CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 ALDE - God kvalitet?

Go down 
+3
Johnny
Jan
ArneO
7 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 22:15

Jeg er 100% klar over at ALDE er et system som gir langt bedre varmekomfor enn for eks Thruma.Men når vi nå ser antall tråder og antall innlegg med ALDE problemer må jeg spørre: Er kvaliteten på ALDE produktene god nok?Vi ser også at vognprodusent ikke betyr noe, så det er ikke en vognprodusent som fusker i faget.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 22:29

Min opplevde kvalitet på Alde er slik som jeg forventer. Jeg har ikke hatt problemer og alt har virket helt fint. Men jeg har jo også lest både brukerveiledning og servicemanual mer enn en gang. I tillegg har jeg luftet systemet for å unngå problemer.

Så kanskje du burde spurt om en del caravanister er kompetente nok til å ha Alde Wink

At det blir en og annen feil på elektronikk i vogner her om vinteren handler vel mer om ekstreme forhold for elektronikken enn at det er dårlig kvalitet. Det kan vel også forekomme at noe montasjearbeid skjer på mandag, og at noen har problemer med det.

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 22:36

Jeg vil påstå at vi ikke har ekstreme forhold, det er bare VG som ønsker og skrive dette. Jeg påstår at vi har vanlig vinterforhold. Elektronikk som klarer slike driftforhold er 0 problem og lage om mann vil.Er ikke systemet brukervennlig, er det det du mener?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 22:46

er vel med vogner som med alt annet
kan man ikke bruke det slik det skal, ja så funker det ikke slik det skal heller
tror nok at det kan være lurt å lese litt manualer innimellom
og vedlikehold er vel ikke å forakte heller
enkelte mener jo at bare fordi noe er nytt så er det ikke feil på detstemmer desverre ikke, og selv nye ting trenger ofte litt justering, tilpasninger og lignende for å funke slik det skal
og brukeren trenger å vite hvordan det skal brukes
men selvfølgelig er det jo ofte rett og slett bare feil på utstyret og som er årsaken
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 22:47

ArneO skrev:
M

Så kanskje du burde spurt om en del caravanister er kompetente nok til å ha Alde Wink



Tror du er inne på noe som ikke så mange av oss har tenkt på, ArneO. Er det noen selgere som har fokusert på dette? Jeg kan nok ærlig si at jeg ikke hadde den ringe kunnskap om alde og dens oppbygning, og fikke heller ikke mye forklart da vi kjøpte vogna. Men jeg var helt klar på at Truma aldri skulle bli å finne i ei vogn hos oss igjen. Og det har vi aldri angret på. For oss har campinglivet gitt oss et helt annen opplevelse.

Det eneste som jeg har hatt problem med er lufting, og det skyldes nok at jeg ikke gjorde det helt riktig når jeg monterte 230V pumpe. Og så hadde jeg muligens noe kondensproblemer en gang etter et voldsomt uvær. Men sammenlignet med ei støyende vifte og punktblåsing via små ventiler under seng og på bad etc så er det ikke noe alternativ til vannbåren varme med konvektorer. Og jeg lever da fint med at et produkt må ha litt jevnlig ettersyn for å virke.

"Alle" trådene skyldes vel kanskje blant annet mange som poster her uten noen- eller liten kunnskap om Alde, og ikke tar seg tid til å spørre sin forhandler før de er innom her med sine spørsmål. Shocked
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 22:50

Jeg er enig i at det ikke er vanskelig å lage elektronikk som tåler det, og i de aller fleste tilfellene tåler jo også kontrollpanelene det. Men det kan jo forekomme problemer i produksjonen som gjør at et panel ryker. Om man skal sikre at ingen paneler ryker blir kosten mye høyere og siden det kun er et fåtall som ryker vil jo blårussen ikke legge de nødvendige pengene i produksjonen og komponentene. Det vil kanskje bli vanskelig å få betalt for merkostnaden.

Tror nok at det kanskje er noen piper som går tette av snø etc. det var det jeg tenkte på. Og enkle paneler har jo blitt relansert så for noen var nyere paneler vanskelige å bruke. Forhandleren min fortalte også om en del feilbruk pga. manglende lesing av brukerhåndbok. Men jeg mener at det er enkelt å bruke, og vil du bruke mer avanserte funksjoner må man jo lære seg hvordan det virker.

Noen vil ha en bryter og en hjul å skru på, mens noen av oss synes det er helt fint å stille inn automatisk nattesenkning av temperaturen slik at det automatisk blir varmere før man kryper ut av senga igjen. Det er vel smak og behag og hvor komfortabel man er med å sette seg inn i ting.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 22:52

Jan skrev:
er vel med vogner som med alt annet
kan man ikke bruke det slik det skal, ja så funker det ikke slik det skal heller
tror nok at det kan være lurt å lese litt manualer innimellom
og vedlikehold er vel ikke å forakte heller
enkelte mener jo at bare fordi noe er nytt så er det ikke feil på detstemmer desverre ikke, og selv nye ting trenger ofte litt justering, tilpasninger og lignende for å funke slik det skal
og brukeren trenger å vite hvordan det skal brukes
men selvfølgelig er det jo ofte rett og slett bare feil på utstyret og som er årsaken
Jeg forventer faktisk at en vogn til 300 - 400 laken er ferdig justert på alle mulig tenkelig måter. Har ALDE komponenter for kort levetid og dermed for mye vedlikehold.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 22:54

Tom RS skrev:
Jeg vil påstå at vi ikke har ekstreme forhold, det er bare VG som ønsker og skrive dette. Jeg påstår at vi har vanlig vinterforhold. Elektronikk som klarer slike driftforhold er 0 problem og lage om mann vil.Er ikke systemet brukervennlig, er det det du mener?

Sitter ikke igjen med inntrykk av at det er elektronikken men tvertimot mekanikken som er gjenganger hos mange. (Tenner, vifte, sensorer).

Jeg hadde et problem til, og det var ekstern tempsensor. Og det skyldes bare at forhandler bare fjernet motstanden på betjeningspanelet og glemt å fjerne temperatursensoren. Og derfor postet jeg en tråd om dette. Skal slette 2 tråder jeg TomRS, så blir det færre problemer med Alden med en gang... lol!
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 22:56

Foretrekker også alden. Fungerer uten noe styr den.
Trumaen. Der skiftet vi viftemotor og stressa med batteriholderen til tenne-systemet som etter hvert fikk kontaktproblemer. Heldigvis hadde vi el-jet ovnene så da var det ikke så mye bruk for trumaen. Da virka den best på off. Very Happy
Skål Tom RS. ALDE - God kvalitet? 265129
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 22:57

Får Alde i en Hobby også, TomRS. Og uten at det koster skjorta for det. Og med på kjøper får du masse annet som vil engasjere deg i ledige stunder. Og det koster ikke noe ekstra heller, utenom medgåtte kalorier for å lekse opp eder og galle når vogna begynner å bli husvarm. Og begynner å leve sitt eget liv. What a Face
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 22:58

Tom RS skrev:
Jeg forventer faktisk at en vogn til 300 - 400 laken er ferdig justert på alle mulig tenkelig måter. Har ALDE komponenter for kort levetid og dermed for mye vedlikehold.
Men vår Adria til ca 200 var ferdig den også, eneste jeg har gjort med Alde er vedlikehold og vedlikehold skal man være nøye med. Jeg har supplert med å koble til en ledning for at klokka skal få strøm fra batteriet, men det ser jeg ikke på som en feil, men jeg ønsket å slippe å stille klokka hver gang jeg bruker vogna.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 22:59

JanP skrev:
ArneO skrev:
M

Så kanskje du burde spurt om en del caravanister er kompetente nok til å ha Alde Wink



Tror du er inne på noe som ikke så mange av oss har tenkt på, ArneO. Er det noen selgere som har fokusert på dette? Jeg kan nok ærlig si at jeg ikke hadde den ringe kunnskap om alde og dens oppbygning, og fikke heller ikke mye forklart da vi kjøpte vogna. Men jeg var helt klar på at Truma aldri skulle bli å finne i ei vogn hos oss igjen. Og det har vi aldri angret på. For oss har campinglivet gitt oss et helt annen opplevelse.

Det eneste som jeg har hatt problem med er (1) lufting, og det skyldes nok at jeg ikke gjorde det helt riktig når jeg monterte (2) 230V pumpe. Og så hadde jeg muligens noe (3) kondensproblemer en gang etter et voldsomt uvær. Men sammenlignet med ei støyende vifte og punktblåsing via små ventiler under seng og på bad etc så er det ikke noe alternativ til vannbåren varme med konvektorer. Og jeg lever da fint med at et produkt må ha litt jevnlig ettersyn for å virke.

"Alle" trådene skyldes vel kanskje blant annet mange som poster her uten noen- eller liten kunnskap om Alde, og ikke tar seg tid til å spørre sin forhandler før de er innom her med sine spørsmål. Shocked
Jeg har nummerert dine problemer og kommer til tre. Problemer med luftig - betyr at du har hatt andre problemer og må lufte. Ettermontert pumpe - betyr igjen at 12V pumpe var for dårlig???? 3 Kondensproblemer?? - På vindu?? i så tilfelle ikke et ALDE problem med vognprodusent.Må man godta jevnlig ettersyn om man kjøper vogn med ALDE. Hva er jevnlig?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 23:02

Johnny skrev:
Da virka den best på off. Very Happy

lol! lol!
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 23:04

Jevnlig det kommer vel an på bruken det, slik som at man jevnlig skal sjekke gassanlegget for lekkasje, bytte gummislangene, skifte dekk, justere bremser, smøre draget, ha fuktkontroll osv. osv.

Men man kan sikkert drite i alt det og være happy også enten man har Truma eller Alde Wink
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 23:05

Har ikke tuklet med alternativet til Alde siden jeg vurderte ny vogn med dette i -04, ikke før sist helg, tror at evt grunnen til at det ikke er så mye feil eller brukertrøbbel er den opplagt enkle oppbyggingen. Antallet komponenter er jo en brøkdel i forhold til Alde, funksjonene likeså.
Sist helg så jeg litt på en sånn som hadde litt småproblem, endte opp med å flytte noen skruer og korte inn et stag, alt for å få front dekselet til å oppholde seg på samme sted fra en montering til neste frivillige avmontering igjen.
For å si det sånn, dette skrammelet skal jeg aldri bli eier av og selv om jeg aldri har hatt noen problemer med mine Alde 3000 og Alde 3010 så skal jeg til og med godta litt av den sorten før jeg skifter mening.
Nå er dette en tråd om Alde, men må bare sammenligne når alternativene er så få.

Ellers er jeg enig med det som er sagt før, det er nok oftest brukerfeil som er problemet. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 23:09

Jeg godtar at dere ikke forstår når jeg er seriøs :-) Det er bra. Men denne gangen la jeg opp til en produsent-nøytral tråd. Det er dere som trekker inn vogn merker nå. Varme komfor kan ikke sammenlignes og nordiske vogner er nok bygd bedre og riktigere for ALDE. Men om alle problemene som det skrives om her er pga at bruker ikke har forstått hvordan det skal brukes betyr ikke dette da at systemet ikke er brukervennlig? Kan man ikke forvente at et varme system er enkelt å slå på og justere til ønsket temperatur? Som i en bil?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 23:10

He he TomRS. Flott å prøve å vinkle dette med Hobby og Truma over på Alde.

Ikke kondesproblemer på vindu nei, har aldri sett kondens på vinduene etter at jeg fikk nyvogna. Men i skorsteinen derimot, der var det kanskje noe fukt en gang. Og det skyldes stormkast. Og hadde jeg hatt Truma så hadde den vel etter den stormen stått og ult som en tåkelur enda.

Og 12V pumpen var så god at jeg måtte sette inn noe som ikke var så kraftig, ble aldeles for varmt i vogna. Og det ble så ubehagelig at vi ville ha muligheten til å nedgradere effekten litegrann ved behov! Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 23:14

Dette er ikke en tråd om alternativer til ALDE. Dette er en tråd om ALDE og opplevd kvalitet ifm dette produktet.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 23:17

Tom RS

Alde er nok faktisk enda enklere enn et varmeapparat i bil om man lar være å fikle med det. La forhandler ta nødvendig service årlig og du vil leve lykkelig.

Noen er nå slik skrudd sammen at de vil fikle med greiene sine og vil ta servicen selv og da er det ikke alltid det blir helt bra.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 23:19

JanP skrev:
He he TomRS. Flott å prøve å vinkle dette med Hobby og Truma over på Alde.

Ikke kondesproblemer på vindu nei, har aldri sett kondens på vinduene etter at jeg fikk nyvogna. Men i skorsteinen derimot, der var det kanskje noe fukt en gang. Og det skyldes stormkast. Og hadde jeg hatt Truma så hadde den vel etter den stormen stått og ult som en tåkelur enda.

Og 12V pumpen var så god at jeg måtte sette inn noe som ikke var så kraftig, ble aldeles for varmt i vogna. Og det ble så ubehagelig at vi ville ha muligheten til å nedgradere effekten litegrann ved behov! Very Happy
Eneste vinklingen jeg ville ha var ALDE. Jeg har sett kondens på vindu til både Bjølle og Kabe så ikke vær redd for å innrømme at det kan oppstå i din vogn også. Men jeg trodde kanskje det var dette du siktet til.Synes du ikke at systemet da var feildimensjonert når du fikk det ubehagelig varmt????
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 23:21

Om det bare er Alde som er greia kommer vel ikke vannsløyfene med i betraktning heller da vel? Dimensjonering, plassering etc. av konvektorer er jo noe vognprodusenten gjør og ikke Alde.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 23:24

ArneO skrev:
Om det bare er Alde som er greia kommer vel ikke vannsløyfene med i betraktning heller da vel? Dimensjonering, plassering etc. av konvektorer er jo noe vognprodusenten gjør og ikke Alde.
Jo, jeg vil vel si at dette er innbefattet i alle problemstillingene som har kommet opp. Men da får jeg for syns skyld si da at Hobby sikkert er den som slurver mest i klassen (aner ikke om det er slik, men vi unngår da kanskje 10 innlegg :-) )
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 23:27

For å være helt seriøs: godt at du nevner det å holde seg til tråder.

Det er jo bare to produkter å velge i, og det er et hav av forskjell mellom konstruksjon og virkemåte. Og et produkt som er mere komplekst oppbygget må (nesten) nødvendigvis kreve noe mere av brukeren.

Og for å ta det retorisk; da er det utrolig mange som ikke har problemer med Alden i det hele tatt!

Og jeg tror som tidligere sagt, at mange poster spørsmål her fordi de ikke har kunnskap om produktet. Og kanskje ikke gidder å spørre forhandler om det, eller kanskje ikke har fått hjelp.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 23:33

Tom RS skrev:
Eneste vinklingen jeg ville ha var ALDE. Jeg har sett kondens på vindu til både Bjølle og Kabe så ikke vær redd for å innrømme at det kan oppstå i din vogn også. Men jeg trodde kanskje det var dette du siktet til.Synes du ikke at systemet da var feildimensjonert når du fikk det ubehagelig varmt????

Nei, jeg har ikke noe problem med kondens på vinduene, unntatt når jeg vasker opp eller lager mat. Og det er kanskje ikke noe rart? I soveromsavdelingen er det så mye luftgjennomstrømming at det hos oss ikke er noe fukt å se i vinduene. Nå camperer vi ikke når det er kaldere enn 12-14 grader da. Vi er bare 2 så da har jeg erfaring bare med 2 i vogna.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeLør 12 Mar 2011 - 23:40

Feil. Selv om systemet er mer kompleks behøver ikke dette dermed bety at det må være høyre brukerterskel. Vi prater her om et kostbart varmesystem. Jeg ville forventet at jeg skulle kunne sette inn ønsket temp og få det. Så enkelt. Forstår på dere at slik er det ikke.Og en ting til knakelyder, koker over, ødelagt pumpe er nok neppe brukerfeil men faktisk forhold rundt kvalitet til ALDE.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeSøn 13 Mar 2011 - 0:19

Skal vi konkludere?ALDE gir en jevn, behagelig og stille varme.
ALDE har mindre elektrisk forbruk enn luftvarme
ALDE har brukerterskel, bruker må sette seg grundig inn i virkemåte.
ALDE krever jevnlig vedlikehold.
ALDE kan la seg påvirke av vær og vind.
ALDE "annlegg" må kanskje bygges om for å redusere effekt
ALDE "annlegg" krever at vognen er "riktig" bygget/konstruert for å få best effekt
ALDE "annlegg" har mindre MTBF verdier enn andre varmesystemer
ALDE har høyere anskaffelse kostnad og høyre vedlikeholdskost enn andre varmesystemer.
Stemmer dette?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeSøn 13 Mar 2011 - 1:25

Sliter med søvnen her i kveld; hvorfor ikke blande seg inn i Alde diskusjonene.
Jeg har jo Alde og har hatt annet luftboren system tidligere. Ergo så føler jeg at jeg har erfaring til å uttale meg. Twisted Evil

Skal vi konkludere?ALDE gir en jevn, behagelig og stille varme.
Tja.. i mine vogner har jeg Alde med jevn, behagelig og stille varme.
Svake lyder kan høres under oppstart etc. uten at dette rokker ved det jeg kaller
jevn, behagelig og stille varme.
Jeg hadde en vogn med et annet varmesystem som var vanskelig å sove til. Ikke for det, vi brukte ikke vogna i nevneverdig kulde og dermed unnslapp vi det problemet.

ALDE har mindre elektrisk forbruk enn luftvarme.
Påstanden holder kanskje. Jeg har troen på at man får mer igjen for tilført effekt.
Jeg har inntrykket av Alde fordeler varmen bedre og ikke
konsentrerer varmen rundt enheten slik andre luftsystemer gjør.
Årsaken til dette er jo vannborent system med radiatorer (konvektorer) fordelt rundt i vogna. Jeg ville dermed tro at de luftborene systemene som konsentrerer varmen utnytter tilført effekt på samme måten.

ALDE har brukerterskel, bruker må sette seg grundig inn i virkemåte.
Nei, det er ikke nødvendig. Man må lære seg noen basic brukersteg.
Man må kunne slå av og på ( Det står On / Off i displayet)
Man må kunne stege temperaturen opp eller ned i dsplayet.
I prinsippet var det det..... Altså ingen heksekunst.
Skal man imidlertid utnytte alle funksjoner som økt, temperatur ved oppvask, nattsenking, ja da bør man ha brukerveiledningen liggende inntil man har lært seg dette.

ALDE krever jevnlig vedlikehold.
Vel; dette er et varmeanlegg som går på gass dette også.
Mange har service på vogna som de har på bilen.
Jeg har ikke hatt noen servicefolk inne i anlegget.
Alde`n i fjellvogna vår ruslet prikkfritt siden november 2007.

ALDE kan la seg påvirke av vær og vind.
På samme måte som Truma.
Både Alde og Truma har eksos.
Om eksosen er ført ut på taket via ei pipe vil du være litt sårbar for at pipa dekkes av snø.
Ellers har ikke vær og vind påvirket mine anlegg.

ALDE "annlegg" må kanskje bygges om for å redusere effekt
Mulig... har ikke hatt noen slik problemstilling.

ALDE "annlegg" krever at vognen er "riktig" bygget/konstruert for å få best effekt
Antagelig mener du at vogna må være bygget med tanke på skiftende klima.
Om du i utgangspunktet ønsker deg en ALde som følge av klimaet har du antagelig
også behov for ei isolert vogn som også tar høyde for sirkulasjon.
Du har vel rett i dette. Bortkastet å sette en Alde inn i ei fiskekasse liksom.

ALDE "annlegg" har mindre MTBF verdier enn andre varmesystemer
Dette er også mitt inntrykk. Jeg har ikke hatt mange feil med Alde anlegget.
Den gang jeg hadde Truma hadde jeg en del «skruing» for å holde fyren i gang.
Vogna var jo nesten 1 år gammel.

ALDE har høyere anskaffelse kostnad og høyre vedlikeholdskost enn andre varmesystemer.
Stemmer dette?

Naturlig at det koster mer for enheten med vannrør, radiatorer og slanger mer enn et Truma anlegg med papirslanger.

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeSøn 13 Mar 2011 - 10:44

Denne oppsummeringen kan jeg stille meg 100% bak.
Spesiellt Alde 3010 er et meget bra system med alt fra helt enkel rett frem bruk til mer avanserte egenskaper og utbyggings muligheter for den mer interesserte.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeSøn 13 Mar 2011 - 11:32

Hiver meg på den oppsummeringen. Takk til TomRS og Rufus for god oppsummering og forklaring. Spot on! Very Happy

Hos meg bare virker det.
1. Temp er stilt inn på 22 grader og effekt er 2kW
2. Sender melding til vogna om å sette på strømmen
3. Kommer opp til oppvarmet vogn
4. Gidder ikke å programmere alden, justerer manuelt ned på natta til 19-20 grader
5. Jeg må selvfølgelig stå først opp om morgenen, justerer opp til 24-25 grader
6. Frokost Very Happy
7. Repeter steg 4-6 X antall ganger...
8. Klargjør vogna for avreise, stiller temp til 22 grader, setter på vinterkobling og melder til vogna at det er på tide å skru av strømmen.

Fryktelig enkelt og veldig komfortabelt...

Vogna mi er 5 år i år. Har ikke hatt noen problem eller feilslag så langt. Jeg har det godt og varmt året rundt. Jeg velger å tro at det har litt å gjøre med kvalitet i alle ledd.

Very Happy
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeSøn 13 Mar 2011 - 23:19

Jeg får hive meg inn i denne diskusjonen jeg også.

Det positive med ALDE er komforten, man stiller inn ønsket temp og resten ordner seg selv. Spesielt behagelig på natten, ned på 13 grader og opp til 21 kl 09.00. Fungerer perfekt.

Men, jeg har hatt problemer med mitt panel og det skyldes ikke bruker feil. Det skyldes feil i en del kretskort som er sendt ut til diverse panel i 2010. Dette har vært mildt sagt irriterende. Naboen sitt panel røyk i fjor vinter mens en 12 volts pumpe røyk hos en annen nabo nå i vinter. Så at det er en del krøll er ikke til å stikke under en stol.

PS Når det gjelder dugg på vinduene så har jeg det på mine i Cabbyen når jeg våkner om morgenen, vi liker å ha det forholdsvis kjølig om natten mulig det er derfor.Men duggen forsvinner kort tid etter man har tatt opp rullgardinene. Hadde også dugg i Hobbyen på morgenen, noe som forsvant så fort man fyrte opp og tok opp rullgardinene.

Min konklusjon blir som følger: ALDE er helt konge når det virker, men syntes kansje feil prosenten er litt stor. Tror den er større enn feilprosenten er generellt på for eksempel Hobby som mange mener har så mange mangler.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeSøn 13 Mar 2011 - 23:37

Tja, statistikk er noe som er vanskelig og en liten vitenskap. Jeg kjenner 5 stk som har Alde der jeg camperer, og så vidt jeg har ingen hatt problemer med selve Aldefyren eller panel.

Jeg har ikke hatt noe problem med selve Alden, de ting jeg har hatt problem med er relatert til andre ting. Så min konklusjon blir da: finnes ingen feil med Alde. 100% fornøyde og feilfritt hos alle. affraid

Eller:
Blir helt meningsløst egentlig å si at det ene er mer eller mindre feilfritt enn det andre. Skal et være noe annet enn synsing så må det taes utgangspunkt i x antall solgte systemer og spørre hver enkelt bruker om de har hatt problemer eller ikke i en gitt periode. Så kan man konkludere med et eller annet. Og ikke se på sitt eget system og eventuelle feil, og så trekke konklusjon utifra det.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 5:39

JanP. Bakgrunnen for tråden er alle problem innlegg som er postet her inne. Også fra deg! Etter min og rufus sin oppsummering sier veldig mange at slik er det! Et av punktene sier: alde har lavere MTBF verdier enn andre. Det er ikke bra! hvorfor føler du nå at du må pynte på dette?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 5:41

prosentvis er det solgt svært få alde anlegg.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 6:59

Blir disse aldeanleggene kun brukt i campingvogner og bobiler?
Sammenlignet med Truma som vel er eneste alternativ så er det vel relativt få alder.
Et kjapt søk på finn avslører 758 annonser med ordet alde av totalt 4563 annonser.

At noen har problem med alde er jo selvfølgelig irriterende for de det gjelder. Kan det virke som de har hatt en dårlig batch med kretskort på noen fjorårsmodeller? Hvordan er dette håndtert rent garantimessig?
Alle disse produktene vi snakker om er laget av mennesker, og feil oppstår fra tid til annen. For meg vil kvalitet også være hvordan den aktuelle leverandør/forhandler håndterer henvendelser som gjelder utstyr som havarer. Det blir jo da en kvalitetsleverandør. Eller ikke.

MTBF antar jeg er mean time between failure? Det er vel ikke enkelt for oss sluttbrukere å vite noe om det. Det er vel informasjon som produsenten holder tett inntil brystet vil jeg tro.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitimeMan 14 Mar 2011 - 7:30

Tom RS skrev:
JanP. Bakgrunnen for tråden er alle problem innlegg som er postet her inne. Også fra deg! Etter min og rufus sin oppsummering sier veldig mange at slik er det! Et av punktene sier: alde har lavere MTBF verdier enn andre. Det er ikke bra! hvorfor føler du nå at du må pynte på dette?

Nei TomRS, har egentlig ikke hatt problemer med Alden i seg sjøl. For å gjenta:

-en sensor som servicemann ikke har gjort ting riktig. Feil skyldes da montasjefeil
-lufting. Feilen skyldes luft som kom inn i anlegget pga montasje av 230V pumpe.
-230V pumpe montert da det ikke var levert ved nysalg. Har ingen ting med feil å gjøre.
-Vannslanger er flyttet opp fra gulv og opp på konvektorer. Er slett ikke noe feil, men slurvete montasje fra fabrikk.
-Smell i skorsteinen en gang, skyldes sannsynlugvis snø på tak eller snø som kom inn i røret og smeltet.

Oppsummert: ikke noe feil på Alde, men tilbehøret.

Ja, det selges prosentvis færre Aldesystem. Og utifra en del av det som er postet så er det en del brukere med gamle anlegg som har problem. Og det ser ut til at noen ikke har bruksanvisning en gang når de spør om hjelp. Og når et anlegg står i årevis uten det minste tilsyn vil det være behov for å skifte ut deler eller ettersyn.

Skal ikke dra denne diskusjonen lengre, men jeg mener fortsatt at skal man diskutere feilprosent så må man inkludere alle anlegg som er solgt og måle det feilprosenten ut fra det. Jeg mener at synsing blir helt feil og misvisende.

Og en ting til: Jeg har ikke noe behov for å pynte på tall. Skal du trekke opp en tråd som skal være seriøs og belyse ting blir det vanskelig å si noe om MTBF (Som er et begrep brukt først og fremst innen data). For Alde og Truma er ikke MTBF et begrep som nevnes en gang. Og MTBF er sier slett ikke noe om levetid eller garanti for den saks skyld. Det er bare et teoretisk tall.

Mitt utgangspunkt er at det skal være fakta som er grunnlag for slutninger, og når du trekker inn at jeg har hatt problemer med Alden så stemmer det ikke. Da blir en del av det du bruker som grunnlag for å hevde at Alde har flere feil enn andre ikke riktig.

Håper at du og andre skjønner hvor jeg vil.


Sist endret av JanP den Man 14 Mar 2011 - 7:39, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Sponsored content





ALDE - God kvalitet? Empty
PosteTema: Re: ALDE - God kvalitet?   ALDE - God kvalitet? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
ALDE - God kvalitet?
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Alde 2920 eller alde 2910?
» Kvalitet
» Kvalitet
» Kvalitet
» Kvalitet på Savsjø.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: