CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hobby 650KFU ny tråd

Go down 
+23
MartinB
Kaos
kbanto
Camping Kai
Ronny
ziri
fred
Remi
9na
Espen V
Thomas
RuneB
Jan
tittentei
hpk
thor_egil
Jan Ole
hoto
Elisabeth
Sten Rune
frank
Johnny
Hobbymann
27 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeOns 25 Feb 2009 - 7:27

Thomas skrev:
Vegard
Skal sjekke neste gang jeg er oppover. Må vel ta med kassa opp tenker jeg. For sikkerhets skyld.

Hpk
Etter at varmtvannsberederen frøs i filler i Dethleffsen jeg hadde har jeg lært at hådklær må man ha når man jobber med vann i vogn... Tro meg Smile

RuneB
Tanken har slått meg. Men det funket helt fint da vi kjøpte vogna. Men det gikk ikke lenge før det stoppet.. Kan vel ikke plutselig få knekk sånn uten videre? Hvor var problemet hos han da?

Thomas

jo, de rørene kan nok desverre putselig få seg en knekk, er de bøyd opp i mot max, fra før, så har jeg vært borti at de plutselig har en knekk i steden for bue
Til Toppen Go down
RuneB
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 53
Age : 46
Registration date : 24.05.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeSøn 19 Apr 2009 - 19:27

Lurer på et par ting:
Er det mulig på en grei måte å koble 220v på kjøleskapet utenom hovedstrøm panelet(altså via en egen strøm-kabel)
Sliter litt med ustabil strøm levering hos de vi har vogna hos, så er nesten umulig å ha noe i kjøleskapet da dette stopper ved strømbrudd inntil hovedbryter blir manuellt slått på.
I "Sofa" rommet er det 2 luftdyser, en ved døre og en under den midtre sofa delen. Men får det ikke til å komme noe luft ut av disse. Alle andre dyser i vogna blåser som de skal, men disse er så godt som døde. Mente de blåste greit i fjord, men mulig jeg husker feil
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeSøn 19 Apr 2009 - 20:30

strømmen tør jeg ikke svare på, men lufta derimot tror jeg er litt lettere
er mest sansynlig en slange som er klemt eller knekt en eller annen plass
er bare å begynne å lete for det er en slik feil en plass siden noen virker
at det er let å finne er derimot ikke sikkert
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeSøn 19 Apr 2009 - 20:43

Om du tar av nederste rista på baksida av kjøleskapet finner du sikkert en kontakt og et støpsel til kjøleskapet.
Der kan du henge på en skjøteledning om du vil.
Sånn var det på min i alle fall. Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 265129

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
RuneB
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 53
Age : 46
Registration date : 24.05.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeLør 2 Mai 2009 - 12:31

Har prøvd å lokalisere hvor strømledning fra kjøleskap går, men er ikke helt sikker og har ikke så lyst til å demontere en hel masse. Noen som vet hvor koblingsboksen til denne ledningen går? Kan kanskje se ut som den går under sittegruppa, men er ikke helt sikker?
Til Toppen Go down
RuneB
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 53
Age : 46
Registration date : 24.05.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeMan 18 Mai 2009 - 17:59

Titter stadig på denne kjøleskaps ledningen. Men lurer på om den kan ende opp i den sikringsboksen med automat sikringer inne skapet over trumaen. Fortsatt ingen som har kjennskap til dette?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeMan 18 Mai 2009 - 18:04

Vel, har jo svart lenger oppe da.
Har du sjekket om det er sånn på din vogn også?
Om det er det, er jo bare dette uttaket (kontakten) en av mange som i fellesskap blir forsynt fra automatsikringene.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
RuneB
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 53
Age : 46
Registration date : 24.05.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeMan 18 Mai 2009 - 19:47

J.O. skrev:
Vel, har jo svart lenger oppe da.
Har du sjekket om det er sånn på din vogn også?
Om det er det, er jo bare dette uttaket (kontakten) en av mange som i fellesskap blir forsynt fra automatsikringene.
Desverre ingen kontakt. Bare en ledning som antagelig går rundt halve vogna. Men da er det nok forskjellig oppleg avhengig av hvilken montør som gjorde dette på fabrikken. Så da får en nok finne på noe annet lurt om mulig.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeMan 18 Mai 2009 - 20:03

RuneB skrev:
J.O. skrev:
Vel, har jo svart lenger oppe da.
Har du sjekket om det er sånn på din vogn også?
Om det er det, er jo bare dette uttaket (kontakten) en av mange som i fellesskap blir forsynt fra automatsikringene.
Desverre ingen kontakt. Bare en ledning som antagelig går rundt halve vogna. Men da er det nok forskjellig oppleg avhengig av hvilken montør som gjorde dette på fabrikken. Så da får en nok finne på noe annet lurt om mulig.

Har bare hatt en Hobby og der var den en kontakt bakom der. Allikevel er jeg tilbøyelig til å tro at det ligger en eller annen form for skjøt, kontakt eller koblingsboks, i nærheten bakom der.
Tviler liksom på at montørene går inn der og kobler rett på kjøleskapet.

De her svært begrenset med tid til rådighet ved bygging av en vogn.
En Dethleffs bruker de ca 25min på fra den er klar med understell og gulv til alt oppå er kommet på og vogna triller ut. Tipper dette er omtrent det samme hos de fleste store fabrikantene. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeMan 18 Mai 2009 - 22:14

RuneB skrev:
Titter stadig på denne kjøleskaps ledningen. Men lurer på om den kan ende opp i den sikringsboksen med automat sikringer inne skapet over trumaen. Fortsatt ingen som har kjennskap til dette?
Den ender nok opp i automatsikringa i klesskapet. Jeg forstår ikke at du må ha på hovedbryteren i vogna for å få kjøleskapet til å virke på 230V (går ut fra at du mener hovedbryteren på panelet ved inngangsdøra). Slik er det ikke i vogna vår. Det eneste av 230V som styres over det panelet er trafoen til gulvvarmen og varmtvannsberederen på vogner med Truma.

Dersom det er styrt over hovedbryteren så ender ledningen opp i den store hvite styreboksen i klesskapet. Hvite ledninger er 230V, svarte er 12V. De fleste ledningene er merket med et nummer i begge ender.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 26 Mai 2009 - 22:04

Har hatt vogna på test i regi av NCC.. Uff! Blir nok ikke Union på oss likevel. Kanskje ikke fullt så ille men.... Han begynte å le da han kjente på demperene på vogna. Ca 1 cm slakk på begge sider. Kan man bytte bare foringer eller må hele demperen skiftes? Må også stramme inn bremsene. Var ikke på mer enn 12-15 % gitt. Det med bremsene fikk jeg forøvrig en mistanke om da vi reiste hjem fra Daftø. Synes jeg måtte bremse hardere og hardere for hver gang for å slå på bremsene på vogna. Men den var i hvertfall knusk tørr og tett mtp gassen. Så det var ikke bare driten heldigvis Smile Fikk også et tips om å avbalansere hjulene da dette kunne være årsaken til dempertullet. Noe jeg kan tro på ettersom forrige eier påstod at vogna hadde stått på fast plass hele tiden. Hvis det er tilfellet må jo demperene ha tatt kvelden på kun et drøyt år. Og vi har ikke kjørt sååå mye med den.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 26 Mai 2009 - 22:28

Thomas

Har du en Kama katalog så ta en titt der så finner du deler eller på nettet på www.kamafritid.se der finner du også prisliste.

I følge copiloten her så er det bare et par skruer å bytte støtdempere, så klarer du å sette hengerfeste på bilen (gjorde du ikke det selv da?) så fikser du dette, mente han Very Happy
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 26 Mai 2009 - 22:35

Oki. Da prøver jeg å laste ned Kama. Antar dermed at jeg må bytte hele demperen?

Kan alltids juge på meg at jeg monterte festet selv, men det gjorde nok Møller for meg. De skulle ha 5500,- for hengerfestet ferdig montert så da gadd jeg ikke å begynne med demontering av fanger og full pakke for å spare et par lapper.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 26 Mai 2009 - 22:39

Det er en her som mener at en ikke får kjøpt bare foringer på dempere til biler i alle fall......vogner vet ikke vi......
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 26 Mai 2009 - 22:40

Thomas skrev:
Oki. Da prøver jeg å laste ned Kama. Antar dermed at jeg må bytte hele demperen?

Kan alltids juge på meg at jeg monterte festet selv, men det gjorde nok Møller for meg. De skulle ha 5500,- for hengerfestet ferdig montert så da gadd jeg ikke å begynne med demontering av fanger og full pakke for å spare et par lapper.
du kan i alle fall trøste deg med at å skifte dempere er en lynrask gjør det selv jobb
vei det opp mot bytte av foringene, og da er demperne nye uansett
og de koster ikke en formue
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 26 Mai 2009 - 22:41

May-Britt skrev:
Det er en her som mener at en ikke får kjøpt bare foringer på dempere til biler i alle fall......vogner vet ikke vi......
joda det finnes, men er absolutt ikke mye å samle på
svært myk gummi i de for at de skal kunne komme på plass
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 26 Mai 2009 - 22:47

Jan skrev:
Thomas skrev:
Oki. Da prøver jeg å laste ned Kama. Antar dermed at jeg må bytte hele demperen?

Kan alltids juge på meg at jeg monterte festet selv, men det gjorde nok Møller for meg. De skulle ha 5500,- for hengerfestet ferdig montert så da gadd jeg ikke å begynne med demontering av fanger og full pakke for å spare et par lapper.
du kan i alle fall trøste deg med at å skifte dempere er en lynrask gjør det selv jobb
vei det opp mot bytte av foringene, og da er demperne nye uansett
og de koster ikke en formue

Ok. Da er den saken grei. Takker for hjelp. Igjen... Smile Skader nok ikke å bytte de. De har nok ikke vært byttet før. hvis den forrige eieren snakket sant.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 26 Mai 2009 - 23:52

Thomas skrev:
Jan skrev:
Thomas skrev:
Oki. Da prøver jeg å laste ned Kama. Antar dermed at jeg må bytte hele demperen?

Kan alltids juge på meg at jeg monterte festet selv, men det gjorde nok Møller for meg. De skulle ha 5500,- for hengerfestet ferdig montert så da gadd jeg ikke å begynne med demontering av fanger og full pakke for å spare et par lapper.
du kan i alle fall trøste deg med at å skifte dempere er en lynrask gjør det selv jobb
vei det opp mot bytte av foringene, og da er demperne nye uansett
og de koster ikke en formue

Ok. Da er den saken grei. Takker for hjelp. Igjen... Smile Skader nok ikke å bytte de. De har nok ikke vært byttet før. hvis den forrige eieren snakket sant.
ta med vogna og nye dempere på sveastranda 13-14 juni så skal jeg skifte de demperne for deg gratis
så kan du ta deg en kopp kaffe mens du venter
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeOns 27 Mai 2009 - 21:30

Jan skrev:
Thomas skrev:
Jan skrev:
Thomas skrev:
Oki. Da prøver jeg å laste ned Kama. Antar dermed at jeg må bytte hele demperen?

Kan alltids juge på meg at jeg monterte festet selv, men det gjorde nok Møller for meg. De skulle ha 5500,- for hengerfestet ferdig montert så da gadd jeg ikke å begynne med demontering av fanger og full pakke for å spare et par lapper.
du kan i alle fall trøste deg med at å skifte dempere er en lynrask gjør det selv jobb
vei det opp mot bytte av foringene, og da er demperne nye uansett
og de koster ikke en formue

Ok. Da er den saken grei. Takker for hjelp. Igjen... Smile Skader nok ikke å bytte de. De har nok ikke vært byttet før. hvis den forrige eieren snakket sant.
ta med vogna og nye dempere på sveastranda 13-14 juni så skal jeg skifte de demperne for deg gratis
så kan du ta deg en kopp kaffe mens du venter

Ikke verst!! Service i caravanbransjen ja! Men hvis det er så enkelt skal nok til og med jeg klare det Smile Går det galt så kommer jeg med (senket?) vogn uten dempere og de nye demperne i hånda cheers cheers
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeOns 27 Mai 2009 - 21:57

Thomas skrev:
Jan skrev:
Thomas skrev:
Jan skrev:
Thomas skrev:
Oki. Da prøver jeg å laste ned Kama. Antar dermed at jeg må bytte hele demperen?

Kan alltids juge på meg at jeg monterte festet selv, men det gjorde nok Møller for meg. De skulle ha 5500,- for hengerfestet ferdig montert så da gadd jeg ikke å begynne med demontering av fanger og full pakke for å spare et par lapper.
du kan i alle fall trøste deg med at å skifte dempere er en lynrask gjør det selv jobb
vei det opp mot bytte av foringene, og da er demperne nye uansett
og de koster ikke en formue

Ok. Da er den saken grei. Takker for hjelp. Igjen... Smile Skader nok ikke å bytte de. De har nok ikke vært byttet før. hvis den forrige eieren snakket sant.
ta med vogna og nye dempere på sveastranda 13-14 juni så skal jeg skifte de demperne for deg gratis
så kan du ta deg en kopp kaffe mens du venter

Ikke verst!! Service i caravanbransjen ja! Men hvis det er så enkelt skal nok til og med jeg klare det Smile Går det galt så kommer jeg med (senket?) vogn uten dempere og de nye demperne i hånda cheers cheers
det er en skru oppe og en nede på hver demper
noen vogner har plass til å bytte mens vogna står på hjula, mens på enkelte må hjulene av for å komme til
tar noen minutter ekstra hvis hjula må av, men ikke noen stor sak uansett
det er vanskeligere å kjøre med vogna enn det er å skifte dempere på den for å si det slik lol!
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeOns 27 Mai 2009 - 22:26

Jan

Ikke sikker her, men mener det så ut til at hjula må av. Blir jo en helsikes jobb å ta av alle hjula Smile Smile Nida, høres veldig greit ut! Takk for hjelpen.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTor 11 Jun 2009 - 21:01

En liten oppdatering her. Var innom Campinggården i Lier i går. Hadde notert hva slags dempere jeg skulle ha (må prøve å klare meg selv Smile) Nevnte det bare tilfeldigvis for han figuren der og han sa at det var ikke vits i å bytte dempere bare for at de vandret en cm til hver side. De skal kunne det sa mekanikeren!!!! Sparte meg for noen kroner da..
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeMan 15 Jun 2009 - 22:55

Har hittil ikke hatt behov for å bruke batteriet som strømforsyning i vogna. Men dette kan vel være greit å ha mulighet for på vei sørover i sommer. Har i den forbindelse fått et aldri så lite problem.

Hvor "svitsjer" jeg over fra 230V til 12V????

Trodde dette skulle være en bryter et eller annet sted. Antar den bryter 230V i samme sekund som 12V slår inn??
For ordens skyld, tror ikke dette er montert fra fabrikk. I så fall kunne de godt ha spart seg noen meter med kabel under sittegruppen.
Til Toppen Go down
9na
CARAVANER
CARAVANER



Female
Antall Innlegg : 101
Localisation : Buskerud
Registration date : 20.08.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeMan 15 Jun 2009 - 23:04

Når campinggården hadde lagt inn batteripakke i vogna vår fikk vi en bryter i skapet like ved omformeren. Denne så ut som en vanlig lysbryter.
Til Toppen Go down
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita


Antall Innlegg : 274
Age : 61
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeMan 15 Jun 2009 - 23:57

Jeg har min i et overskap over sittegruppa Idea
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 15:44

Da må jeg ut og lete litt til..

Men enda et problem dukket opp på Mageli.. Da jeg skulle tømme toalettet lå det ulumskheter oppå dunken og fløt (flytende masse). Klarer ikke og se hvor lekkasjen er. Kan det være en eller annen pakning som har røket???
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 16:21

Har du brukt feks Jif spray til å vaske i doen med? Skal nesten ingenting til før pakningene ryker. Sånn spray er "for" sterk.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 17:14

J.O. skrev:
Har du brukt feks Jif spray til å vaske i doen med? Skal nesten ingenting til før pakningene ryker. Sånn spray er "for" sterk.
Hva er greit middel for vasking av dassen?
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 18:09

Har ikke brukt noe middel.. Men har vært ute og gransket nå. Er rimelig sikker på at det bare er ungene som ikke har vridd om skikkelig inne, slik at platen man vrir til siden nede i doen har blitt liggende og dekke noe av nedløpet.. Tror jeg da.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 18:15

Zalo vann er fint.
Den luka som du snakker om sitter i tanken, men det vet du vel.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 18:21

Når jeg hadde spylevannstank i doen, Hobbyen, brukte jeg ca 1sek med Zalo i stedet for sånn rosa Tethford, funka fint og aldri problem med pakninger.
Nå kommer vannet fra hovedtanken og der bruker jeg ikke Zalo. Har nå sett tendenser til lekkasje etter ett år.
Et annet tips er å polere med voks i do-skåla. Lettere å holde rent da.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 18:53

Thetford har et eget smøremiddel http://www.thetford-europe.com/web/show/id=102363/langid=42 ellers skal olivenolje være bra på pakningene. Referanse for olivenolje er boka http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3696346
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 19:25

Nytt tips. Helt vanlig siliconspray er fint å bruke. Kan med fordel brukes på glideflater i innredningen, såsom skyvedører og takluker. Tenker da på sånne rynke greier som Heki lukene har.Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 258774

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 20:09

Jeg blir litt nysjerrig når jeg leser her. Hos oss er det slik at når tanken er til tømming så kan en - om en ser ned i toalettet - se ned i selve boksen der tanken står. Hvis vi ikke tømmer "toalettvannet" fra toalettet og ned i tanken før vi skal tømme tanken, så vil dette vannet renne ned på overflata på tanken når en tar den ut. Det lokket som vi åpner og lukker inne sitter jo på tanken........men det er kanskje ikke slik det er på Thomas sin vogn??

Hvis en bruker å ha litt vann i skåla, så vil jo dette renne ut på tanken om en bare tar ut tanken uten å tømme dette vannet ned i tanken først ........bare en digresjon.......
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 20:20

May-Britt
Vann i skåla når man ikke skal levere, er det meningen da? Der er det spesifisert at man ikke skal ha vann i skåla når man ikke bruker dassen. Vi bruker å åpne luken, spyle en runde med vann, levere den man skal og spyle rent, lukke luken. Har ikke opplevd at det har medført lukt eller søl med den fremgangsmåten.

Fra brukerveiledningen på vår dass:
USE C-402C, C-402X AND C-403L
12. Run water into the bowl by pressing the flush knob briefly or open
the valve blade by turning the handle anti-clockwise. Your Thetford
toilet is now ready for use.
13. After use, open the valve blade (if still closed) by turning the
handle anti-clockwise. Flush the toilet by pressing the flush knob
for several seconds. Close the valve blade after use.
Note! Do not leave water in the bowl if the toilet is not being used.
This does not help to reduce unpleasant smells and only leads to
flooding.
Important Warning Notice! Please do not travel with a flush water
tank that is too full (we advise empty, but for sure not filled more
than half-full). Do not travel with water in the toilet bowl. Failure to
adhere to this notice may result in water damage to your caravan
or motor home.

Edit: Fant det jo på norsk også:
BRUK
C-402C, C-402X OG C-403L
12. La litt vann renne i toalettskålen ved såvidt å trykke på
spyleknappen eller åpne ventilbladet ved å dreie håndtaket mot
klokka. Du kan nå bruke ditt Thetford toalett.
13. Etter bruk åpner du ventilbladet (dersom dette fortsatt er lukket)
ved å dreie håndtaket mot klokka. Du spyler toalettet ved å trykke
på spyleknappen noen sekunder. Lukk ventilbladet etter bruk.
Merk! La det ikke bli igjen vann i toalettskålen dersom toalettet
ikke blir brukt. Dette hjelper ikke til å redusere vond lukt og kan
bare føre til overstrømming.
Merk! For å forhindre forstoppelse av toalettet anbefaler vi å bruke
Thetfords hurtig oppløselig toalettpapir, Aqua Soft.
Viktig advarsel! Ikke kjør med for mye vann i spylingsvanntanken.
Vi anbefaler at den er tom, eller i det minste ikke mer en halvfull.
Ikke kjør med vann i toalettskålen. Hvis du ikke etterfølger denne
advarselen, kan det føre til vannskader i campingvognen eller
bobilen.


Sist endret av ArneO den Tir 16 Jun 2009 - 20:32, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 7 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hobby 650KFU ny tråd
Til Toppen 
Side 7 av 9Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 Similar topics
-
» 2003 650kfu
» hobby 650kfu og Passat Alltrack
» Erfaringer Lasting av Hobby 650kfu
» Wlan modul 2016 Hobby 650kfu
» Bil til å trekke 650KFU

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: