CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker

Go down 
4 posters
AvInnlegg
skituppa




Antall Innlegg : 3
Registration date : 08.03.2017

Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker Empty
PosteTema: Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker   Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker Icon_minitimeOns 8 Mar 2017 - 15:03

Hei,

jeg har en Solifer vogn med primus varme som er i daglig bruk.

I høst røk den innvendige sirkulasjonspumpa på 230V (den under sofabenken) og en jeg kjenner koblet derfor om en ledning bak panelet slik at 12v pumpa (som egentlig drifter gassvarmen) kunne ta over for 230V pumpa.

Pumpa tikker når varmen kobler seg inn, dette har den gjort noen måneder.

For ca en måned siden begynte pumpa å summe merkbart høyere, når termostaten lyser så kan pumpen både summe og ikke summe og det er varme i elementene.

Nå er det mer summing enn ikke summing når termostaten er på. Summing tar noen ganger helt av, merkbart høyere frekvens og mye støy. Det er fremdeles varme i elementene, det er nok kjøleveske på systemet og ingen lekkasjer.
Summingen slutter når termostaten går av. Den slutter brått både på høy og ekstra høy summming. Det kan også bare være vanlig termostat og litt tikking.

Den siste måneden har det vært noe kaldere i været, ca -4 -5, kan dette ha noen betydning?
Har skrudd ned varmen og har det nå på 19 grader inne, det er like mye lyd i pumpa.

Hva er det som summer?
Er det pumpa som holder på å ryke?
Kan jeg bytte noen deler?
Trengs det vedlikehold?

Takknemlig for alle svar!
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker Empty
PosteTema: Re: Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker   Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker Icon_minitimeTor 9 Mar 2017 - 9:16

Nå skal jeg være forsiktig med å uttale meg da jeg ikke kjenner til primus systemet, men på bakgrunn av Alde 3010 hvor 12v. pumpe sitter i ekspansjonstanken, er min første tanke om det nok frostveske på anlegget.
Til Toppen Go down
skituppa




Antall Innlegg : 3
Registration date : 08.03.2017

Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker Empty
PosteTema: Re: Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker   Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker Icon_minitimeFre 10 Mar 2017 - 10:13

Takk for svar. Det er nok frostveske på anlegget, fikk også sjekket "kjøleevnen" igår og denne er godkjent. Pumpen kan varme vanlig, da bare tikker/knitrer den (samme lyd som gamle datamaskiner når de tenker hardt) eller så summer den høyt og mye.

Summingen blir mindre dersom jeg åpner luka der den står og fysisk holder på primusen. Det er ingen løse deler og alle skruer er ordentlig skrudd til.

Hvor kan jeg evt. få kjøpt ny primus da denne er gått ut av produksjon, har på følelsen at det snart kommer et smell og at hele pumpa ryker...
Til Toppen Go down
skituppa




Antall Innlegg : 3
Registration date : 08.03.2017

Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker Empty
PosteTema: Re: Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker   Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker Icon_minitimeFre 10 Mar 2017 - 10:14

Kan også nevne at lyset i voltmeterpanelet går av og på helt tilfeldig. Men batteriet lader hele tiden. Tror ikke at dette er relevant men kan det være det?
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker Empty
PosteTema: Re: Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker   Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker Icon_minitimeFre 10 Mar 2017 - 12:20

Tror du bør begynne med å finne ut hvilken Primusmodell som sitter i vogna, og gjøre noen nettsøk derfra. For det er vel forskjellige modeller opp gjennom årene?

Utenom å sjekke om ett batteri er gåent (hvilket kan være mulig slik du skriver det) og sjekke om strømmen kommer gjennom ledningene, er mine kunnskaper så begrenset at jeg ikke tørr å uttale meg om elektronikk.
Til Toppen Go down
Ykarlsen
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 75
Localisation : Nordens Paris, Norway
Registration date : 15.02.2012

Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker Empty
PosteTema: Re: Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker   Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker Icon_minitimeLør 11 Mar 2017 - 12:19

Sjekk batteripolene dine Wink
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker Empty
PosteTema: Re: Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker   Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker Icon_minitimeLør 11 Mar 2017 - 13:07

Hadde primusvarmer i en Polar tidlig -80tall. Begge pumpene havarte i tur og orden, men uten ulyd først, de bare døde. Tror jeg ville anskaffet et måle-meter og sjekket strømtilførselen ved inngang til pumper, mistenker denne jeg da.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker Empty
PosteTema: Re: Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker   Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Primus, 12v pumpe som "tar helt av" summer, suser, tikker
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Elkolbe og 220v pumpe.
» Alde Compact 3000 som er helt dø..
» Kontrollpanel på Hobby 720 helt død
» Alde sirkulasjons pumpe
» 12v pumpe går hele tiden

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: