CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw

Go down 
+7
Jan
ArneO
Sten Rune
hpk
Tor H
Jan Ole
Edgar
11 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5
AvInnlegg
Polar 680
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Polar 680


Male
Antall Innlegg : 161
Registration date : 04.11.2008

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw - Page 5 Icon_minitimeTor 11 Mar 2010 - 21:54

Jeg er nesten 100% sikker på at ekspansjonskaret er montert 180gr feil, så vannet sirkulerer feil vei. har opplevd det på en Burstner campingvogn.
Til Toppen Go down
Edgar




Antall Innlegg : 19
Registration date : 18.01.2009

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw - Page 5 Icon_minitimeTor 18 Mar 2010 - 20:31

Frysepunktet er ca -40 grader på vesken. Så den er ikke langt unda 50/50 blanding og den er nå snart 4 år gammel. 100% sikker at den ikke har vært skiftet før så jeg har bestemt meg for å skifte den så snart været blir slik at jeg kan arbeide og at jeg ikke er nedlastet i arbeid. Da blir det ny testrunde. Driver med snørødding og det er nok å gjøre. Fritid eksesterer ikke nesten ikke. På tide å komme seg til seng, opp 3-4 tiden i natt Sad
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw - Page 5 Icon_minitimeFre 19 Mar 2010 - 7:38

Polar 680 skrev:
Jeg er nesten 100% sikker på at ekspansjonskaret er montert 180gr feil, så vannet sirkulerer feil vei. har opplevd det på en Burstner campingvogn.

Måtte snu ekspansjonskaret på dethleffsen min for å få riktig rotasjonsrettning på vannet. Da funka det mye bedre.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw - Page 5 Icon_minitimeFre 19 Mar 2010 - 8:28

Johnny: Hvordan artet dette seg før du snudde karet? Ble det varme rundtomkring. eller ingenting? Og er det mulig å se om karet er satt feil vei? Det ene røret er litt lavere enn det andre, er det utløpet som er lavest plassert? Og så følge det tilbake til Alden. Det er jo en ventil for å hindre selvsirkulasjon, kan vannet allikevel gå motsatt vei da? Vet du noe om dette, eller fikk du tips av andre?

Og er det bare å tappe av og skru løs klemmene og ta det karet av og snu det 180 gr?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw - Page 5 Icon_minitimeFre 19 Mar 2010 - 9:46

JanP skrev:
Johnny: Hvordan artet dette seg før du snudde karet? Ble det varme rundtomkring. eller ingenting? Og er det mulig å se om karet er satt feil vei? Det ene røret er litt lavere enn det andre, er det utløpet som er lavest plassert? Og så følge det tilbake til Alden. Det er jo en ventil for å hindre selvsirkulasjon, kan vannet allikevel gå motsatt vei da? Vet du noe om dette, eller fikk du tips av andre?

Og er det bare å tappe av og skru løs klemmene og ta det karet av og snu det 180 gr?

Det hele begynte med at jeg syntes det var lite varme fra konvektorene i salongen mens i soverommet var det mere varme. Studerte litt videre og tok for meg alden. Der skal oppvarmet vann komme ut av det øverste uttaket mens inntaket er nederst. Her var sirkulasjonen motsatt og sirkulasjonen slik at oppvarmet vann ble presset ut av det nederste inntaket og så bakover til baderommet og soverommet før varmen sirkulerte frem til salongen. Etter at jeg hadde studert denne instruksjonen så koblet jeg om slangene på ekspansjonskaret og dermed snudde jeg sirkulasjonen. Har alde 3000.

Her finner du en del pdf filer om alde.
http://www.alde.se/main/default.asp?id=25&langID=1&cat=33&spraket=1&varumarke=1&kat=alde
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Polar 680
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Polar 680


Male
Antall Innlegg : 161
Registration date : 04.11.2008

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw - Page 5 Icon_minitimeFre 19 Mar 2010 - 9:56

JanP skrev:
Johnny: Hvordan artet dette seg før du snudde karet? Ble det varme rundtomkring. eller ingenting? Og er det mulig å se om karet er satt feil vei? Det ene røret er litt lavere enn det andre, er det utløpet som er lavest plassert? Og så følge det tilbake til Alden. Det er jo en ventil for å hindre selvsirkulasjon, kan vannet allikevel gå motsatt vei da? Vet du noe om dette, eller fikk du tips av andre?

Og er det bare å tappe av og skru løs klemmene og ta det karet av og snu det 180 gr?

Innøpet (tur) er lavest( Det løpet som pumpen går i) røret ut fra Alden er merket med rødt (tur)
Det er bare å tappe så karet er tomt, ikke behov å tømme hele anlegget
Til Toppen Go down
Edgar




Antall Innlegg : 19
Registration date : 18.01.2009

Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Jun 2013 - 3:39

Oppdaget ved en tilfeldighet at jeg har glemt å gi oppdatering. Sittvasjonen er nå sånn at det er andre om har overtatt bilen og dermed andre fått hodebryet, hvis dem legger merke til det da.
Jeg byttet inn bilen i 2011 med en ny like bil, bare et annen modelbetengnelse og da ble den godt over 1 meter lengere. Den nye har samme alde men her er det gjort store endringer i rørsystemet. Den gamle bilen hadde bare 1 rørsløyfe, den her nye har 3 rør sløyfer. Har overhode ikke problemer med å holde varmen. Har testet dem i 29 minusgrader og da klarte alden å holde 23-24 grader innetemp. Ulempen var at gassforbruket var skyhøyt. I ettertid har jeg fått montert en tilleggsvarmer, webasto luftvarmer på 2kw. Alt er bare hærlig nå Smile

Har vurdert å kjøpe en sånn truma gass omkobler duocontrol cs. Noen som har erfaringer med en slik omkobler?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw   Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw - Page 5 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Problemer med varme i Alde 3000 3 Kw
Til Toppen 
Side 5 av 5Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5
 Similar topics
-
» Problemer Alde 3000
» Problemer med Alde 3000
» Alde 3010 - problemer med gassfyring
» Alde varme Bjølseth 96 mod
» Alde sirkulasjonspumpe går men det er ingen varme.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: