CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!

Go down 
+12
ulven
offpist
Jørn O
sanapo
merceben
Jan
janp
Rune R
Camelot
HobbyTom
Jan Ole
Redneck
16 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3
AvInnlegg
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 3 Icon_minitimeSøn 5 Jan 2014 - 19:12

Mulig at de har noe slikt ute på Swedol i Sørlandsparken men er ikke helt sikker. Verd å ta en tur innom. Du jobber jo like i nærheten.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 3 Icon_minitimeSøn 5 Jan 2014 - 20:44

Ser ut som jeg sender kjerringa på kort tysklandsferie for å få fiksa eu-manglene på Mercedesen, så da blir de vel en waeco booster fra ebai butikken heller...
Når man bytter fra 1996 modell Mazda til 2003 Mercedes så får man i det minste mye bedre opplevd kvalitet!
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 3 Icon_minitimeMan 6 Jan 2014 - 16:41

Syvleder er jo enkel å få tak i (Biltema osv), men 13-leder er verre. Würth har nok 13-leder, ser jeg. Det er kanskje derfra tilhengerforhandlere kjøper inn sine. Prøv å søk på (varenummer) 0770125 038 50, kanskje den er brukbar.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 3 Icon_minitimeMan 6 Jan 2014 - 21:59

Det blir for tykt... Tror jeg må ha to ledninger. Da er det lettere å få rett antall tynne ledninger til utendørs belysning, baklys, bremselys, blinklys pos.lys, og tykkere ledere til kjøleskap og lading.

Bytter jeg alle utvendige lyskilder til Led så går det fint med tynnere ledninger uten at alt dimmer når jeg bruker blink- eller bremselys.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 3 Icon_minitimeOns 5 Feb 2014 - 22:59

115Ah batteriet som er i vogna tror jeg ikke er særlig bra.

Har stående et nytt men 3-4 år gammelt 40Ah AGM batteri i garasjen. Lurer på om det er for lilte til å putte i vogna.
Det er lite og lett, og dermed ideelt å erstatte det dårlige batteriet i vogna med, hvis det er nok kapasitet for oss.
Vi bruker jo ikke mye strøm, på sommeren er det jo kun vannpumpa noen sekunder nå og da. Har byttet pære i de to fremre spot'ene til led, og led pærer til de tre bakre er i bestilling. Men, jeg vet av erfaring - det er ikke mye vi bruker lys på tur - er jo lyst på dagen, og vi sover i mørket.

Kan jeg teste levetiden med å fullade det, og sette på en lyspære på x antall watt, og se når det er tomt - eller tar en sånn dyputladning og knekker noe av kapasiteten på et AGM batteri?

Kan AGM batteriet lades av vognas originale 1996 modell lader?

Kan AGM batteriet lades av Waeco 8A booster?

Eller bør jeg bare kjøpe et stort fritidsbatteri og sette inn...?
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 3 Icon_minitimeTor 6 Feb 2014 - 8:40

Til Toppen Go down
Camelot
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 87
Age : 42
Localisation :
Registration date : 17.03.2009

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 3 Icon_minitimeFre 5 Jun 2020 - 20:08

Ser det er lenge siden denne tråden har vert aktiv, men kan vel være relevant for noen ennå.
Har de siste dagene fundert på hvordan kople opp campingvognen til bilen og kunne lade under kjøring.
Har en Burstner Belcanto 580TK.
Måtte først legge opp kabel for pinne 10 og 11 da disse bare var lagt rett innenfor bodelen uten å være koplet opp.
Planen var å montere opp en booster og skillerele på pinne 9. Skillereleet bryter ved 12,8V for ikke tappe startbatteri når den ikke går. Bilen har 13pols kontakt med 15A sikring på pinne 9 og 10. Jeg ville da kunne kjøre kjøleskapet på 12V og samtidig lade batteri.
Men når jeg prøvde å lete opp en booster på ca 8A så kunne jeg ikke finne noen intelligente DC-DC boostere som ikke kostet skjorta eller hadde for stort strøm trekk. Ved å kjøre lenge med booster som kontinuerlig gir 14,4V vil medføre overlading av batteri slik jeg har forstått det.

Jeg gikk dermed over til å montere en 12-230 300W inverter som skulle erstatte boosteren og deretter koples til en vanlig intelligent 230V 8A lader. Jeg kunne i prinsippet brukt en 150W inverter, men det viste seg å være ca lik i pris.

Som sagt så gjort. Jeg monterte opp men det viste seg at skillereleet som var montert opp detekterte for stor spenningsfall og slo dermed ut. Etter den la ut laderen økte selvfølgelig spenningen igjen og la inn igjen. Slik la den ut og inn igjen.
Jeg prøvde å kople til inverter uten rele, men da inverteren slår ut ved lav spenning ca 10,5V så gikk ikke det heller når laderen sto på maks da spenningsfallet var for stort. Prøvde igjen med lavere styrke(4-5A), det gikk da.
Men da jeg ønsker å lade med høyest mulig styrke og slippe å skifte på ladestyrke om jeg er på landstrøm eller bilstrøm så var ikke det godt nok.
Jeg prøve monterte opp inverter rett innenfor fronten i vogna der ledningene kommer inn og la opp skjøteledning frem til lader. Da klarte jeg å kjøre laderen på max. Ca 8,5A lading til batteri som er max av hva laderen kan gi. Spenning til inverter ca 11,5V og strømtrekk ca 13A.
Skillereleet ble i stedet montert i bilen, fremme ved batteriet slik at spenningsfallet mellom batteri og rele blir minst mulig. Da funka det som tiltenkt.Når jeg slår av bilen fortsetter inverteren å svive noe sekunder frem til spenningen på batteri i bilen synker til 12,8V og kopler dermed fra.

Til Toppen Go down
Sponsored content





Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 3 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!
Til Toppen 
Side 3 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3
 Similar topics
-
» Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?
» Hva er et batteri booster?
» Lading fra dynamo
» lading batteri
» Booster igjen...

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: