CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 USA biler

Go down 
+12
Knaus 780 royale
Åge P
janp
Beduin
Redneck
Lc120
Jan Ole
Thomas
Sten Rune
hpk
Johnny
Jan
16 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3
AvInnlegg
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

USA biler - Page 3 Empty
PosteTema: Re: USA biler   USA biler - Page 3 Icon_minitimeTor 12 Feb 2015 - 22:21

men en ting jeg lurer på, hengervekta........................
i vognkortet står det 0 kilo
var det ikke da slik at det var egenvekta på bilen som satte øvre grense? altså da 3 tonn på denne bilen
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

USA biler - Page 3 Empty
PosteTema: Re: USA biler   USA biler - Page 3 Icon_minitimeTor 12 Feb 2015 - 22:52

mye diskusjon om temaet på diverse forum ser jeg, og diverse varierende svar fra statens vegvesen også
men ser ut til at siden den er over 3,5 tonn og lastebilregistrert så er det lastebilregler som gjelder
og de sier veldig enkelt, hengervekt= aktuell vekt på trekkvogna x 1,5
så på denne bilen så passerer man maks lovlig vekt for påløpsbrems som stopper på 3500 kilo hengervekt, over det er det luft eller lignende bremsesystem som gjelder, og det har jo staten satt stopper for
så pick up med svingskive og svanehals er historie og ikke lov å registrere lengre
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

USA biler - Page 3 Empty
PosteTema: Re: USA biler   USA biler - Page 3 Icon_minitimeSøn 14 Jun 2015 - 0:51

da har jeg etter litt forskning og skruing fått riktig lyd i vanen
sto jo på en lydpotte som var så stor at den fjernet all lyd og bilen var omtrent lydløs, og med 7,3 liters v8 så ble det litt feil for meg, en v åtter skal få lov å lage litt lyd
sto til og med stemplet silent flow på potta som er 90 cm lang.
satte på ei stortoms effektpotte i stedet for men den ga bare brumming og resonans inni bilen, så mye at det var slitsomt å høre på
i ren irritasjon satte jeg inn et rørstykke der potta sto og var tenkt å kjøre med rake rør til jeg fant ei mer egnet potte
resultat? moderat lavt støynivå på normal kjøring, herlig brumming ved belastning og en rå snerring ved full blås som gir gjenklang i alt, tunneler ble plutselig mye morsommere Twisted Evil
på tomgang eller uten belastning er den kun bittelitt grovere i målet enn originalt, men ubetydelig.
har potta liggende på lur hvis det blir klaging fra vegvesen eller politi, men det er mange amerikanere og andre biler som bråker mer som er godkjent slik de er så tror denne skal klare seg bra. har kun tatt potta vekk og erstattet med et rør i rett lengde så tilbakebygging tar 3 minutter, men tror ikke det kommer til å skje
eneste jeg stusser over er at med den reduserte motstanden i eksosanlegget så girer den opp på lavere turtall enn før uten at jeg helt forstår hvorfor.
har ikke sett noen form for vakumstyring eller belastningsstyring på dette, kun ren mekanisk wire overføring
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

USA biler - Page 3 Empty
PosteTema: Re: USA biler   USA biler - Page 3 Icon_minitimeSøn 14 Jun 2015 - 5:55

Sjåføren som er blitt lettere på gasseren?
Ellers så våkner jeg når junior fyrer opp chevy vanen om morgenen og den er ikke helt lydløs lengre etter modding av eksosanlegget.
Er ikke helt enig med meg selv om det er godlyd eller ei men det får nå passere.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

USA biler - Page 3 Empty
PosteTema: Re: USA biler   USA biler - Page 3 Icon_minitimeSøn 14 Jun 2015 - 13:29

hehe Johnny du får huske hvem som kom med den bilen til gards i utgangspunktet, og hvem han har det fra.
jeg har samme gassfot, den vil bare ikke like langt opp på turtall før den skifter gir
men holder seg likevel under 1,5 på mila med mest småkjøring så det får man være fornøyd med når en v8 på 7,3 liter skal flytte over 3 tonn
får se hvor lenge jeg har den før jeg bytter, er veldig fornøyd med bilen, men har lyst på det karrosseriet som kom året etter på 92 modellen av 2 grunner
synes den er penere inni, men også så er den skyvedøra et iritasjonsmoment da den er såpass tung at unger har store problemer med å åpne og stenge den
fra 92 ble det hengslede dobbeldører på siden også samme som bak.
en annen faktor er at den jeg har er såpass sjelden at å få tak i deler, selv nye er en utfordring, og styling og lignende for customisering er fraværende
vil jo ikke ha en helt anonym bil
og mellom 6 om morgenen og 12 på natta er det godlyd uten tvil, men på natta kan det diskuteres, derfor jeg er glad for at min er stillferdig av seg når man er forsiktig på gassen siden jeg har naboer
greit naboen har sønner i moped og trimme alderen så det er ikke stille der heller, men de er stille på natta så da kan jeg og være det hehe
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

USA biler - Page 3 Empty
PosteTema: Re: USA biler   USA biler - Page 3 Icon_minitimeSøn 14 Jun 2015 - 17:16

Svært enig med deg i den tunge skyvedøra. Var mye greiere med doble sidedører når unga skulle ut og inn.
Den forden du har synes jeg er røffere i form enn den påfølgende modellen som heller karakteriseres som pen. Men som du sier det er større utvalg i styling til den som kom i begynnelsen av 90 tallet. Og er vel også noe bedre kjørekomfort i den.
Og Junior er tilgitt litt v8 lyd på morgenen de få månedene i året som bilen er i bruk. Nå har jeg også en anelse om at det snart står en Tahoe utenfor som skal tjene som bruksbil siden Accorden hans fikk reisepass sist helg.
Her er et bilde fra en del år siden da vi var på vei hjem med Starcraften etter en kjapp handel.

USA biler - Page 3 Van%2B3%2Bb
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

USA biler - Page 3 Empty
PosteTema: Re: USA biler   USA biler - Page 3 Icon_minitimeSøn 14 Jun 2015 - 23:40

sikkert mange som ikke deler entusiasmen for disse bilene, men jeg elsker de på grunn av plass, komfort og størrelse, liker ikke små biler så godt
ja de koster mer enn en caravelle å kjøre med, men sammenlign med en hi-ace så blir regnestykket annerledes
tom bil så er hi-ace billigere, men med full bil og 2-3 tonn på kroken så blir regnestykket helt annerledes
lette biler å fikse, billig i innkjøp og kurrante delepriser
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

USA biler - Page 3 Empty
PosteTema: Re: USA biler   USA biler - Page 3 Icon_minitimeMan 15 Jun 2015 - 1:06

måtte inn og snøse litt på finn, og jaggu leveres ikke det karosseriet jeg har med doble sidedører også, og ikke bare skyvedør
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58126146
blir ikke byttet i år i alle fall, men morsomt å se at det finnes selv om det er litt irriterende å ikke ha fått det med seg
men tror det blir nyere modell likevel pga dele og styling tilgang da den nye gikk nesten uforandret fra 92 til 06
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

USA biler - Page 3 Empty
PosteTema: Re: USA biler   USA biler - Page 3 Icon_minitimeLør 20 Jun 2015 - 17:38

sitter og titter, og plutselig slår det meg, hvorfor kjøre fullsize når man kan roe litt og kjøre mid size
kommer på 3 typer
Chevrolet astro, både kort og lang, med 4x4 eller bakhjulsdrift
Ford aerostar, kun sett i en lengde og kun med bakhjulstrekk, og mindre motor enn astroen
og selvfølgelig den verdenskjente og til tider beryktede chrysler voyager med masse kjørekomfort, forhjulstrekk, en og annen med 4x4, men et rykte som skal godt gjøres å overse, og den eneste med diesel som et alternativ.kom jo med flere navn, slik som dodge og plymouth, men samme bil
noen som har noen meninger om noen av disse her som ikke er nevnt? både godt og galt.
personlig liker jeg astro best da den er nesten like stor som en fullsize van men har lengden på ei normal stv (ca 475 cm) og den 4.3 liters v6 motoren er den samme som står i gmc syclone og typhon for de som kjenner til de.

andre modeller jeg har glemt?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

USA biler - Page 3 Empty
PosteTema: Re: USA biler   USA biler - Page 3 Icon_minitimeLør 20 Jun 2015 - 18:34

Voyager med 2,5 l VM diesel og tung last er en dårlig kombi. For lite kjøling er et problem på Crysler og Jeep med denne motoren. Måtte skifte en sprukken topp på den jeep'n jeg hadde på grunn av dette.
Voyager med bensinmotorer og automat har også vært hjemsøkt en del med feil på automaten.
Astro har vært og er fremdeles en populær Mid.zise van med lite problemer. Kjenner ikke til hengervekta på disse. V6 som står i disse har en fabrikasjonsfeil. De mangler de 2 beste sylindrene.
Aerostaren kjenner jeg ikke noe til.


Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

USA biler - Page 3 Empty
PosteTema: Re: USA biler   USA biler - Page 3 Icon_minitimeLør 20 Jun 2015 - 21:16

chrysler er ikke så veldig aktuell uansett siden den har tverrstilt motor, samme som caravelle
og begge tygger automatkasser. motoren har den størrelsen den har, og hjuloppheng og bilbredde tar sitt, og da er det veldig lite plass igjen til å bygge en holdbar girkasse som passer, så da kan man risikere problemer, noe de har.......
astro har jeg tittet litt på og ser ut til at de har 1850 kg hengervekt med bakhjulstrekk, 4x4 vet jeg ikke, men det er nok vekt for meg da vognstørrelsen jeg har siktet meg inn på er 80-90 talls 230 vogner på rundt 6-6,5 meter, og de er stort sett under den vekta alle sammen så det er ikke noe problem.
astroen er jo også kun 3-5 cm smalere enn fullsize van(197 cm) så den har samme breddekomfort med 230 vogn som de store siden de ikke stikker mer enn 15 cm ut på hver side ca, noe som igjen betyr at vogna er smalere enn ytterkant på originale speil
hadde sikkert vært greit med 4x4 men siden den er permanent så merkes den på tankmåleren, og etter noen sesonger med hi-ace så ser man jo det at det er dekk, vektfordeling og sjåfør som bestemmer om en bil er bra eller farlig på vinterføre
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

USA biler - Page 3 Empty
PosteTema: Re: USA biler   USA biler - Page 3 Icon_minitimeTir 23 Jun 2015 - 15:06

sliter litt med vanen nå og blir ikke enig med meg selv om det er tilbakesig av diesel, eller glødeplugger/rele som er årsaken, men tungstartet er den i alle fall som fy når den har stått en stund, slik som over natta, får forske litt mer på det.

men midt oppi alt dette så ramla det ned en astro rett forran nesen på meg, en 96 modell med store motoren på 193 hk, en med for mange biler som skal selge unna noen, trenger en øvre bærekule til den svimlende sum av 250,- så er den eu ok. har vært 8 seters personbil hele livet
kun 5000,- skal fyren ha og da er det bra med dekk på bilen. må være bra sint og lei den dama som har forlangt rydding på tunet, men jeg klager ikke
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

USA biler - Page 3 Empty
PosteTema: Re: USA biler   USA biler - Page 3 Icon_minitimeTir 23 Jun 2015 - 16:01

Løp og kjøp og la humla suse. Astroen kan gjøre en god tjeneste i lang tid enda med en astronomisk fraværende avskrivningskostnad. Very Happy
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 51
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

USA biler - Page 3 Empty
PosteTema: Re: USA biler   USA biler - Page 3 Icon_minitimeTir 23 Jun 2015 - 16:21

ja akkurat den avskrivningen på den er jo et herlig regnestykke, det er jo garantert at den aldri vil bli verdt lavere enn 2000 mindre enn kjøpesum, så ok ja den er tørst med meg som sjåfør, men med en snill sjåfør med mindre bly i skoen så går jo disse ned på 0,8 på langkjøring
skal visstnok være bortimot rustfri også
Til Toppen Go down
Sponsored content





USA biler - Page 3 Empty
PosteTema: Re: USA biler   USA biler - Page 3 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
USA biler
Til Toppen 
Side 3 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3
 Similar topics
-
» Eldre biler med god tilhengervekt.
» Fartsgrense Tyskland biler over 3,5 til 7,5 tonn
» Diagnosesystem for japanske biler / tuning

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: