CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw

Go down 
+7
Jan
ArneO
Sten Rune
hpk
Tor H
Jan Ole
Edgar
11 posters
Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next
AvInnlegg
Edgar




Antall Innlegg : 19
Registration date : 18.01.2009

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 21:17

Hei.

Jeg har et problem som har vokst meg over hode og jeg blir gal at jeg ikke klarer å finne ut av det. Derfor kom jeg over dette forum og tror jeg må spørre litt rundt om hva folk mener om denne saken.

Jeg har altså en Alde 3000 3Kw i en bobil, det er ca 40 meter med rør. Nå lurer sikkert en del på hva slags bobil det er snakk om pga rørlenge men den er ikke mer en 8 meter, den har dobbelt gulv med rør og konvektorer både i undergulv og bodel. Systemet er også utstyrt med 3 varmebostere fra Alde.

Jeg sliter litt med å få tempratur inne i bilen men ikke alltid.

Det jeg har funnet ut er følgende.
Med ellkolbe 1kw får jeg 27 grader på systemvannet.
Med ellkolbe 3kw får jeg 54 grader på systemvannet.
Med gass får jeg 54 grader på systemvannet.
Med gass + ellkolbe får jeg 76 grader på systemvannet.
Dette er når utetempraturen er minus 7 til 11 grader.

Når systemvannet er 54 grader oppnår jeg kun 18-20 grader innetempratur.
Når systemvannet er 76 grader oppnår jeg iallefall 25 grader innetempratur. (har ikke prøvd mer)
Dette er også når utetempraturen er minus 7 til 11 grader.

Når utetempraturen er minus 20 grader har jeg store problem med å få innetempraturen høyere enn 16-17 grader med kun gass eller ellkolbe. Hvis jeg da bruker ellkolbe sammen med gass får jeg systemvannet opp på 76 grader og innetempraturen blir 25 grader. (har ikke prøve mer)

Når jeg bruker gass og systemvannet er 54 grader går pannen uten stopp hele tiden. Den tar aldri pause.
Når jeg bruker gass + ellkolbe blir systemvannet 76 grader og pannen stopper/pauser. Når systemvannet har falt til 73 grader starter den igjen.

Min oppfatning er at systemvannet må opp på 76 grader for at det skal bli god varme i caravan. Når systemvannet er 76 grader stopper/pauser pannen. Dette må derfor være den mest perfekte tempraturen på systemvannet. Det sparer på pannen, siden den stopper/pauser ned til 73 grader. Det må også være den mest økonomiske for el og gassforbruk.

Hva er deres oppfatinga og hvilken erfaring har dere gjort dere om hvilke tempraturer på systemvannet ?

Er det noen som har målt tempratur på systemvannet direkte ? Hva oppnår du/dere på deres Alde 3000 ?

Jeg er 100 % sikker jeg ikke har luft i systemet, det viser jo også det jeg opplever med tempraturene jeg oppnår.

Ifølge tekniske data på 3000 er max systemvann tempratur 75 grader.

Noen her som har eller har hatt samme problem?
Hvilken løsning kan hjelpe meg?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 21:36

Det var litt av en nøtt.
Mange opplysninger hadde du og.
Er selv ikke ekspert på dette temaet, men de finnes her inne.
Prøver alikevel med et par spørsmål.

-Hva er temperatur forskjellen på inn og ut på glycolkretsen?

-Ved gassfyring har du vel bare 1kw el selv om du har bryteren i posisjon tre kw tror jeg.

-Kjører du konstant sirkulasjon? Det gir vanligvis en jevnere varme under så lave utetemperaturer.

-Hva slags sirkulasjonspumpe har du? 12V eller 230V?

-Mulig maks systemtemp er 75ºC, men jeg trodde det var 80ºC.

Vanligvis er egntlig forholdene omvendt. At system temperaturen ligger å butter opp mot maks fordi det ikke er nok konvektorer til å ta unna så mye effekt, men med 40m med rør og konvektorer er du vel oppe i tre fire ganger så mye som det er i selv de største vognene.

Har tenkt litt til:
Tror du har for dårlig sirkulasjon. Med så mye rør burde du sikkert hatt flere pumper for å opprettholde god nok sirkulasjon.
Retur temperaturen burde ikke synke så veldig mye under en delta på 10 grader.

Dette forklarer alikevel ikke de lave temperaturene med lav varmeeffekt, men så er det jo også mye som skal varmes opp.

-Kan det tenkes at Alden rett og slett blir i minste laget?

-Hvordan er det med isolasjon?

-Hva slags bil er det?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Tor H
CARAVANER
CARAVANER
Tor H


Antall Innlegg : 62
Registration date : 26.03.2007

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 22:00

Når jeg leser innlegget ditt er det første som slår meg at her "tas" det for mye varme ut av anlegget, med andre ord for mange radiatorer/rør.`Konstruksjonsfeil?

Det neste som slår meg er at jeg tenker på en bobil jeg hadde med gulvvarme og dermed 2 varmekretser. Den hadde strupeventil til gulvvarmen slik at når det var "riktig" kaldt måtte jeg gå ned med varmen i gulvet for å få det varmt opp langs veggene. Ulogisk at jo kaldere der var ute jo mindre varme kunne jeg ha på gulvet, men sånn var det. Nå var det en Primus brenner slikat jeg kunne bare kople inn trinn 2 eller 3 også var det "problemet" løst. Den muligheten har ikke Alde så derfor er det du erfarer likt med min erfaring.

Dermed er det 3de som slår meg at du har også kansje flere varmekretser og har ikke funnet den "riktige" stillingen på de kretsene?

Enda en ting som kan være "problem" er at vannet sirkulerer for fort og dermed ikke blir "riktig" oppvarmet. Vannet sirkulerer for fort slik at ikke vannet blir nok oppvarmet. Det skal jo være en tempratur på vannet ut av brenneren og faktisk bare noen få grader kaldere inn på brenneren. Hos deg går det både for kaldt ut og inn?

Så jeg ville studert varmekretsene litt nøyere, evt sendt en mail til Alde og stilt spørsmålet. De har vært meget behjelplige overfor mine henvendelser. Da får du ihvertfall klar beskjed på vanntemp ut og inn og når du kan forvente at fyren regulerer.
Til Toppen Go down
http://torsbobilsider.viviti.com/
Edgar




Antall Innlegg : 19
Registration date : 18.01.2009

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 22:13

Det første jeg gjore var å bytte pumpe før jeg begynte med feilsøking. Jeg hadde den sterkeste pumpe fra alde for montering i karret. Da var systempempraturen nede på 41 grader på 1 varmekilde. Med å bytte til den siste pumpe fra alde 3010508 med justerbar hastighet og på 12V løftet jeg systemtempraturen til 54 grader på 1 varmekilde. Pumpen er byttet i samråd med Alde. Hvis jeg skal ambefale en pumpe må det bli denne jeg byttet til. Det er trinnløs hastighetsjustering fra 1 til 5. Jeg bruker den på 4, etter mye prøving har jeg funnet ut det er den mest opptimale for meg. Med hastighet 5 er det virkelig orkan i karret.
Sirkulasjon er det ikke noe problem med.

Jeg tror ikke Alden er for liten siden jeg oppnår så høy tempratur med 2 varmekilder.
På elkolbe har jeg 1Kw, 2Kw og 3Kw
på gass er den 5.8Kw

Gass er nesten dobbel så mye Kw kontra elkolbe. Likevell klarer den ikke mer systemvarme enn elkolbe på max alene.

Isolasjon kan heller ikke være dårlig siden jeg oppnår så høye tempraturer med 2 varmekilder.

Bilen er en Burstner i821, 2006 model.

Dette er også blitt en nøtt for Alde.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 22:19

Edgar

Jeg hadde forsåvidt samme problemet med at jeg ikke fikk opp varmen i vogna pga for lav glykoltemp på Alde 3010.
Grunnen var for lite effekt pga at gassen ikke virket, og siden jeg brukte 1500W til å fyre i spikerteltet med hadde jeg bare 2000W tilgjengelig i vogna. Dette medførte at jeg ikke fikk glykoltempen over ca 45 grader ved ca 7 minus ute. Det ble umulig å opprettholde temperaturen i vogna, den sank til under 20 grader. Når glykoltemperaturen er så lav blir virkningsgraden på konvektorene veldig dårlig.

Da jeg fikk fikset fyren så den virket på gass ble glykoltempen liggende i området 75-85 grader avlest på det digitale styringspanelet (husker ikke akkurat verdien) og da ble det godt og varmt i vogna.


Jeg tror at Alden blir for liten i forhold til størrelsen og isolasjonen i bilen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 22:25

Dette er vel en bil som i utgangspunktet er lagd for Truma,eller tar jeg feil her ?

Vet at i endel kontinentale vogner,så sliter man med å få jevn varme med Alde-fyring,da innredningen er lagt opp etter å funke med Truma.

Ref. en tråd om Knaus 780 her på forumet f.eks.

Kan det være et sånt syndrom som slår til her og ?

Ikke mange bobiler som har Alde som standard etter det jeg har sett.Man må vel tilbake til Solifer 6700 (Primus) og Cabby Exus (Alde)fra midten av 90-tallet for å finne biler som ble bygd med vannvarme fra begynnelsen.

Nordic er og et annet svensk merke,bygd for vannvarme.

Av det jeg har skummet gjennom på FINN de siste ukene,er det nesten bare Truma som finnes,selv i dyre bobiler.

Men arrester meg gjerne da jeg ikke er noen bobilspesialist.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 22:28

Edgar

Med ellkolbe 1kw får jeg 27 grader på systemvannet.
Med ellkolbe 3kw får jeg 54 grader på systemvannet.
Med gass får jeg 54 grader på systemvannet.
Med gass + ellkolbe får jeg 76 grader på systemvannet.

Med el 3kw får du samme temp som med gass som angivelig skal yte 5,8kw?

Som sagt, jeg tror kombinasjonen el og gass ikke gir 8,8kw ( med propan og ikke butan er det vel 5,3kw gassen gir tror jeg,) men at du bare får ett trinn på el altså 1050w.
Da blir det følgende: gass og 1kw el gir deg 76 grader.

Da er det ting som tyder på at gassen din ikke yter fullt som hpk sier.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 22:29

Arve

Kabe.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 22:32

J.O.

Selvsagt,glemte det i farta.Satt jo i en for noen få dager siden.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 22:39

Ligger 3 stk Burstner i821 på finn.no, og alle er med Alde...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Caravan
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 22:41

I bruksanvisningen for Compact 3000 står det ikke noe om at el.kolben er begrenset til 1kW i kombinasjon med gassdrift. Tvert i mot er det et eksempel der det vises 2kW el.kolbe i kombinasjon med gass.

Det står også at systemtemperaturen er i utgangspunktet innstilt til 80 grader. Den kan reguleres med rattet på siden av fyren, men om du oppnår 76 grader så er det ingen grunn til å stille på den.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 22:45

Sten Rune skrev:
Ligger 3 stk Burstner i821 på finn.no, og alle er med Alde...

Stenis.

Ok,takker !!
Til Toppen Go down
Edgar




Antall Innlegg : 19
Registration date : 18.01.2009

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 22:50

J.O
Du har rett, med propan er den 5.2Kw, var å sjekket tekniske data igjen.

Det er åpenbart noe med måten gassen brenner på. Ifølge en caravanforhandler jeg pratet med var det ikke noe som kunne gjøres for å øke brenningen på.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 22:53

hpk skrev:
I bruksanvisningen for Compact 3000 står det ikke noe om at el.kolben er begrenset til 1kW i kombinasjon med gassdrift. Tvert i mot er det et eksempel der det vises 2kW el.kolbe i kombinasjon med gass.

Det står også at systemtemperaturen er i utgangspunktet innstilt til 80 grader. Den kan reguleres med rattet på siden av fyren, men om du oppnår 76 grader så er det ingen grunn til å stille på den.


Det med bare en kw sammen med gass går litt på husken her, kan ikke helt huske hva som var grunnlaget for dette, men det kan vere ved oppvarming av varmtvann. Altså ved stoppet sirkulasjonspumpe.
Skal ikke strekke den så langt selv om husken har vert god før i dette temaet.
Uansett, med gass og strøm har han nok effekt.

I en kontinental vogn med god størrelse er det ikke helt uvanlig at man må spe på med gass når minusgradene blir tosifrede. Et annet tema er jo hvilken spenning han har til rådighet, slettes ikke sikkert at 3kw er 3kw.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av J.O. den Ons 18 Feb 2009 - 22:58, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 22:54

Edgar

Noen måte du kan strupe igjen noe av sirkulasjonen i mellom-gulvet?

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 22:58

Og dette er jo en stor bil med store glassflater i fronten.

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw 03_-1719609782

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Edgar




Antall Innlegg : 19
Registration date : 18.01.2009

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 23:05

Sten Rune

Alt er i 1 sløyfe, så her er ikke mye mulighet til å stenge av varme noen plasser. Tanken har streifet meg om det du nevner. Blir jo nydelig gulvvarme når når undergulvet blir varmt.

Kan jo nevne at det også er 230V varmekabler i gulv som kan bruker når jeg har tilgang til strøm.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 23:11

Edgar skrev:
Sten Rune

Alt er i 1 sløyfe, så her er ikke mye mulighet til å stenge av varme noen plasser. Tanken har streifet meg om det du nevner. Blir jo nydelig gulvvarme når når undergulvet blir varmt.

Kan jo nevne at det også er 230V varmekabler i gulv som kan bruker når jeg har tilgang til strøm.

Edgar

Du har ikke målt tempen på returvannet inn til fyren?

En tanke jeg har er at vannet sirkulerer for fort, og med 40m med rør er tempen på returvannet lav og at vannet sirkulerer så fort igjennom fyren at det ikke rekker å få god temp... at differansen på tur/retur vannet er for stor... bare en tanke.. scratch

Har du noen forskjell på systemvannet når du forandrer hastigheten på pumpa f.eks?

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Caravan


Sist endret av Sten Rune den Ons 18 Feb 2009 - 23:17, endret 1 gang
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 23:17

J.O. skrev:
hpk skrev:
I bruksanvisningen for Compact 3000 står det ikke noe om at el.kolben er begrenset til 1kW i kombinasjon med gassdrift. Tvert i mot er det et eksempel der det vises 2kW el.kolbe i kombinasjon med gass.

Det står også at systemtemperaturen er i utgangspunktet innstilt til 80 grader. Den kan reguleres med rattet på siden av fyren, men om du oppnår 76 grader så er det ingen grunn til å stille på den.


Det med bare en kw sammen med gass går litt på husken her, kan ikke helt huske hva som var grunnlaget for dette, men det kan vere ved oppvarming av varmtvann. Altså ved stoppet sirkulasjonspumpe.
Skal ikke strekke den så langt selv om husken har vert god før i dette temaet.
Uansett, med gass og strøm har han nok effekt.

I en kontinental vogn med god størrelse er det ikke helt uvanlig at man må spe på med gass når minusgradene blir tosifrede. Et annet tema er jo hvilken spenning han har til rådighet, slettes ikke sikkert at 3kw er 3kw.
Har sett på el.skjemaet i servicemanualen. Det stemmer at hvis ikke sirkulasjonspumpa går er strømmen begrenset til 1kW og da senkes også temperaturen i pannen til 60 grader.

Jeg synes ikke det er unaturlig at man må spe på med gass når det blir så kaldt som -10 og man har en såpass stor boenhet. Unntaket er de best isolerte vognene som sikkert takler det dobbelte.
At isolasjonen betyr mye ser jeg i spikerteltet med 7cm i veggene. Når det er -10 ute holder jeg 24 grader med 1500W mens jeg i vogna med lukket dør ikke greier mer enn 18-19 grader med 2000W. Antall kvadratmeter er omtrent det samme.
Til Toppen Go down
Edgar




Antall Innlegg : 19
Registration date : 18.01.2009

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 23:24

Hvis jeg justerer ned pumpens hastighet blir systemvannet enda kaldere. I mitt tilfelle er det utelokende på nåværende tidspunkt.

Med å justere opp pumpen bruker den lengere tid på å bli varm men den stopper likevell på 54 grader på 1 varme kilde.

Eneste plassen jeg kan måle tempraturen på systemvannet er i karret, denne står på retur.
Når jeg klarer å oppnå 76 grader i karret med 2 varmekilder kan det ikke være noe galt med sirkulasjons hastigheten. Og når jeg klarer å oppnå 76 grader med 2 varmekilder blir ikke vannet særlig kaldt på runden.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 23:25

Edgar

Du kan jo lese dette; kanskje det kan gi noen idèer :-)

http://wiki.caravan.norwegianforum.net/index.php/Alde_-_Normal_eller_konstant_drift
Til Toppen Go down
Edgar




Antall Innlegg : 19
Registration date : 18.01.2009

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 23:48

hpk

Som du ser så har jeg ikke problemer med å holde fin tempratur på systemvannet med 2 varmekilder. Når jeg har elkolbe og gass på sammens oppnå jeg 76 grader på systemvannet. Problemet er jo når jeg ikke har tilgang til støm. Systemtempraturen blir for lav til å gi sikkelig med varme. Med tanke på at gass efekten nesten er dobelt så stor skulle det ikke være problem med å få høyerer tempratur på systemvannet. Det er her det svikter. Hvorfor, det er det som er spørsmålet.

Når jeg leser her at folk mener isolasjon har mye å si har dem visst misforstått litt. Det er ikke snakk om innetempratur. Innetempraturen får jeg opp når jeg får rett tempratur på systemvannet. Når systemvannet er på riktig tempratur gir også konvektorer riktig varme. Isolasjon er med på å holde på innetempratur den er også med på å redusere kosnadene for oppvarming, det har jeg ikke problem med. Når konvektorene ikke gir riktig tempratur blir ikke romstempraturen heller opparbeidet, da hjelper det ikke med 20 cm isolasjon.

Høres ut som der er flere som har for lav systemtempratur?
Til Toppen Go down
Edgar




Antall Innlegg : 19
Registration date : 18.01.2009

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 23:52

Rufus

Lærte ikke noe nytt av det men takk for at du prøvde Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeTor 19 Feb 2009 - 6:39

hpk skrev:
J.O. skrev:
hpk skrev:
I bruksanvisningen for Compact 3000 står det ikke noe om at el.kolben er begrenset til 1kW i kombinasjon med gassdrift. Tvert i mot er det et eksempel der det vises 2kW el.kolbe i kombinasjon med gass.

Det står også at systemtemperaturen er i utgangspunktet innstilt til 80 grader. Den kan reguleres med rattet på siden av fyren, men om du oppnår 76 grader så er det ingen grunn til å stille på den.


Det med bare en kw sammen med gass går litt på husken her, kan ikke helt huske hva som var grunnlaget for dette, men det kan vere ved oppvarming av varmtvann. Altså ved stoppet sirkulasjonspumpe.
Skal ikke strekke den så langt selv om husken har vert god før i dette temaet.
Uansett, med gass og strøm har han nok effekt.

I en kontinental vogn med god størrelse er det ikke helt uvanlig at man må spe på med gass når minusgradene blir tosifrede. Et annet tema er jo hvilken spenning han har til rådighet, slettes ikke sikkert at 3kw er 3kw.
Har sett på el.skjemaet i servicemanualen. Det stemmer at hvis ikke sirkulasjonspumpa går er strømmen begrenset til 1kW og da senkes også temperaturen i pannen til 60 grader.

Jeg synes ikke det er unaturlig at man må spe på med gass når det blir så kaldt som -10 og man har en såpass stor boenhet. Unntaket er de best isolerte vognene som sikkert takler det dobbelte.
At isolasjonen betyr mye ser jeg i spikerteltet med 7cm i veggene. Når det er -10 ute holder jeg 24 grader med 1500W mens jeg i vogna med lukket dør ikke greier mer enn 18-19 grader med 2000W. Antall kvadratmeter er omtrent det samme.

I min vogn klarer fyren inntil -15 grader, på 2 KW....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeTor 19 Feb 2009 - 8:11

Edgar skrev:

Når jeg leser her at folk mener isolasjon har mye å si har dem visst misforstått litt. Det er ikke snakk om innetempratur. Innetempraturen får jeg opp når jeg får rett tempratur på systemvannet. Når systemvannet er på riktig tempratur gir også konvektorer riktig varme. Isolasjon er med på å holde på innetempratur den er også med på å redusere kosnadene for oppvarming, det har jeg ikke problem med. Når konvektorene ikke gir riktig tempratur blir ikke romstempraturen heller opparbeidet, da hjelper det ikke med 20 cm isolasjon.

Edgar

Innetemperaturen kommer med rett temperatur på konvektorene, men rett temperatur på konvektorene kommer med rett effekt.
Om Alden ikke klarer å avgi nok effekt vil systemtemperaturen forbli lav.

Her spiller oppvarmingsbehovet, isolasjonsevne og kuldebroer en stor rolle.

En kw/h er 78 gram med propan. Om du ikke kan sjekke at Alden gir riktig effekt på annet vis, kan du veie flaska før og etter en nøye kontrollert bruksperiode med full effekt på brenneren.

5,2kw x timer x 78gram = kw/h

Blir tallet for lavt, gir ikke Alden full effekt. Dette ville skjedd om du brukte komposittflasker i en del kuldegrader for eksempel.

Du må få kontroll på inn og ut temperatur, forbruk på gass og forbruk på el. Du må vere sikker på om du har skikkelig sirkulasjon

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeTor 19 Feb 2009 - 10:58

Jeg mener nå ut ifra det som er skrevet her nå at må være selve brenneren det er feil på. Eller kansje gass-regulatoren som ikke gir 30mBar som den skal?

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Caravan
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeTor 19 Feb 2009 - 17:58

Edgar skrev:
hpk

Som du ser så har jeg ikke problemer med å holde fin tempratur på systemvannet med 2 varmekilder. Når jeg har elkolbe og gass på sammens oppnå jeg 76 grader på systemvannet. Problemet er jo når jeg ikke har tilgang til støm. Systemtempraturen blir for lav til å gi sikkelig med varme. Med tanke på at gass efekten nesten er dobelt så stor skulle det ikke være problem med å få høyerer tempratur på systemvannet. Det er her det svikter. Hvorfor, det er det som er spørsmålet.

Når jeg leser her at folk mener isolasjon har mye å si har dem visst misforstått litt. Det er ikke snakk om innetempratur. Innetempraturen får jeg opp når jeg får rett tempratur på systemvannet. Når systemvannet er på riktig tempratur gir også konvektorer riktig varme. Isolasjon er med på å holde på innetempratur den er også med på å redusere kosnadene for oppvarming, det har jeg ikke problem med. Når konvektorene ikke gir riktig tempratur blir ikke romstempraturen heller opparbeidet, da hjelper det ikke med 20 cm isolasjon.

Høres ut som der er flere som har for lav systemtempratur?
Spørsmålet er hvorfor du ikke får opp systemtempen med bare en varmekilde.
Svaret er at du ganske sikkert har for lite effekt i forhold til behovet.

Som jeg skrev i mitt første svar i denne tråden har jeg selv erfart det pga feil på gassdelen i Alde'n. Da sank systemtempen fordi el.kolbene alene ikke greide å gi nok effekt når det ble kaldt ute.
Det er merkelig at gassbrenneren alene ikke greier jobben ved -10 eller deromkring. Den kan umulig gi full effekt av en eller annen årsak.

Du skriver at du har ca 40m rør og radiatorer. Det er omtrent det dobbelte av det som er i de største vognene og det betyr også at du potensielt kan ta ut mye mer effekt av varmesystemet og har behov for tilsvarende mer effekt i pannen for å greie å holde systemtemeraturen oppe. Konvektorene har en effekt på ca. 400W pr. meter så da kan du jo ta en enkel opptelling av antall meter konvektorer for å finne den omtrentlige effekten.

Grunnen til at isolasjon er tatt inn som et moment er at behovet for oppvarming er større i en vogn med dårlig isolasjon enn i en med bedre isolasjon. Ved en gitt utetemperatur vil det være behov for å bruke begge varmekilder. Akkurat når denne temperaturen inntreffer varierer fra vogn til vogn (eller bobil til bobil om du vil) bla. pga konstruksjon, materialer og isolasjon.

Selv om Vegard koser seg i T-skjorte inne i Bjølseth'en med el.kolba på 2kW når det er -15 ute, betyr ikke det at jeg kan gjøre det samme i min Hobby om jeg ikke guffer på med mer effekt. Og det er ikke sikkert at du heller kan forvente det samme.

Dersom problemet hadde vært for dårlig sirkulasjon ville du greid å heve systemtemperaturen i pannen, men du ville opplevd stor forskjell på temperaturen på tur og returvannet og du ville merket at radiatorene nærmest pannen på tursiden ville avgitt mer varme enn de lenger ut i sløyfa.
Til Toppen Go down
Edgar




Antall Innlegg : 19
Registration date : 18.01.2009

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeTor 19 Feb 2009 - 20:20

Sten Rune

Hjertelig takk du nevnte noe jeg ikke hadde tenkt på, regulatoren.
Idag har jeg kjøpt ny regulator og fant ut en ting. Det finnes iallefall 3 stk regulatorer for husholdningskobling. Felles for dem alle er 30mBar men leverer 1.5kg/h, 2.0kg/h og 2.5kg/h kilo gass pr time (fuel). På min bil er det påmontert 1,5kg/h. Jeg kjøpte som sagt ny 2.0kg/h, butikken sa at dem kunne skaffe 2.5kg/h regulator, det hadde dem ikke som lagervare. Vi ble enige om at jeg prøver den 2.0kg/h regulatoren og hvis jeg ser at systemtempraturen stiger har jeg nok funnet en flaskehals som bør utbedres. som sagt så gjort og nå er systemtempraturen kommet opp i 62 grader med kun gass. Det er forbedring på 8 grader etter bare 1 time. Ser ut som ting begynner å gå rette veien nå. Butikken er en spesialforetning for gass og gass produkter til industri og husholdning. Han i butikken kjente ekstremt godt til Alde. Han kunne alt om tekniske data for 3000. Han mente brennern ikke fikk fuel nok og dermed ble ikke effekten god nok. Han mente også at det var veldig små sansynligheter for at det var noe feil med Alden, særlig når den var så ny som par 3 år.

Imorgen skal jeg tilbake til han og få han bestille den der 2.5kg/h regulatoren til meg. Det blir spennende dette Smile
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeTor 19 Feb 2009 - 20:32

Edgar

Flott at det ser ut for at du får en løsning på problemet ditt. At det var sånn forskjell på de regulatorene visste jeg ikke.

Godt en lærer noe hver dag cheers

Noe for wikie'n det ArneO!!

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Caravan
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeTor 19 Feb 2009 - 21:02

Edgar
En butikk med slik kunnskap fortjener vel å nevnes med navn? Om du har produkt navn / nummer skal jeg prøve å lage en artikkel om dette på wikien.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeTor 19 Feb 2009 - 21:41

Fint at det kan se ut til å løse seg, men om regulatoren som du hadde, (1,5kg/h) er i orden skal den levere nok til en brenner på 19,23kw så det ville forundre meg at det er forklaringen.
Om den på annen måte er defekt er en annen sak.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Edgar




Antall Innlegg : 19
Registration date : 18.01.2009

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeTor 19 Feb 2009 - 22:16

ArneO skrev:
Edgar
En butikk med slik kunnskap fortjener vel å nevnes med navn? Om du har produkt navn / nummer skal jeg prøve å lage en artikkel om dette på wikien.

Ikke sikker på hva butikken heter men den tilhører iallefall butikk kjeden Gas Tech.
Til Toppen Go down
Edgar




Antall Innlegg : 19
Registration date : 18.01.2009

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeTor 19 Feb 2009 - 22:50

Når det gjeller alde er det iallefall en ting jeg har lært alle årene jeg har hatt med det å gjøre. Teorien er slettes ikke lik praksis.

Var akkurat å sjekket, jeg har lettet systemtempraturen med 10 grader etter at jeg byttet regulator, ser ut som den stangnerte på 64 grader med kun gass. Har bestem meg for å bytte den til 2.5kg/h regulator.
Når jeg nå klarte å øke systemtempraturen hele 10 grader med å øke fuel mengden 500 gram. Da blir jeg optimist og satser på med å øke fuel mengden med 500 gram til, vil jeg komme opp på 74 grader på systemtempraturen. Da blir jeg fornøyd.
Jeg ble også svært overrasket at fuel mengden kunne ha så mye å si. Ulempen blir jo at det går kanskje mer gass men det er ikke sikkert fordi da oppnår jeg en tempratur som gjør at alden pauser.

Hvis dere leser vedlagt link og avsnittet tekniske data.

http://www.alde.se/pdf/V-3000%2005-3%20InstRev729.pdf

Der står det noe hvilke gasstrykk pannen tåler. Maxsimalt 50mbar.
Lurer litt på om det kunne ha løst problemet med å legge en egen gass sløyfe med regulator på 50mbar kun til alde. Det var en tanke som straifet meg en periode.
Nå tenker jeg. Hvis jeg gjore dette, hadde det da holdt med 1.5kg/h fuel regulator. Ser ut som det kan bli et ubesvart spørsmål for denne egen sløyfe tanke har jeg slått ifra meg nå når jeg får opp tempen.
Har sett at Solifer har dette, dem kjører alden på en 50mbar kurs mens resten går på 30mbar kurs.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeTor 19 Feb 2009 - 22:59

Edgar

Jeg tror du er skikkelig på villspor når det gjelder mengde propan. Max forbruk er oppgitt til 380 gram per time.
Til Toppen Go down
Edgar




Antall Innlegg : 19
Registration date : 18.01.2009

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitimeTor 19 Feb 2009 - 23:30

Litt klomsete fortalt av meg men jeg mente at jeg kanskje kommer til å merke en økning på gassforbruket i forhold til det jeg har vært vant til. Hvis det er slik at den nye regulatoren åpner for mer gass.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw
Til Toppen 
Side 1 av 5Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next
 Similar topics
-
» Problemer Alde 3000
» Problemer med Alde 3000
» Alde 3010 - problemer med gassfyring
» Alde varme Bjølseth 96 mod
» Alde sirkulasjonspumpe går men det er ingen varme.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: