteltet.

Angående 80-talls vogner,så hadde de nordiske sjelden mulighet til å åpne front/endevinduene,men på de tyske så var det innimellom omvendt.Der var det noen av sidevinduene som ikke var åpningsbare.Avvik fra dette forekom selvsagt fra merke til merke.

De nye vognene jeg har hatt de siste årene,har manglet endevinduer,ofte p.g.a. toalettene i bakkant,men og for å spare penger.Man kan jo få vinduer bak som ekstrautstyr,men dette burde vært standard,spør du meg.Det var jo det før om årene,med de samme løsningene.
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeFre 1 Jun 2007 - 15:20

Arve

Det er sant det du sier om vinduer. Om sommeren har det vært gull verd å kunne åpne vinduene rund baut. Har ikke tenkt på at den nye vogna vår har kjøleskapsventilasjonen på teltiden, men det har den jo. Hvor stort minuset er får vi finne ut. En god grunn til å la teltet ha god gjennomlufting!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeFre 1 Jun 2007 - 15:44

thor_egil skrev:
Vegard

Dette har du helt rett i, og jeg ville bli overrasket om selv den mest fanatiske hobby-eier ville hevde at Truma var bedre enn et sofistikert vannbårent varmesystem. En av grunnene er nettopp den du nevner

Det er ikke til å komme bort fra at en Truma vil brenne noe støv. Hvorfor har jeg da flere ganger opplevd at det er bedre inneklima i den industrialiserte tyske støvbrennende sponplatehaugen enn i en skandinavisk skjønnhet fylt med edel furu og kildevann? ( Very Happy Det var bare for å polarisere debatten litt her. He he..)

Det kommer ned til ditt siste punkt, Vegard - ventilasjon. En campingvogn er egentlig et skremmende lite rom, og dersom man ikke sørger for tilstrekkelig ventilasjon er man rimelig fortapt enten man bruker vannbåren eller luftbåren varme. Noen "skandinavere" jeg har besøkt har vært mennesker som har en utbredt angst for å fryse - De kjører på med 23 grader inne i vogna og hver eneste lufteluke/ventil/vindu låst med hengelås og kjetting. Resultatet er dårlig luftkvalitet! Da har det vært en velsignelse å komme tilbake til egen vogn med 19 grader og frisk luft!

Ventilasjon kan derfor ikke understrekes godt nok!


Thor Egil

jeg tror nok ikke det er noe oksygenmessig problem om en ikke åpner noe, for vognene er testet vedr dette, og har nok ventilasjon for å ungå at folk ryker med inni der....

men, det er ikke derved sagt at dette gir optimal komfort i vogna.... Jeg ligger med lukene oppe, fordi jeg både er glad i god luft, samt at bo-komforten økes ved at fyren tvinges til å yte mere.

Å komme til vogner der takluker er fortrekt, 25 grader, samt fortrekte gardiner, gir meg sånn "fjøs-asossiasjoner", om du skjønner.... Om vogna er Nordisk, eller kontinental, spiller ingen rolle i så henseende...

La meg og legge til, at Thruma også har flotte egenskaper, som som Alde ikke har... så en ender jo her opp med at bruksommeråde, er en viktig faktor i dette...

Er en rein sommer-camper, så er thruma helt knall den.... Og med litt tilleggsutstyr, så er den flott om vintern også, i vogner som er konstruert for dette.
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 0:27

[quote="Vegard]

På en hobby jeg hadde, målte jeg dette litt... Den hadde Truma, og ved -10 Grader ute, brukte fyren akkurat 30 min på å løfte tempen til +20 inne.... Altså en grad i minuttet!!! Det er svært bra!!!

Vegard[/quote]

Vegard

Det var jammen imponerende! Prøvde med Hobbyen her ute nå. Vogna var 10 grader. Etter en en time fyring var det 20 grader. 10 grader på en time! Synes jo ikke det egentlig var så treigt, men det er jo langt unna det du klarte.

Da kjørte jeg kun på gass. Lot UltraHeaten hvile!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 7:35

thor_egil skrev:
[quote="Vegard]

På en hobby jeg hadde, målte jeg dette litt... Den hadde Truma, og ved -10 Grader ute, brukte fyren akkurat 30 min på å løfte tempen til +20 inne.... Altså en grad i minuttet!!! Det er svært bra!!!

Vegard

Vegard

Det var jammen imponerende! Prøvde med Hobbyen her ute nå. Vogna var 10 grader. Etter en en time fyring var det 20 grader. 10 grader på en time! Synes jo ikke det egentlig var så treigt, men det er jo langt unna det du klarte.

Da kjørte jeg kun på gass. Lot UltraHeaten hvile![/quote]


Thor Egil

vogna jeg gjorde dette i, var ei Hobby 495, med 230 bredde, og full guffe på gassen
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 8:55

Vegard

Det er klart, det blir litt mindre volum og mindre masse som skal varmes opp, men allikevel! Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 9:18

thor egil

Ti grader opp, ved pluss ti grader, syntes jeg var veldig lite, og mener at det skal jeg klare med Aldefyren i min vogn også, og det kun med tre kw strøm.

og alde, vannbåren varme, er jo et betydelig tregere system å fyre opp.

i vinter, med - 19 fikk jeg startet fyren på gass og 2 kw strøm, pluss gulvvarmen, og da vi ankom var det 22 grader inne, hvor lenge det hadde vært det, vet jeg jo ikke....

lufta hadde da tempen, men vogna er jo ikke komfortabel og gjennomvarm alikevel
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 12:57

Vegard

-19 er jo bra mye. Skal vel litt til å få varmet helt inn i skapene på noen timer om man ikke lukker dem opp!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 13:12

Tror ikke på at trumaen er så mye raskere enn alde.
Kanskje litt i startfasen, men etter en times tid er det nok ganske likt!

Uansett, så er 10 grader opp på en time veeeldig lite med fyring på gass.
Er du sikke på at trumaen kjørte på maks. hele tiden ??
Vet om flere som har hatt problemer med termostaten (montert på skapet med trumaen) slukker fyret pga. varme fra ovnen under!

I flg. en tysk test i CC&C med luft mot vann varme, var ikke trumaen raskere enn alden, så vidt jeg husker.

Vi kom opp til en kald vogn i vinter. Noen hadde glemt å slå på strømmen.
- 17 grader inne What a Face
Startede Alden på full fres med gass og 3 KW = 1 1/2 time (påstår sønnen, jeg mener det var knappe 2 timer) senere hadde vi 17 - 18 grader i vogna.
Men det gikk jo en god stund før luftfuktigheten og komforten ble som når strømmen har stått på en dag i forveien!

jkl
Til Toppen Go down
Sponsored content





Thruma eller Alde. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Thruma eller Alde.
Til Toppen 
Side 2 av 6Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Alde 2920 eller alde 2910?
» alde 3000 compact GULVVARME eller bare langs vegger?
» Er det noe galt med fortelt eller vogn eller skinne?
» penta telt eller annet telt med 3,5 m dybde eller mer ønskes
» Thruma

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: