CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Thruma eller Alde.

Go down 
+4
Sten Rune
Pondus
Jan
Johnny
8 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 14:16

jkl skrev:
Tror ikke på at trumaen er så mye raskere enn alde.
Kanskje litt i startfasen, men etter en times tid er det nok ganske likt!

Uansett, så er 10 grader opp på en time veeeldig lite med fyring på gass.
Er du sikke på at trumaen kjørte på maks. hele tiden ??
Vet om flere som har hatt problemer med termostaten (montert på skapet med trumaen) slukker fyret pga. varme fra ovnen under!

I flg. en tysk test i CC&C med luft mot vann varme, var ikke trumaen raskere enn alden, så vidt jeg husker.

Vi kom opp til en kald vogn i vinter. Noen hadde glemt å slå på strømmen.
- 17 grader inne What a Face
Startede Alden på full fres med gass og 3 KW = 1 1/2 time (påstår sønnen, jeg mener det var knappe 2 timer) senere hadde vi 17 - 18 grader i vogna.
Men det gikk jo en god stund før luftfuktigheten og komforten ble som når strømmen har stått på en dag i forveien!

jkl
vi har jo truma, og det jeg ser er at den gir varme med en gang nesten, men over tid er nok alde å foretrekke, og vi kjøper det neste gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 14:36

En STOR fordel med truma er at man kan kjøre viften uten varme på sommeren.
Virker noe kjølende med den "kalde" luften fra under vogna en varm sommer natt. Det savner vi fra truma tiden...

jkl
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 14:38

jkl

skal ikke gjøre noen stor diskusjon ut av dette, men vil jjo bare minne om at tar vi feks min vogn, så er det 14 liter vann, som må få opp tempen en viss grad, før det kan klare å avgi særlig varme.... og min erfaring er at det tar moe tid, men kjører en på med gass, så er det klart det går raskere....

men, thruma avgir jo varme til lufta rimelig raskt, etter tenning.... kjører en så vifta godt, så en ungår særlig varme ved kaminen, går det utrolig raskt å få opp tempen...

Men uansett vann eller luft, tid tar det før vogna er komfortabel varmemessig
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 14:57

Jeg har alldri hatt anledning til å teste alden mot truma og kan kun uttale meg på grunnlag av hukommelsen fra tiden med truma.
Jeg mente også at trumaen ga varme med en gang, men er også overrasket over hvor raskt alden gir varme.

Har funnet frem CC&C testen. Kan gjerne sende den i .pdf format til de som måtte ønske det.
Tiden før alden gir varme i flg. testen, stemmer vel med sådan ca. med virkeligheten. Trumaen er jeg ikke sikker på.
Resultatet overrsakede også det tyske team: Alden (med gass og 2 KW strøm) var raskest!
Alden med bare 2 KW strøm var litt dårligere enn trumaen.
Testede i LMC med truma og Dethleffs med alde.

Overraskende og spennende lesning.......

jkl
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 15:04

jkl

Jeg syntes faktisk det tar litt tid før særlig varme kan kjennes fra Alden, men til gjengjeld, så varmer den jo litt, hele veien rundt i vogna.... men nården først kommer, varmer den veldig godt, men da er jo vanntempen kommet opp på et relativt høyt nivå også....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 15:07

Vegard skrev:
jkl

Jeg syntes faktisk det tar litt tid før særlig varme kan kjennes fra Alden, men til gjengjeld, så varmer den jo litt, hele veien rundt i vogna.... men nården først kommer, varmer den veldig godt, men da er jo vanntempen kommet opp på et relativt høyt nivå også....

Vegard

Hvad mener du med: litt tid......

Kjenner vel varmen etter 10 - 15 minutter ??

jkl
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 15:10

jkl

Etter 10-15 min kjenner du så vidt litt varme ja, men særlig fart er det ikke såpass tidlig i varmestigningen...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 15:15

Vegard

Nei.... men du har vel hevet tempen med min. 5 grader på mindre enn en halv time ?

jkl
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 16:07

jkl skrev:
Jeg har alldri hatt anledning til å teste alden mot truma og kan kun uttale meg på grunnlag av hukommelsen fra tiden med truma.
Jeg mente også at trumaen ga varme med en gang, men er også overrasket over hvor raskt alden gir varme.

Har funnet frem CC&C testen. Kan gjerne sende den i .pdf format til de som måtte ønske det.
Tiden før alden gir varme i flg. testen, stemmer vel med sådan ca. med virkeligheten. Trumaen er jeg ikke sikker på.
Resultatet overrsakede også det tyske team: Alden (med gass og 2 KW strøm) var raskest!
Alden med bare 2 KW strøm var litt dårligere enn trumaen.
Testede i LMC med truma og Dethleffs med alde.

Overraskende og spennende lesning.......

jkl

jkl

Jeg vil gjerne lese den testen Thruma eller Alde. - Page 3 820616

sr-ni@online.no

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Thruma eller Alde. - Page 3 Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 16:10

jkl

Det tror jeg nok helt klart, men med thrumaen hadde tempen øket med en grad i minuttet på en halv time... og så rask har ikke jeg erfaring med at Alden er...

Jeg har ikke tatt tiden på Alden, men som jeg skrev tidligere her, så har jeg tatt tiden på Thruma'n.... det var da -10 i vogna da jeg fyra thruma'n, og det var da faktisk 20 grader inne i vogna 30 min seinere.... og dette var på en Hobby 495, og med vifta på fullt turtall...

Skal innrømme at jeg var nokså overrasket over dette, fort gikk det...

Men som du vet, jeg er tilhenger av Nordisk, og Alde.... Yppelig kombinasjon, med maksimal varmekomfort.... Akkurat oppvarmingstiden spiller for meg ingen rolle, vi får om vinteren vogna fyret opp et døgn før ankomst uansett.... da er vogna og slikkelig gjenomvarm, tørr, og med topp varmekomfort
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 16:31

Vegard

Ser hvad du skriver om trumaen og når det er dine egne målinger kan jeg vel ikke dra dem i tvivl????

Men 1 grad i minuttet og 30 grader på 1/2 time med truma på gass (var vel kun 3000 w. dengang??) det er jo (nesten) fantastisk!!

jkl
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 16:32

Sten Rune

Du har mail

jkl
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 16:37

jkl skrev:
Vegard

Ser hvad du skriver om trumaen og når det er dine egne målinger kan jeg vel ikke dra dem i tvivl????

Men 1 grad i minuttet og 30 grader på 1/2 time med truma på gass (var vel kun 3000 w. dengang??) det er jo (nesten) fantastisk!!

jkl

jkl

selvfølgelig kan du dra dem i tvil, alt du vil for meg.... Det irriterer meg at jeg ikke husker effekten på Thrumaen, men jeg trodde det var rundt 5 kW, uten at jeg på noen måte er sikker på det....

Du må og gjerne dra i tvil at vi opplever Alde'n som vesentlig tregere til å heve tempen sånn ved start fra helt kald, og til å bli varm.... det går helt greit for meg det og...
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 16:41

en ting er en ulempe med truma for oss.
den brenner støv, og det passer dårlig overens med jentungens astma, og itillegg blåser den jo støv opp fra gulvet og ut av kanaler o.l.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 16:44

Vegard

Alden opplever vi vel nokså likt i vognene våre?

Jeg skriver jo nettopp at jeg IKKE tvivler på dine målinger med trumaen, men at jeg oppfaatter det som nesten fantastisk med 30 grader på en halv time!
Har selv hatt tre vogner med truma, så jeg kjenner også systemet, men husker det bare ikke som SÅ vanvittig bra.

jkl
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 16:51

jkl

he-he... kansje ikke den største fanatikeren av thruma jeg, men sier kun at den og har sine fordeler.... og at de gir en rask oppvarming, om det er noe mål....

men skal du en heve tempen, og har fyr på Alden fra før, og innstillingene er satt på "bereder, pluss varme", er jo Alden og svært rask da..... da oser det jo opp skikkelig varme, med en gang etter termostaten er skrudd opp...

Alden opplever vi sikkert rimelig likt.... bortsett fra at jeg ikke har helt sansen for vannbåren gulv-varme...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 16:56

Vegard

Til vinter camp på fast plass hadde jeg også valgt el gulvvarme og spesielt på høsten, før man begynner å fyre for alvor, hadde det gjort seg med noen elektriske grader i gulvet!

........ så der er vi også nokså enige!

jkl
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 16:59

jkl skrev:
Vegard

Til vinter camp på fast plass hadde jeg også valgt el gulvvarme og spesielt på høsten, før man begynner å fyre for alvor, hadde det gjort seg med noen elektriske grader i gulvet!

........ så der er vi også nokså enige!

jkl

jkl

drømmegulvet for meg har begge deler.... forriglet sånn at en måtte velge det ene systemet, så ant W pr kvadrat, ikke blir faretruende høyt....

Da har en plutselig fordelene fra begge systemer, og kan velge det beste alternativet selv, til en hver tid...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 17:22

Vegard

Hadde jo ikke vært så vanskeligt at legge en el-kabel sammen med eller ved siden av vannrørene i alu platene i gulvet.

Elvarmen kobles inn manuelt og stenger med et rele for strømmen til alden.

Slå av el varmen og alden er igjen hoved varmekilde.
Slå av hovedbryter eller på med vinterkobling og alden kjører som vanlig.... er vel ikke noe vanskeligere enn det!!

Hadde gjerne betalt 10' for dette og fabrikken satt igjen med over halvparten..... ;-)

jkl
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 17:28

jkl

helt enig med deg.... en magnetventil på gulvsløyfa, koblet til el-gulvets bryter,er i grunnen alt som skulle til.... Om de så velger kabel med rørene, eller folie under belegg/eller plater, som du jo har, kan produsentene selv velge...
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 18:25

jkl skrev:
Vegard

Hadde jo ikke vært så vanskeligt at legge en el-kabel sammen med eller ved siden av vannrørene i alu platene i gulvet.

Elvarmen kobles inn manuelt og stenger med et rele for strømmen til alden.

Slå av el varmen og alden er igjen hoved varmekilde.
Slå av hovedbryter eller på med vinterkobling og alden kjører som vanlig.... er vel ikke noe vanskeligere enn det!!

Hadde gjerne betalt 10' for dette og fabrikken satt igjen med over halvparten..... ;-)

jkl
hvorfor ikke ta dette opp med forhandleren slik at de kan bringe det videre til fabrikkene, for de som kjøper nordisk vogn er jo allerede villig til å bruke mye penger på vogn for å få ting slik de vil ha det.
har elektrisk gulvvarme selv og synes det er deilig med varme i gulvet uten at man må ha på varme i vogna.
eller som dere sier å kunne velge etter behov
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 18:30

Jan

det er gjort.....
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 18:31

Vegard skrev:
Jan

det er gjort.....
hadde vært veldig praktisk, siden jeg har samme syn som dere når det gjelder varme
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 20:12

jkl skrev:
Tror ikke på at trumaen er så mye raskere enn alde.
Kanskje litt i startfasen, men etter en times tid er det nok ganske likt!

Uansett, så er 10 grader opp på en time veeeldig lite med fyring på gass.
Er du sikke på at trumaen kjørte på maks. hele tiden ??
Vet om flere som har hatt problemer med termostaten (montert på skapet med trumaen) slukker fyret pga. varme fra ovnen under!

I flg. en tysk test i CC&C med luft mot vann varme, var ikke trumaen raskere enn alden, så vidt jeg husker.

Vi kom opp til en kald vogn i vinter. Noen hadde glemt å slå på strømmen.
- 17 grader inne What a Face
Startede Alden på full fres med gass og 3 KW = 1 1/2 time (påstår sønnen, jeg mener det var knappe 2 timer) senere hadde vi 17 - 18 grader i vogna.
Men det gikk jo en god stund før luftfuktigheten og komforten ble som når strømmen har stått på en dag i forveien!

jkl

Joda...Kjørte trumaen på 10 og vifta med manuell fart på 5! Lufta som kom ut var da rimelig heit og det sto skikkelig ut fra selve ovnen også, men det tok tid å komme opp til 20 grader
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeLør 2 Jun 2007 - 20:16

Vegard skrev:
jkl

skal ikke gjøre noen stor diskusjon ut av dette, men vil jjo bare minne om at tar vi feks min vogn, så er det 14 liter vann, som må få opp tempen en viss grad, før det kan klare å avgi særlig varme.... og min erfaring er at det tar moe tid, men kjører en på med gass, så er det klart det går raskere....

men, thruma avgir jo varme til lufta rimelig raskt, etter tenning.... kjører en så vifta godt, så en ungår særlig varme ved kaminen, går det utrolig raskt å få opp tempen...

Men uansett vann eller luft, tid tar det før vogna er komfortabel varmemessig

Det er jo uansett en viss fysisk masse som skal varmes opp og det kan ikke et varmesystem gjøre så mye raskere enn et annet!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeSøn 3 Jun 2007 - 9:20

Thor Egil

Vel, er med på den, men den første tiden avgir Thrumaen full effekt omtrent fra første minutt, mens Alden må få opp temraturen på vannet, før oppvarmingen av selve vogna får noe tempo...

Har en begge systemer i full driftstempratur, så er jeg langt på vei enig med deg.... men det er jo det en ikke har, under disse eksemliene vi her har nevnt

Sett en vifte-ovn, og en oljefyllt radiator-ovn inn i samme rom, Begge på 2 kW, ta tiden det tar for begge å løfte tempen ti, eller fem grader....

Vifteovnen klarer dette raskest, men det kan være mange grunner til å velge oljeovnen alikevel.... og skal ovnene brukes til å holde dette rommet varmt, så kreves jo samme avgitte effekt.... da er det evt ovnenes virkningsgrad som gjør en forskjell i effekt-forbruket.

For å holde rommet varmt, så vil nok ovnene vil jobbe ganske forskjellig... vifteovnen vil ha slått ut-inn en del ganger, på samme tiden som oljeovnen gjør det en gang... det pga tregere responstid på oljeovnen.... men den avgitte effekten, vil fra begge ovner være den samme....
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeSøn 3 Jun 2007 - 12:34

Vegard

Neida, det var ikke for å motstride hurtigheten til å motstride argumenetet ditt om startkapasiteten til Trumaen, Det var mer håndslag til at gjennomvarming av vogn tar tid og tiden det tar nok ikke er så veldig forskjellig på en Alde og en Truma. Vet jo at du tydeligvis må ha hatt en Truma med det såkalte Hellfire-kit'et montert som ekstrautstyr lol! , siden du klarte 30 grader opp på en halvtime, men flere andre har vel gjort erfaringer som er noe mer moderate, så forskjellene er kanskje ikke så dramatiske. Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeSøn 3 Jun 2007 - 13:53

Thor Egil

for gjenomvarming av vogna om vinteren, så føler vi det bør gå et døgn.... da er madrasser, dyner, og puter svært komfortable....

Har prøvd litt med et halvt døgn, men da syntes jeg det henger kulde igjen i sengene...

dette er nok likt uansett fyr...
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeSøn 3 Jun 2007 - 17:16

Vegard

Jepp, dynene får man varme opp på annet vis.... Laughing
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeSøn 3 Jun 2007 - 17:49

thor_egil skrev:
Vegard

Jepp, dynene får man varme opp på annet vis.... Laughing


Thor _egil.
Dette trenger vi en nærmere forklaring på.

Thruma eller Alde. - Page 3 265129
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeSøn 3 Jun 2007 - 18:01

Johnny U skrev:
thor_egil skrev:
Vegard

Jepp, dynene får man varme opp på annet vis.... Laughing


Thor _egil.
Dette trenger vi en nærmere forklaring på.

Thruma eller Alde. - Page 3 265129
regner med at det han mener er "perpendikulære sirkelbevegelser" i luftholdige rom
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeSøn 3 Jun 2007 - 19:43

Johnny U skrev:
thor_egil skrev:
Vegard

Jepp, dynene får man varme opp på annet vis.... Laughing


Thor _egil.
Dette trenger vi en nærmere forklaring på.

Thruma eller Alde. - Page 3 265129
Johnny U
Med 220 volt i vogna kan man jo kjøpe seg et elektrisk varmeteppe, vet du! Du tror da vel for all del ikke at jeg tenkte på noe annet... Thruma eller Alde. - Page 3 105977
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeSøn 3 Jun 2007 - 20:20

Hei

vel-vel.... en kan ha det godt i ei seng, men foretrekker at de er tempererte før jeg kryper oppi.....

senger som bærer preg av å være gjenomkalde, og som slår seg litt, er ikke akkurat min greie da....
Til Toppen Go down
Arild
CARAVANER
CARAVANER
Arild


Male
Antall Innlegg : 63
Age : 50
Localisation : Bergen
Registration date : 05.11.2007

Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 21:53

Det har vært skrevet vanvittig mye (i dette og andre forum) om at noen vogner skal vært konstruert for Alde og andre for Thruma. Jeg nevner ikke merker....

Jeg har Alde i vogna min, men den skal vært konstruert for Thruma. Er det er kun snakk om marginale/teoretiske forskjeller eller er det natt og dag.

Er det noen som har vogn som er konstruert for Alde som kan fortelle meg hvor lang tid det tar å komme fra f.eks 0 grader til 20 grader.

Oppgi gjerne størrelse på vogn, effekt og om det brukes gass eller elektrisitet. Siden dette har betydning for resultatet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 22:47

Arild skrev:
Det har vært skrevet vanvittig mye (i dette og andre forum) om at noen vogner skal vært konstruert for Alde og andre for Thruma. Jeg nevner ikke merker....

Jeg har Alde i vogna min, men den skal vært konstruert for Thruma. Er det er kun snakk om marginale/teoretiske forskjeller eller er det natt og dag.

Er det noen som har vogn som er konstruert for Alde som kan fortelle meg hvor lang tid det tar å komme fra f.eks 0 grader til 20 grader.

Oppgi gjerne størrelse på vogn, effekt og om det brukes gass eller elektrisitet. Siden dette har betydning for resultatet.

Arild

tiden oppvarmingen tar, er jo lengre på alde, enn med thruma.... og vogner som er konstruert for Ade, er jo i hvertfall de nordiske, hvor truma ikke er mulig alternativ i vogna...

Uansett er ikke dette sånn at en i noen vogn fryser i hjel, men det er jo i vesentlig varmekomforten du merker forskjeller på.... I vogner som er konstruert for alde, er jo hele innredningen tilpasset Alde, så lufta får rette veier etc.

Varme handler nemlig om mye annet enn å oppnå feks 24 grader , midt i vogna, 1.5 m over gulvet, i minus ti grader ute..... elle for den saks skyld hurtig oppvarming a vogna...... der vinner vel og thruma....

Akkurat oppvarmingstiden har jeg ikke for min vogn, som er ei bjølle 790. jeg får nemlig vogna plugget dagen før vi ankommer, så det er 24 grader i den når vi dukker opp.... og da er alt så gjenomvarmt og deilig.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Thruma eller Alde. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 3 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Thruma eller Alde.
Til Toppen 
Side 3 av 6Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Alde 2920 eller alde 2910?
» alde 3000 compact GULVVARME eller bare langs vegger?
» Er det noe galt med fortelt eller vogn eller skinne?
» penta telt eller annet telt med 3,5 m dybde eller mer ønskes
» Thruma

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: