CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!

Go down 
+12
ulven
offpist
Jørn O
sanapo
merceben
Jan
janp
Rune R
Camelot
HobbyTom
Jan Ole
Redneck
16 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeTir 10 Apr 2012 - 22:52

I dag har jeg montert ferdig ny tilhengerkontakt på bilen, og prøvekoblet vogna.
Det var kun 0,2 volt spenningsfall når bilen gikk på tomgang - men det var med fulladet
vognbatteri.

Offpist:
Det var et imponerende godt og gjennomtenkt svar!
Din forklaring har gitt meg puffen som skulle til - ja, jeg kjøper en liten booster - takket være ditt innlegg! På tross av at jeg er elektrofagmann/servicetekniker/autmatikkmekaniker og forstår deler av ohms lov... så har du fått meg til å tenke på noe jeg ikke hadde tenkt på!
Takk!!!
(ladestrøm med tomt vognbatteri...hadde ikke streifet tankene mine en gang...)

Noen som har link til hvor de selger små bostere?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeTir 10 Apr 2012 - 23:00

Skumleste innlegget ditt, offpist, og jeg hadde aldri tatt sjansen på å koble sammen bilbatteri og vognbatteri uten en diode, slik at strømmen ikke går begge veier. Og sikringer skal aldri være større enn det som du vet er det maksimale- og den belastning du vet du ikke skal ikke skal bruke ved normal bruk. Jeg har en eske med de forskjellige sikringene ved batteri/strømfordeleren, og da vet jeg hvor jeg alltid finner sikringer om noe skal ryke.


Alde 3000 f. eks, krever en egen 3A kurs. Og jeg la opp nye kurser til flere forbrukere, og deriblant en 2x 2,5 mm2 til Alden. Med 3A sikring. Og den har ikke knekt enda, så 3A er tydeligvis tilstrekkelig.
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 49
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeTir 10 Apr 2012 - 23:19

Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeTir 10 Apr 2012 - 23:32

Var ikke meningen å skremme dere Wink
Så lenge man har rett dimmensjonert sikring så vil ikke ledningsnettet brenne opp, men det er jo litt kjedelig å stå der med tomt batteri på tur og sikringer som ryker så snart man setter de inn. Da har man laget en løsning som ikke virker mener jeg.
Grunnen til at jeg understreket det så hardt er at det er faktisk ER en brannfelle om man kjører dette rett fra batteri til batteri uten sikring.

Å sette på en diode mellom stopper batteriet i bilen fra å stjele strøm fra vognen.
Men det er en løsning på et problem som ikke finnes spør du meg, spesiellt om kursen går via tenningen på bilen.. Wink
Man oppnår også et spenningsfall på 0,7 V over dioden som igjen vil gjøre at den dårlige ladingen ved halvfult batteri blir enda dårligere.

Så, hvor kan man kjøpe booster.. Mest for pengene tror jeg man får ved å gå for Waeco.. De kommer i 8, 20 og 40 A utgave.

Jeg kjøpte min på eBay i Tyskland.
Og det ligger en lovende annonse ute nå her.
Du må dog sende han en mail og spørre om han er villig til å sende til Norge. Noen Tyskere kan ikke en gang engelsk, så det varierer veldig hvilket svar man får. Hva prisen havner på er vanskelig å si, men jeg vil si at alt under 110 Euro er et veldig godt kjøp.

Norsk side med 8 A booster her.
Norsk side med 20 A booster her.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeOns 11 Apr 2012 - 0:14

Ulven:
En laderegulator (fra solcellepanel) er en god tanke, men det fungerer dårlig i praksis.
Hadde man hatt bil med 24V og skulle ladet et 12V vognbatteri så hadde det vært en veldig bra løsning..
Du vil slippe at sikringene ryker, men lading blir det heller dårlig med.

Problemet blir at nå har du bilbatteriet som kanskje er 14V som skal lade batteriet i vognen opp til 14V. Når du så legger på ca 10 meter med relativt tynn kabel på kretsen og i tilegg en regulator som også har internt tap så blir det ikke mye igjen.
Bastant som jeg er så vil jeg påstå du aldri vil kunne oppnå fulladet vognbatteri med en slik løsning. Og baserer du deg alene på en løsning som aldri topplader batteriet ditt så vil det tape seg med tiden.

Det du trenger er ikke en spenningsbegrenser, men noe som kan transformere spenningen OPP (derav navnet booster).

Det finnes riktignok dyrere MPPT regulatorer for solcelle som i teorien kan virke bedre siden de bruker en intern switchmode strømforsyning og kan regulere strøm og spenning for å få den riktige spenningen. Problemet DER igjen er at de koster like mye og kanskje mer enn en booster, og resultatet er ikke bra.. jeg har prøvd.

En booster kan klare seg med så lite som 8-9 V inn og likevel få 14,2V ut.. Den har en intern strømforsyning som regulerer spenningen OPP, og det trengs pga det lange ledning strekket.
Skal man få noe ut av en kjøretur på 2-3 timer så må man faktisk ha noe som funker Wink
Kjører man rundt og lader 1-2 A så blir det litt som å pisse i havet..

Waeco boosteren har en egen "remote" kabel som slår boosteren av og på, det gjør at man ikke trenger rele.
Koble remote kabelen på boosteren på den pinnen som styrer lysene på vognen eller kjøleskapet så vil boosteren slå seg på kun når tenningen er på. Eller gjør som meg å ha en fysisk bryter inne i vognen sammen med hovedbryteren til vognen. Dermed kan jeg lade vognen en time før og etter kjøreturen om jeg trenger å få ladet mest mulig.
Dessuten skader det ikke å la den stå å lade en time mens du stopper og tar en matpause på veien f.eks, uten at motoren går.
Bare ikke glem å slå den av for natten, her kan man enkelt koble på en liten led indikator som minner en på dette.. Wink

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeOns 11 Apr 2012 - 21:37

offpist skrev:
Var ikke meningen å skremme dere Wink
Så lenge man har rett dimmensjonert sikring så vil ikke ledningsnettet brenne opp, men det er jo litt kjedelig å stå der med tomt batteri på tur og sikringer som ryker så snart man setter de inn.


Sikringer kan være en falsk sikkerhet også. I en bil vi hadde for mange år siden (Nissan Micra) skjedde nettopp dette da vi lånte en henger fra en byggvare. Alt smeltet sammen og absolutt alt ledningsnettet måtte skiftes ut. Vi fikk det heldigvis dekket på garanti. Årsaken var nok noe dårlig utførelse fra fabrikken.


En sikring gir ingen garanti for varmgang pga dårlig kontakt. Det erfarte jeg selv tidlig etter at nyvogna kom på tunet
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 22:04

offpist skrev:

Så, hvor kan man kjøpe booster.. Mest for pengene tror jeg man får ved å gå for Waeco.. De kommer i 8, 20 og 40 A utgave.

Jeg kjøpte min på eBay i Tyskland.
Og det ligger en lovende annonse ute nå her.


Jada - jeg la inn bud på 143€ - den ble solgt til 144€ i dag...

grrr.....
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 22:21

Hehe.. Ja sånn kan det gå..
Dette ser jo enda bedre ut? Link.
100 pund skulle tilsvare 121 euro.

Jeg kjenner ikke til firmaet, bare noe jeg googlet frem.. men har god erfaring med å handle fra England, og de er ikke fremmed for å sende over dammen.

Legg med et lite notat om at du ikke vil betale UK tax siden du bor utenom EU, men ikke ta som en selvfølge at det blir fulgt opp Wink
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 22:52

Vil kun kjøpe/få sendt til Tyskland - har ofte familiebesøk derfra, som kan ta varene med hit.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeSøn 15 Apr 2012 - 22:58

Selv om du finner den langt billigere i UK?
Det er jo bare en 0,75 kg sak som enkelt kan sendes i posten for en hundrings..
Vi snakker ikke om en girkasse til en bil her.. Wink

Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeFre 20 Apr 2012 - 22:31

Da var den kjøpt og betalt...

Waeco DC 08 batteribooster!

Kommer snart på en gammel Solifer.

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Wae_dc1212-08_p0011
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeFre 20 Apr 2012 - 23:30

Ligger en sånn i et plastnett bort på gulvet her, skal på plass før ferien.
Ble en 20A på meg.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 11:47

Grattis til dere begge.

Selv fricamper jeg for første gang med nyvogna i helgen og har brukt 25AH første døgnet noe jeg er fornøyd med. Her står både pc, lydanlegg og tv på i lange perioder i og med at det snør oppe på den lille fjelltoppen jeg står på Wink

Har ikke kjørt på så mye med booster enda, bare testet og konstantert at den virker. Kan jo fortelle litt om erfaringene så langt.
I praksis så får jeg ca 15-16 A lading på batteriet med 20A boosteren, og grunnen er nok at spenningsfallet fra bilbatteriet til boosteren blir for stort til at den greier å gå på full guffe. Dette enda batteriet i audien min er i bagasjerommet. Spenningen inn på boosteren med motoren i gang er ca 9V.

På 16A ut av boosteren, så røk 20A sikringen i bilen etter en stund så den ble byttet ut med 25A sikring. Så sørg for at dere har ledningsnett som tåler dette Wink I papirene som fulgte med hengerfestet til min 2009 Audi A4(monterte selv) så står det 270W på den kursen så jeg er nok allerede i grenseland. Det er i ngen tegn til varmgang, så føler meg ganske trygg. Men skal nok overvåke dette nøye og kanskje forsterke ledningsnettet til sommeren.

Merket meg også at Waeco boosteren har en fin "soft start".. den bruker ca 10 sek fra du slår den på, til den går på til den går for fullt.

Også verdt å merke seg at boosteren har en standard flatsikring på 25A på sekundærsiden rett innenfor frontpanelet. Den er nok først og fremst ment å gå om man kobler feil +/- på batterisiden.

Det jeg er mest fornøyd med er batterimonitoren jeg omtalte i en annen tråd her.
Full kontroll over strømforbruk og gjenværende strømkapasitet er gull verdt når man fricamper Wink
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 11:50

Takk for fin beskrivelse offpist!

Nå må jeg ut og jobbe videre med montering av garasjen...
Har montert port på 5,5 meter, skal ha inn dør på 1 meter og holder på å sette opp rett vegg mellom de, på 1,7 meter.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 12:14

Lykke til med det Wink
Satte opp garasje selv i fjor, den var god å ha i vinter.
Der var det naturligvis elektrisk åpning på portene, bevegelse sensor på lys både inne og ute og ikke minst 2 IP cameraer som tar opp alt natt og dag. Har totalt 6 slike kameraer rundt omkring på utsiden av huset. Eneste spennende jeg har fanget på film så langt var da naboen ramlet ned fra taket.. hehe.. (det gikk bra med han)

Paranoid? Nei, bare litt glad i gadgets.
Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 314062_10150846196280182_873550181_21363744_377133627_n

Du som har gått for 8 A booster burde ikke få noen utfordringer til ledningsnettet, men siden du nevner at vognen er gammel så ville jeg gått over likevel. Se spesiellt etter spor på varmgang i hengerkontakten første tiden og ikke bruk samme kurs som kjøleskapet.


Sist endret av offpist den Lør 21 Apr 2012 - 13:13, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 12:53

Ang ekstra batterier:
Jeg har et lite batteri bak i Pajeroen (12 V motorsykkelbatteri) på ca. 18 Ah om jeg ikke husker feil, som jeg bruker som strømforsyning til to radiosendere foran i kupéen. Istedenfor å lade dette batteriet via en booster til en tusenlapp bruker jeg en 12 til 230 V inverter koplet til sigaretttenneruttaket der bak, og videre en ordinær elektronisk lader på inntil 3 A som drives av 230 V fra inverteren.

"Pakken" med inverter og lader har jeg tapet sammen med lerret-tape, så den ser ut som én enhet. Funker veldig bra, og gir en spenning på ca. 13,4 V frem til radiosenderne (ca. 0,4 V spenningsfall).

Batteriet foretrekker jeg å ha bak for å unngå strømkabel gjennom torpedoveggen til motorrommet for å unngå elektrisk støy fra diverse motorstyringer.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 13:09

Tja, jeg tror nok den inverter + lader løsningen din produserer mer støy enn bilmotoren din Wink
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeLør 21 Apr 2012 - 13:23

offpist skrev:
Tja, jeg tror nok den inverter + lader løsningen din produserer mer støy enn bilmotoren din Wink

Niks, den er helt støyfri. Bruker tre ferrittkjerner (ringkjerner) på plusskabelen, der ledninga er viklet fire-fem tørn gjennom ferrittringen. En slik amatørradio er ekstremt følsom, også mht støy. Har ikke noen støyplage, så det blir nok bare teori.. Smile Hadde ikke noe støy uten ferritkjerner heller da jeg testet ut løsninga.

Men det er en liten vifte i inverteren som surrer og går av og til, den lager litt hørbar sus når man legger øret inntil, uten at det plager meg. Dessuten drukner viftesusen i motorstøyen.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeLør 5 Mai 2012 - 10:41

Da var denne ferdig montert i vogna.

Waeco PerfectCharge 08

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 IMAG0958

Den er koblet sånn at så lenge parklysene på bilen er på, så får bosteren spenning på inngangen. Bryteren står alltid på, så da lader den vognbatteriet så lenge bilen kjører.

Når jeg tok følgende målinger var nok vognbatteriet temmelig fulladet.
Vognbatteriet hadde en hvilespenning på 12,44 volt før jeg begynte.
Boosteren trekker 5,5 ampere fra bilbatteriet, og lader med 4 ampere og 14,3 volt.

Forårsaker et 0,7volt spenningsfall i tilførselskabelen. (spenningsforskjell mellom booster inngang og bilbatteriet under panseret)
Dette blir en "varmekabeleffekt" på kun 3,85 watt i strømtilførselskabelen til vogna - og det går nok helt fint(?)

I bilen er det 6mm2 kabel fra batteriet til tilhengerkontakten. (via et max 30A rele styrt av bilens parkeringslys)
I vogna er det kun 1,5mm2 kabel fra hengerkontakten til boosteren.

Siden jeg har byttet 12 av de 14 lysene som er tent på vogna under kjøring med LED pærer, så har jeg redusert vognas strømforbruk, og dermed også redusert vognas belastning på minuspolen i hengerkontakten. Tilhengerkontaktene er nye og stramme og fine i kontaktpunktene.
Jeg er derfor ikke redd for at tilhengerkontakten skal smelte.


Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 IMAG0955




Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeLør 5 Mai 2012 - 12:59

Ja det ser bra ut det der Wink
Du ser jo fort hvor mye spenningen faller når batteriet har lavere spenning og du skal lade.
1,5 mm2 er jo ikke veldig kraftig.. Wink

Lyser den gule lampen "low batt" så er det en indikasjon at spenningsfallet er for høyt.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeLør 3 Aug 2013 - 12:08

Litt forsinket har jeg nå testet min Waeco 20A booster.
Har lagt opp 10mm2 ledning fra bilbatteri og til booster ved vognbatteri. Forsøkte med 25A sikring ved bilbatteriet og litt belastning på vognbatteriet, sikringen røk umiddelbart, må nok opp mot de 40A som boosteren er oppgitt at den skal sikres med.

Stusset på en ting under tilkobling, det går strøm fra vognbatteriet til boosteren ved tilkobling og det lyser en grønn diode på den. Dette må jo tømme batteriet ved standby uten annen lading når vi ikke er i vogna? Må vel evt koble boosteren via en bryter også på out-siden for å unngå dette da?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeSøn 4 Aug 2013 - 11:32

Det tok sin tid, ja.

Grunnen til dette er at Dethleffs, som det aller fleste, gjør det billig og sløyfer en diode for å hindre returstrøm. Hadde dette før jeg byttet til 13-polt, så lyste tåkebaklysene. Men ingen problemi med utlading så lenge pluggen henger fritt og det ikke er noe tilkoblet. Klokt å legge opp 10mm2, tror Dometic anbefaler det også. Bare se på kablene i det større skapene. Det er ihverfall 6, kanskje 10.

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeSøn 4 Aug 2013 - 12:27

Det er ikke returstrøm til bilen, den er galvanisk skilt i boosteren, det er tilkoblingen mellom booster og batteri. Her er det koblet direkte på batteri og ved tilkobling kommer det en gnist, har ikke målt hvor mye strøm som går, men en grønn diode tennes på boosteren og den alene vil jo trekke strøm nok til å tømme batteriet over tid.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeSøn 4 Aug 2013 - 17:29

Stemmer bra det, jeg opplever det samme med min booster.
Selv om boosteren er avslått så sniker den litt strøm fra batteriet, tror det er ganske marginalt.

Jeg har koblet på en batteribryter på sekundærsiden av boosteren.
En slik som man har i båt med to batterier. Der har man OFF/ON1/ON2/ON1+2.
Eksempel fra Biltema.
Jeg har koblet den opp slik. OFF/LADE BATTERI/KJØLESKAP/BATTERI+KJØLESKAP.

Som en liten bonus så får man dermed mulighet til å kjøre kjøleskap på batteriet, noe som ikke er mulig originalt hos meg.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeSøn 4 Aug 2013 - 23:32

Jeg har vanlig hovedbryter på plussiden av batteriet, alt av forbrukere og laderen er koblet på motsatt side av den slik at når jeg skal ha vinterkobling er bryteren i pos. av. På sommeren på tur er den som regel på og da kan jo boosteren være koblet på samme side som alt annet og dermed ikke tappe batteriet om vinteren når den allikevel ikke brukes. kjøleskapet mitt kan kjøres på vognbatteriet originalt, men jeg syns de har vert gniene på kablingen for når jeg brukte det til å belaste med under testingen ble sikringsholder og kabel litt for varm etter min smak.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Sep 2013 - 11:02

Er ikke fornøyd med løsningen for sikringen ved batteriet i bilen. Har brukt en enkel sikringsholder og som nevnt før måtte jeg opp i 40A.
Syns dette er mye på sånne komponenter og er ute etter grovere oppsett, men selvfølgelig fortsatt 40A sikring.
Noen som har forslag?
Brukes vel noen andre varianter i forbindelse med stor stereoanlegg tror jeg?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Sep 2013 - 13:57

Sikringsholder fra RS

Der er mange typer innen samme varegruppe.
Noen som er mer kompakte men for 32A.
BB har sikkert liggende noe også vill jeg tro.


Sist endret av Harald- den Lør 14 Sep 2013 - 14:05, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Sep 2013 - 14:03

Ikke helt rette sorten der, må være av typen som henger på kabelen, er ikke noe sted å feste den.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Sep 2013 - 16:38

De jeg har brukt i vogna er vanntette, med størrelser opptil minst 100A eller kanskje enda mere. De er beregnet for kabel på minst 10mm2, er vanntette og er strekkavlastet og skrues til med Umbracoskruer. Jeg bruker de på 10mm2, men bare innvendig. Kan sjekke om det er riktig det jeg skriver. Tror jeg bruker 30 og 50A,

Kjøpte de på Torshov bilrekvisita, Biltema har noen i samme utførelse også.

Er ganske lik denne, men de jeg har er litt annerledes i enden for at de skal være vanntette, men mulig jeg husker feil om det. Men vanntett må de være, ellers har det ikke noen hensikt å bruke de mellom bil og vogn om jeg forstpår deg rett?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Sep 2013 - 20:11

Skal ikke mellom bil og vogn, men rett ved batteriet i bilen, der er det tørt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Sep 2013 - 20:17

Denne fra Biltema er perfekt

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 84-563_s
Og sikringer har de også, men i pakkeløsning...
Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 84-564_m

KAN bli litt vanskelig å få den inn i holderen da....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Sep 2013 - 22:33

Er det som jeg nevente, har 2  eller 3 stk av denne til forbrukere og til solcellesystemet. Se nederst til høyre, slik det var da jeg var iferd med å ommøblere og montere shunt til Amperemeteret. Noen ting er løsnet og flyttet for å få det litt ryddigere:

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 IMG_4006
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeSøn 15 Sep 2013 - 0:49

Du har akkurat 13,9 sekunder på deg til å velge hvilken ledning du skal klippa av, den svarte eller den røde, jeg ville tatt den svarte.bounce Razz 

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeSøn 15 Sep 2013 - 8:25

Det ble alle tre. Tok den grønne også for sikkerhets skyld. Gikk bra, men det ble dårlig med tid ja!Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 928394 
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitimeSøn 5 Jan 2014 - 18:15

Da har jeg fått så fin vogn at det er verdt å mekke på den, så da var jeg på boosterkjøret igjen...

Denne vogna har 7 polet tilhengerkontakt, så jeg må bytte kabelen helt inn til koblingsboksen under sofaen fremme.

Hvor kan jeg få kjøpt 13 leder tilhengerkabel?

Eller må jeg bruke to ledninger for å få nok ledere?

Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 IMAG0216_zps44b6df5c
Til Toppen Go down
Sponsored content





Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!   Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER! - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!
Til Toppen 
Side 2 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?
» Lading
» Hva er et batteri booster?
» lading batteri
» ctek d250s dual som booster?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: