CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 hyundai i40?

Go down 
+12
joka
OyvindSP
Redneck
DigitalMe
Tommy
Jan Ole
Jan
Ottar
Kurt
Veggis
Johnny
sanapo
16 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeOns 29 Feb 2012 - 19:36

Jan Ole skrev:
Tall er tall, men min 2.5L med 5 sylindre og ganske riktig 250nm , eller nå ca 305-310nm føles bra mye seigere enn strikken i jobbebilen med 2L 4sylindere og 350nm.
Føles, ikke vitenskapelig bevist.

Jeg kjører 174 hesteren 2,5 liter tdi som jobbebil, og den er suveren. Har hatt langtur med vogntogvekt 5,4 tonn, og det er virkelig null problem i bakkene.
Har og hørt folk har sagt at den gamle 2,5 174 hk er sterkere enn den nye 180 hk 2,0 med samme dreiemoment.
( har ikke kjørt 180 hesteren selv)
Men, jeg har kjørt den nye 102 hk 2 literen, og merket meg følgende utrolige opplevelse:
Under 1100 rpm er den lille svake nye motoren mye sterkere enn 174 hesteren...

Det er en ting som "beats cubic inches"

Det er moderne teknikk.


Når det gjelder Hundai og Kia:
Jeg tror at disse bilene nå på få år har tatt igjen mer kjente merker på kvalitet og opplevd kvalitet...
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTor 1 Mar 2012 - 0:14

ja det du skriver her er jeg enig med deg i , min erfaring er at om man har dreiemoment og gir som passer i fohold til fartsgrenser og der hvor man har momentet så fungerer ny teknikk bedre enn gamle "store" motorer , men de nye motorene er ikke så alsidige utefor sitt spesifikke turtals området , som de gamle , en ny diesel er jo ikke vansklig å kvele ved i gangkjøring , mens enn gammel går avgårde uansett....og fra første så kan man jo putte de rett i 5 gir og det går sin gang . er ikke lenge igjen nå så får jeg selv oppleve om vi har "driti" på draget, 9 dager til i varmen , her på filippinene så er det hjem å kjøre hyundai. vi har fått beskjed fra de som solgte vogna ny att ,å få oppjustert tot vekta skal være null problem , og de har sendt etter dokumentasjon som vi kan ta med på biltilsynet , da får vi 260 kg nyttelast og da hjelper det vogna veier 1240 kg tom . og til og med tom så veier den 75 på draget.....er en solifer arctic 560 ,2006 mod . flott vogn synes vi ,men sleit med vekta når hu mor var ferdig å flytte inn...hehe og far fikk på plass verktøykassa si....men på hyundaien er det jo stort koffertrom også så i år blir det nok bra.....må bare få si att hos TORES CARVANSENTER er det utrolig bra service , helt utrolig , vi har ikke handla der , men vogna er kjøpt ny der og de tar virkelig godt vare på oss .
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 47
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTor 1 Mar 2012 - 21:08

sanapo skrev:
ja det du skriver her er jeg enig med deg i , min erfaring er at om man har dreiemoment og gir som passer i fohold til fartsgrenser og der hvor man har momentet så fungerer ny teknikk bedre enn gamle "store" motorer , men de nye motorene er ikke så alsidige utefor sitt spesifikke turtals området , som de gamle , en ny diesel er jo ikke vansklig å kvele ved i gangkjøring , mens enn gammel går avgårde uansett....og fra første så kan man jo putte de rett i 5 gir og det går sin gang . er ikke lenge igjen nå så får jeg selv oppleve om vi har "driti" på draget, 9 dager til i varmen , her på filippinene så er det hjem å kjøre hyundai. vi har fått beskjed fra de som solgte vogna ny att ,å få oppjustert tot vekta skal være null problem , og de har sendt etter dokumentasjon som vi kan ta med på biltilsynet , da får vi 260 kg nyttelast og da hjelper det vogna veier 1240 kg tom . og til og med tom så veier den 75 på draget.....er en solifer arctic 560 ,2006 mod . flott vogn synes vi ,men sleit med vekta når hu mor var ferdig å flytte inn...hehe og far fikk på plass verktøykassa si....men på hyundaien er det jo stort koffertrom også så i år blir det nok bra.....må bare få si att hos TORES CARVANSENTER er det utrolig bra service , helt utrolig , vi har ikke handla der , men vogna er kjøpt ny der og de tar virkelig godt vare på oss .

"Driti" på draget tror jeg ikke du har, med den vekta du har på vogna di, selv med maks last og full bil burde det gå meget bra. Er først skeptisk når en begynner å snakke maks hengervekt på i40... Tastet inn dataene på whattowcar "On motorway inclines you will be able not only to come along, but be the first at the top. " Bakkestart i 20% stigning påstår de også går fint . Og da lastet jeg bilen med ganske bra vekt i tilleg til full vogn. Påstås jo å ligge ommfattende datainnsamling og testing bak denne databasen, og den er ganske så eksakt på de bilene jeg har testet.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 0:33

hehe ok noe særlig mer enn 20 % bakkestart blir det nok ikke .....
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 10:35

20 % bakkestart med fullt bagasjerom, 75 kilo på kroken og alu-diesel som veier kanskje 150 kg som eneste motvekt tror jeg det jeg vil om. Ikke at det blir lett å motbevise, men da skal det jaggu være ny, god og ren asfalt, gode dekk på bilen og varmt og tørt vær krydret med litt flaks. Bilens mekanikk holder sikkert men jeg tipper det vil bli nær umulig å komme i gang! 20 % er BRATT...
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 14:56

OyvindSP skrev:
20 % bakkestart med fullt bagasjerom, 75 kilo på kroken og alu-diesel som veier kanskje 150 kg som eneste motvekt tror jeg det jeg vil om. Ikke at det blir lett å motbevise, men da skal det jaggu være ny, god og ren asfalt, gode dekk på bilen og varmt og tørt vær krydret med litt flaks. Bilens mekanikk holder sikkert men jeg tipper det vil bli nær umulig å komme i gang! 20 % er BRATT...

tror jeg har kjørt i 17 % i spania over fra irun og mot barcelona , ei jul det var noe streike greier og i den bakken sto det kontrolører og passet på at vi hadde første gir før vi begynte for hvis vi giret gikk det bakover..... så 20% er brattere enn det høres ut , tror faktisk ikke det er mulig å komme igang i praksis , selv om tallene sier det på papiret ( skjermen ) .. hehe men morro at de mener bilen er god nok til det .

ett annet spm , i denne samenhengen , vi kjørte en tur i jotunheimen og tok en bomvei over ett fjell , der var det såpass bratt , og pent ( utsikt) så vi følte for å kjøre sakte så kjørte på 1 gir og det holdt akurat igjen , men alikevel så skjøv vogna på , såpass mye at jeg syntes bremsene ble for varme av det . før i " gamledager.... " så husker jeg at min far ba minmor gå ut , når han skulle rygge og putte en stål plate mellom draget og drafeste for at bremsene ikke skulle gå på ved rygging . dette er det jo automatikk i nå , men følte altså at jeg kunne tenkt meg det samme i de tilfeller hvor det er så bratt at jeg kjører på første gir og holder igjen , er det noen som har løst dete på sin vogn og har ett godt tips ? vognen min er fra 2006 men lite kjørt så tror ikke det er noe utslitt i systemet til draget.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 15:01

Har tenkt tanken og kommet til at i en slik situasjon så blir det vel å ta en stopp på egnet plass for å la bremser kjøle ned. Men til nå så har vi ikke vært i den situasjonen med vogna.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 15:04

Vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente? Om det finne noe å sette mellom slik at bremsene på vogna ikke går på? Det er vel ikke noe særlig smart, da vil nok bilen få problemer med å holde igjen uansett.

Opplever at den nye Common Rail-motoren holder mye mindre igjen enn våre gamle diesel-purker, selv uten vogn må jeg helt ned i 3. gir ned Oslofjordtunellen for å holde meg under 70. Med vogn er vel eneste alternativ 2. gir. (Denne bakken er 7 %, og laaaang - sanapo: Du kjenner vel denne, du som bor i Særp?) Dette blir nok samme sak med den nye i40en...
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 15:05

Johnny skrev:
Har tenkt tanken og kommet til at i en slik situasjon så blir det vel å ta en stopp på egnet plass for å la bremser kjøle ned. Men til nå så har vi ikke vært i den situasjonen med vogna.

vi og løste det med pauser , men synes det burde vært løst på annen måte for trenger ikke bremsene på vogna når det går så sakte på 1 gir at motoren holder igjen , tror jeg skal se om ikke jeg får sveisa meg ett jern jeg kan sette imellom og ta bort når vi er nede og farten skal setttes opp igjen ....
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 15:13

OyvindSP skrev:
Vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente? Om det finne noe å sette mellom slik at bremsene på vogna ikke går på? Det er vel ikke noe særlig smart, da vil nok bilen få problemer med å holde igjen uansett.

Opplever at den nye Common Rail-motoren holder mye mindre igjen enn våre gamle diesel-purker, selv uten vogn må jeg helt ned i 3. gir ned Oslofjordtunellen for å holde meg under 70. Med vogn er vel eneste alternativ 2. gir. (Denne bakken er 7 %, og laaaang - sanapo: Du kjenner vel denne, du som bor i Særp?) Dette blir nok samme sak med den nye i40en...

tror nok du ikke ar lest det jeg skrev godt nok , jeg sa i første gir , hehe da har IKKE jeg 70 km , hverken med forrige bil eller nye bilen , men kanskje 15-20 km ....
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 15:15

OK, dersom du er kjent, og ikke glemmer deg bort! En liten forstyrrlese slik at du kjører videre med denne mojängen kan få fatale konsekvenser! Selv om du har en liten og lett Solifer, er det UTROLIG hvor tung og usolidarisk den blir ved nødbrems i 80 km/t! Jeg ville uansett aldri ha tatt sjansen.... affraid
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 15:21

OyvindSP skrev:
OK, dersom du er kjent, og ikke glemmer deg bort! En liten forstyrrlese slik at du kjører videre med denne mojängen kan få fatale konsekvenser! Selv om du har en liten og lett Solifer, er det UTROLIG hvor tung og usolidarisk den blir ved nødbrems i 80 km/t! Jeg ville uansett aldri ha tatt sjansen.... affraid

kjører med spesial transport til daglig , og gjør man slikt så SKAL man ike glemme det bort , er vant til å ikke kunne glemme at jeg er 5,5 meter brei eller 5 meter høy eller veier 100 tonn..., synes bare det er rart at ikke systemet på vognene er bedre enn dette av seg selv...for vogna bremser fint og oppfører seg glimrende ellers.
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 15:35

Bremsesystmene blir vel ikke noe bedre heller så lenge bremsene er mekaniske påløpsbremser. Er vel en grunn til at dette kun er tillatt opp til 3500 kg totalvekt på henger...

Skjønner at du er av et annet materiale enn meg, selv tror jeg av og til at jeg har et snev av alzheimer...utrolig hvor kort manns minne kan være!! og det hjelper ikke akkurat med fire unger kaklende i baksetet!
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 15:57

OyvindSP skrev:
Bremsesystmene blir vel ikke noe bedre heller så lenge bremsene er mekaniske påløpsbremser. Er vel en grunn til at dette kun er tillatt opp til 3500 kg totalvekt på henger...

Skjønner at du er av et annet materiale enn meg, selv tror jeg av og til at jeg har et snev av alzheimer...utrolig hvor kort manns minne kan være!! og det hjelper ikke akkurat med fire unger kaklende i baksetet!

hehe er ikke uenig med deg , men situasjonene jeg tenker på er når det går så sakte at man kan gå ved siden , og da er man jo klar over at man faktisk har gjort noe med bremsene før man setter op farten til norm . igjen , men den altzheimeren du snakker om ,er jeg og livredd , værst med høy last , for den synes dårlig i speila og tunnelene og bruene kommer fort innimellom.... hehe

men er ikke sikert jeg får til å lage noe jeg er fonøyd med der heller , men skal " forske " litt på det Wink
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 16:40

På den gamle astral vogna jeg hadde (71modell) var det en elektrisk anordning som låste påløpssystemet ved rygging. Den kunne kobles til ryggelyset for dem som hadde dette eller ved egen bryter. Jeg koblet en bryter og varsellys i dasjen.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 17:08

Hengere uten ryggeautomatikk hadde en fjærbelastet pinne som man førte innom et mothold på motsatt side av sleiden, denne gjorde det ikke noe om man glemte for den spratt vekk når draget ble strukket ut igjen. En sånn løsning surret i låst posisjon vil løse problemet men da er man på huske på problematikken igjen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 47
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 20:19

sanapo skrev:


vi og løste det med pauser , men synes det burde vært løst på annen måte for trenger ikke bremsene på vogna når det går så sakte på 1 gir at motoren holder igjen , tror jeg skal se om ikke jeg får sveisa meg ett jern jeg kan sette imellom og ta bort når vi er nede og farten skal setttes opp igjen ....

Ikke en serlig fornuftig løsning. Om bremsene skulle svikte på bilen har du ikke nubbsjangs (og ja, du kan få nok push bakfra til at den skyver motoren opp i ett sinnsykt turtall), om vognbrems er i orden vil brekket på bilen trolig vere nok til å legge bremsen på vogna på og dermed stoppe hele ferden.

Det man kan gjøre for å holde bremsetemperaturen nede er å strekke draget hver 50ende meter eller så (kjapt trykk på gassen) trengs ikke så mye for at det ikke skal bli så alt for varmt.

Gamle Poletta hadde vel en stang som man vippet frem for å blokkere draget for rygging, kunne ha tenkt meg den når jeg rygger inn på gården her da det er litt i bratteste laget, og bremsene ligger på akkurat litt for mye til om jeg må stoppe opp for å justere. (dermed må jeg helt ned igjen)
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Mar 2012 - 0:48

DigitalMe skrev:
sanapo skrev:


vi og løste det med pauser , men synes det burde vært løst på annen måte for trenger ikke bremsene på vogna når det går så sakte på 1 gir at motoren holder igjen , tror jeg skal se om ikke jeg får sveisa meg ett jern jeg kan sette imellom og ta bort når vi er nede og farten skal setttes opp igjen ....

Ikke en serlig fornuftig løsning. Om bremsene skulle svikte på bilen har du ikke nubbsjangs (og ja, du kan få nok push bakfra til at den skyver motoren opp i ett sinnsykt turtall), om vognbrems er i orden vil brekket på bilen trolig vere nok til å legge bremsen på vogna på og dermed stoppe hele ferden.

Det man kan gjøre for å holde bremsetemperaturen nede er å strekke draget hver 50ende meter eller så (kjapt trykk på gassen) trengs ikke så mye for at det ikke skal bli så alt for varmt.

Gamle Poletta hadde vel en stang som man vippet frem for å blokkere draget for rygging, kunne ha tenkt meg den når jeg rygger inn på gården her da det er litt i bratteste laget, og bremsene ligger på akkurat litt for mye til om jeg må stoppe opp for å justere. (dermed må jeg helt ned igjen)



bremsene svikte på bilen !!!!! hehe kalde bremser på en nymoderne bil svikte ! er man så nærvøs for at noe skal skje så bør man vel holde seg vekk fra trafikken i det store og hele. er tokrets bremse system på en moderne bil så man skal jaggu være uheldig....
hehe det er jo akurat det du sier om å rygge opp i gården din , jeg opplever i bratt ( veldig bratt) bake og du sitter ikke og er nærvøs for at bremsene svikter under rygging opp i gården din ? ? på min bil i 10- 15 eller 20 km er brekket nok i alle fall for å stoppe bilen med vogna bak , og motoren får aldri sjangs til å komme opp i det turtallet du snakker om ..... og det er jo ikke bremsene på bilen jeg er bekymret for ? det er at det blir litt for varmt på akselen på vogna , da den skyver på og små bremser hele tiden når bilen går i 1gir .
om jeg hadde gjort som du sa og , hehe gitt ett kjapt trykk på gassen hver 50 meter så hadde jo bare problemet blitt større for i det man slipper opp gassen for å fortsette å bremse på giret så hade jo vogna trykket på mer , og om jeg hadde fortsatt som du sier og bare gitt gas hver 50 meter så tør jeg ikke tenke på bunnen av bakken ....... for det var en lang bakke ........ hehe nei en låse anretning noe ala det du hadde på din gamle vogn som man går ut og tar vekk er nok løsningen , så får man ta ansvaret med å huske den ...
men kanskje best å ikke stille slike spm , da folk blir nærvøse .....
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 47
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Mar 2012 - 13:55

Ikke nervøs. Bare vert på tur med 60 tonn uten brems før... Ikke serlig gøy.. Og det var på flate...
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Mar 2012 - 16:06

hehe så en hadde vært i vekt kontroll med over 60 tonn og kjørt videre også her inne
..... skulle tro det var lørdagskveld stadig her inne...( for de uinnvide så er total vekta i norge 50tonn , og 52 hvis godset er " u-veibart " og jeg er stadig på vekta for å losse / omlaste biler som har kun 1500 kg for mye ) så 12-14 tonn for mye er mye for mye .... hehe men morro lesing er det jo ......hehe og 60 tonn uten bremser ... da blir jeg litt spent på hvor ting svikta da det jo er flere kretser der og som skal slå inn når en svikter....men som sagt historiene er jo artigere , med litt " atåt" hehe...
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Mar 2012 - 18:04

Jeg har kjørt langtransport med bil + henger i mange år,men 60 tonn uten bremser?????
Det skal ikke la seg gjøre rett å slett.............
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 47
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeOns 7 Mar 2012 - 19:30

Var ikke en lastebil, var en stortruck. Og sikkerhetssystemet slo inn det... Bare att idioten av en mekaniker (les meg) stakk hue under maskina og skrudde brekket av...

15 km/t med 60 tonn uten brems er mer enn nok. Ble "sikt på den billigste containeren" der...

Etter det har jeg stor respekt for å "tukle" med bremser....
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTor 8 Mar 2012 - 19:03

sanapo skrev:
hehe så en hadde vært i vekt kontroll med over 60 tonn og kjørt videre også her inne
..... skulle tro det var lørdagskveld stadig her inne...( for de uinnvide så er total vekta i norge 50tonn , og 52 hvis godset er " u-veibart " og jeg er stadig på vekta for å losse / omlaste biler som har kun 1500 kg for mye ) så 12-14 tonn for mye er mye for mye .... hehe men morro lesing er det jo ......hehe og 60 tonn uten bremser ... da blir jeg litt spent på hvor ting svikta da det jo er flere kretser der og som skal slå inn når en svikter....men som sagt historiene er jo artigere , med litt " atåt" hehe...


lenge siden du leste veglista?

i.flg vegliste 2012, er det 60 tonn på endel veier (modulvogntog)

http://www.vegvesen.no/_attachment/306309/binary/538399


Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTor 8 Mar 2012 - 19:15

joka skrev:
sanapo skrev:
hehe så en hadde vært i vekt kontroll med over 60 tonn og kjørt videre også her inne
..... skulle tro det var lørdagskveld stadig her inne...( for de uinnvide så er total vekta i norge 50tonn , og 52 hvis godset er " u-veibart " og jeg er stadig på vekta for å losse / omlaste biler som har kun 1500 kg for mye ) så 12-14 tonn for mye er mye for mye .... hehe men morro lesing er det jo ......hehe og 60 tonn uten bremser ... da blir jeg litt spent på hvor ting svikta da det jo er flere kretser der og som skal slå inn når en svikter....men som sagt historiene er jo artigere , med litt " atåt" hehe...


lenge siden du leste veglista?

i.flg vegliste 2012, er det 60 tonn på endel veier (modulvogntog)

http://www.vegvesen.no/_attachment/306309/binary/538399




hehe man finner untakene i det meste ...når man vil....synes du er flink.... ;-)))

neida, hehe man finner noen untak , men tror nok ike det jeg siktet til var under de..... hehe tror jeg du vet også....men man kan self. kverulere til man , rett og slett ikke gidder mer ,
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 13 Mar 2012 - 5:55

hei da er bilen overtatt fra selger og vi har prøvd den ett par dager og er foreløpig overasket og fornøyd , eneste som ikke ble som jeg håpet , ercnår man bestiller avtagbart hengerfeste så kunne det godt vært skjult innfestning når det ikke er i bruk, men her synes hele innfestningen under " støtfangeren" bak . så kommer neste info når vogna er kobla til og vi har prøvd dette litt.... men ble overasket over hvor fleksibel motoren virker og det er bra trøkk , når man gir på , så motormessig ,tror jeg det skal funke bra :-)
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 13 Mar 2012 - 19:11

og nå greide ikke jeg å vente lengre, så vogne er henta og så langt funka det veldig bra , så tror nok ikke dette skal by på problemer i sommer , krefter nok og lite giring så langt :-)
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 13 Mar 2012 - 19:19

Er ikke det fornuftig med en smule innkjøring før man belaster motoren såpass som en vogn innebærer.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 13 Mar 2012 - 19:24

Jan Ole skrev:
Er ikke det fornuftig med en smule innkjøring før man belaster motoren såpass som en vogn innebærer.

hehe hyundai er ikke rare bilen , men tror ikke det er så farlig , helt nye lastebiler blir jo kjørt med lass de og , men slapp faktisk å presse noe særlig ,gikk veldig lett og følte motoren som smidig .
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 13 Mar 2012 - 19:32


På Vw står det 1000km før tung belastning.... men det er VAG da Suspect

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








hyundai i40? - Page 2 Caravan
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 13 Mar 2012 - 19:43

Sten Rune skrev:

På Vw står det 1000km før tung belastning.... men det er VAG da Suspect

ikke så god på det derre med bruksanvisninger, men så lenge ting ruller lett og ledig og motoren får jobbe på turtall hvor den trives ,så tror ikke jeg det er så farlig . når jeg får på vogna s er det ikke 0-100 fortest mulig, som står på tapeten uansett... da er vi på tur ;-)
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 13 Mar 2012 - 19:44

På hyundai er innkjørings-perioden så kort at den ikke er nevnt. Eller sånn deromkring.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 13 Mar 2012 - 19:45

Johnny skrev:
På hyundai er innkjørings-perioden så kort at den ikke er nevnt. Eller sånn deromkring.

ahh, bra da slapp både jeg og dere å bekymre oss mer for det ....hehe
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 13 Mar 2012 - 19:59

På min nye VW Transporter hadde jeg speedometernåla forbi 200kmt merket før den var kjørt 200km. (fabrikkny tysk re-import, kjørte den hjem selv på autobahn)

Nå er den gått 90.000km, feilfritt.
Mye oljeforbruk opp til 10-12.000km, så helt slutt, nå minker det ikke på peilepinnen mellom hver gange jeg skifter.
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 13 Mar 2012 - 20:09

hadde folk visst hva en ny bil må igjenom , av behandling fra folk på båt og folk her til lands for flytting av bilen før den står klar i buttikken..hehe der tenker de ikke på noe innkjørings periode.....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitimeTir 13 Mar 2012 - 20:11

sanapo skrev:
Johnny skrev:
På hyundai er innkjørings-perioden så kort at den ikke er nevnt. Eller sånn deromkring.

ahh, bra da slapp både jeg og dere å bekymre oss mer for det ....hehe

For å si det sånn, her finnes ikke fnugg av bekymring for din motor.

At det er er fornuftig å begynne litt pent er jeg overbevist om og det sier seg selv med så mye som skal fungere sammen i en motor er det i alle fall ikke feil om enn ikke pålagt fra fabrikant.
At det belaster motoren mer med vogn enn uten samme hvor lett motoren jobber er også garantert sikkert.

Jeg har også en ny Transporter, kjørt 25000 km nå, den har ikke brukt noe olje som jeg har klart å måle, den er fortsatt på samme oljen som den ble levert med, men motoren fungerer en god del bedre nå enn når den var helt ny.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





hyundai i40? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: hyundai i40?   hyundai i40? - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
hyundai i40?
Til Toppen 
Side 2 av 4Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» Hyundai IX35.
» Hyundai santa fe 2005
» Hyundai Santa Fe 2,2CRDi GLs

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: