CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hobby 650KFU ny tråd

Go down 
+23
MartinB
Kaos
kbanto
Camping Kai
Ronny
ziri
fred
Remi
9na
Espen V
Thomas
RuneB
Jan
tittentei
hpk
thor_egil
Jan Ole
hoto
Elisabeth
Sten Rune
frank
Johnny
Hobbymann
27 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
AvInnlegg
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 20:24

Det ble mye drittprat her i tråden nå, men er vel relevant for 650 også Very Happy

Brukermanualer til dassene finnes her: http://www.thetford-europe.com/web/show/id=84549/langid=42
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 21:32

May-Britt skrev:
Jeg blir litt nysjerrig når jeg leser her. Hos oss er det slik at når tanken er til tømming så kan en - om en ser ned i toalettet - se ned i selve boksen der tanken står. Hvis vi ikke tømmer "toalettvannet" fra toalettet og ned i tanken før vi skal tømme tanken, så vil dette vannet renne ned på overflata på tanken når en tar den ut. Det lokket som vi åpner og lukker inne sitter jo på tanken........men det er kanskje ikke slik det er på Thomas sin vogn??

Hvis en bruker å ha litt vann i skåla, så vil jo dette renne ut på tanken om en bare tar ut tanken uten å tømme dette vannet ned i tanken først ........bare en digresjon.......

Mulig det er jeg som ikke skjønner hva du mener May-Britt, men toalettet blir ikke brukt de minuttene tanken er til tømming. Prøver å lære opp barna til å vri bort lokket før de gjør sitt fornødne da jeg ikke liker at det ligger ulumskheter og vaker der nede siden lokket er bevegelig og sannsynligvis ikke helt klinisk tett. Min tanke er at hvis lokket er vridd til siden så renner alt rett ned, men hvis det bare er vridd delvis til siden då kan det lettere sige interessante ting utefor tanken. Men jeg aner egentlig ikke da Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 21:39

J.O. skrev:
Når jeg hadde spylevannstank i doen, Hobbyen, brukte jeg ca 1sek med Zalo i stedet for sånn rosa Tethford, funka fint og aldri problem med pakninger.
Nå kommer vannet fra hovedtanken og der bruker jeg ikke Zalo. Har nå sett tendenser til lekkasje etter ett år.
Et annet tips er å polere med voks i do-skåla. Lettere å holde rent da.


Zalo er greit det så lenge det er fuktig, men husk Zalo fjerner fett. Vi bruker babyservieter, det funker veldig bra, tørker over alle beveglige deler, med serviettene.

Tar maling på parkett, uten å skade lakken. mm.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 21:42

Begynte i dag og gå over bil/vogn for å lete opp og reparere evt feil.. Merket da at alt (!) av bremselys er borte... Ugunstig!! Har vært inne på forumet til koolart.no og lest litt der. Pærer og sikringer er hele. Inne på det andre forumet snakkes det om en bremselysbryter som visstnok er forbruksvare, men jeg finner den ikke!! Hjelp!! May-Britt?? Du kan jo Caravelle Smile

Venstre blinklys på vogna fungerer heller ikke. Prøvde og bytte pære her men hjalp ikke en dr*tt Sad
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 22:03

Thomas

Forslag til hvor bryteren sitter er på pedal brakett oppunder dasjbord, mulig du må ta bort ei sparkeplate for å se oppunder dasjbord.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 22:05

May-Britt skrev:
Thomas

Forslag til hvor bryteren sitter er på pedal brakett oppunder dasjbord, mulig du må ta bort ei sparkeplate for å se oppunder dasjbord.

Mener å ha plukket opp at du jobber på et legekontor eller noe i den duren... Sikker på at du ikke er bilmekaniker???
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 22:15

Thomas skrev:
May-Britt skrev:
Thomas

Forslag til hvor bryteren sitter er på pedal brakett oppunder dasjbord, mulig du må ta bort ei sparkeplate for å se oppunder dasjbord.

Mener å ha plukket opp at du jobber på et legekontor eller noe i den duren... Sikker på at du ikke er bilmekaniker???

Thomas........jeg er sykepleier .....jeg har ikke snøring på å skru Caravelle ....... men jeg har en kaill som er bilmekaniker........og jeg leste dette spørsmålet mens jeg snakka med han i telefonen her i stad (han er på ei plattform i havet).......og da fikk jeg svaret jeg skrev over her........og nå håper jeg du ikke spør meg om noe mer i kveld for nå har jeg lagt på røret til "havet" Very Happy lol!
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 22:18

Oki. Har vel for så vidt skjønt det da Smile Kjekt med en mekaniker i familien.. Skal lete ja! Hils og si takk for hjelpen neste gang.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 23:08

Problem delvis løst og retter herved en STOOOOR takk til May-Britt (sannsynligvis mest takk til mannen Smile) Fant bryteren og det er utrolig hva litt bremselysbryterrens gjør... (les:5-56). Lyser som bare det Smile

Men fortsatt så er venstre blinklys på vogna dødt.. Ny pære og 5-56 bak hjalp ikke noe gitt... Tips??
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 23:14

Thomas skrev:
Problem delvis løst og retter herved en STOOOOR takk til May-Britt (sannsynligvis mest takk til mannen Smile) Fant bryteren og det er utrolig hva litt bremselysbryterrens gjør... (les:5-56). Lyser som bare det Smile

Men fortsatt så er venstre blinklys på vogna dødt.. Ny pære og 5-56 bak hjalp ikke noe gitt... Tips??
kan det være brudd på kabelstrekket på plata?
ta en ledning fra støpselet som står i plata og rett på pæra
blir det lys da så er det plata som er gåen, hvis ikke har du brudd på ledningen, eller problemer fremme i kontakta som skal i bilen
eller i kontakta på bilen
er det ikke det, er det sikkert noe annet som er enda vanskeligere å sjekke
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 23:23

Hmm. Ikke mye positivt du har å komme med Jan Smile Smile Skal sjekke, men har nå pakket sammen så det får vente til i morgen. Har før vært borti at det trengtes en aldri så liten rengjøring i kontaktene mellom bil og vogn. Skal sjekke dette du sier i morgen, for den "plata" du snakker om, antar dette er den som pærene sitter på inne i lykta?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 23:29

Prøv blinklysbryteren. Den er en sånn halvlang pinne som stikker ut ved siden av rattet. På venstre side.
Kanskje 5-56 hjelper der også? Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 742796

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 23:33

God idé.. Har leita etter mye rart i dag, men den har jeg faktisk funnet... Smile
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeTir 16 Jun 2009 - 23:46

Thomas skrev:
God idé.. Har leita etter mye rart i dag, men den har jeg faktisk funnet... Smile
flink du lol!
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeFre 19 Jun 2009 - 23:36

Enda en ting sommå ornes på vogna før laaaaang tur. Fikk beskjed på testrapporten at jeg må stramme påløpsbremsen. Er dette mye hokus-pokus? Eller strammes dette via stengene som går midt under vogna og bakover? Noen som har en eller annen form for oppskrift på dette? Verksted eller gårdsplass?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeLør 20 Jun 2009 - 0:10

skal være bare å stramme stengene hvis bremsene ellers er i orden
men ikke for mye
koble på vogna, stram litt og prøv deg frem til du er fornøyd
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeLør 20 Jun 2009 - 0:14

Thomas skrev:
Enda en ting sommå ornes på vogna før laaaaang tur. Fikk beskjed på testrapporten at jeg må stramme påløpsbremsen. Er dette mye hokus-pokus? Eller strammes dette via stengene som går midt under vogna og bakover? Noen som har en eller annen form for oppskrift på dette? Verksted eller gårdsplass?
Ved justering av bremsene er det normalt et lite hjul inne i hver av tromlene som skal justeres. Du finner det på baksiden av tromlene inne i et hull og kan vri på det ved å pirke på det med en skrutrekker e.l. Stengene og wirene har en grunninnstilling og skal normalt ikke røres.

Jekk opp vogna og vri på tannhjulet inne i trommelen til du kjenner hjulet på vogna begynner å gå litt tungt. Vri tannhjulet andre vegen til hjulet på vogna akkurat går fritt. Gjenta på alle hjul. NB! pass på at draget ikke er trykket inn når du justerer bremsene. Forholdsvis enkelt, men det er litt jobb. Koster ikke mange kronene på et verksted, og da er du sikker på at det blir riktig. Bremser er kritisk!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeLør 20 Jun 2009 - 0:17

Justering på staget er en snarvei og ikke riktig etter boka. Litt er kanskje greit, men er det mye må det gjøres på hvert hjul.
Korrekt måte finnes beskrevet en plass på forumet.

Edit: Et godt sted å begynne å lete er rett ovenfor her.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeLør 20 Jun 2009 - 0:57

Hvis du får ujustert stagene er det umulig å få justert bremsene riktig. Erfarte det på en Knaus jeg hadde. Justerte på tannhjulet inni tromlene etter alle kunstens regler, men når bremsene tilsynelatende var riktig justert var det helt umulig å få rygget. Måtte slakke av bremsene veldig. Leverte vogna på verksted og de sa at noen hadde tuklet med stagene. Når de ble justert inn igjen fungerte alt slik det skulle.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeLør 20 Jun 2009 - 8:29

Thomas skrev:
Enda en ting sommå ornes på vogna før laaaaang tur. Fikk beskjed på testrapporten at jeg må stramme påløpsbremsen. Er dette mye hokus-pokus? Eller strammes dette via stengene som går midt under vogna og bakover? Noen som har en eller annen form for oppskrift på dette? Verksted eller gårdsplass?

IKKE RØR DE STENGENE....

Båndene må etterlegges i trommelen som hpk beskriver

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Caravan
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeLør 20 Jun 2009 - 9:44

Mulig jeg tar en telefon til han blide og muntre (ironi!!!!) caravanforhandleren her i byen.. Tror ikke jeg gidder å begynne med dette.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeLør 20 Jun 2009 - 18:17

Prosedyren for justering forgikk ca sånn her: Sett vogna på bukker under akselen, og så finns det en strammebolt på innsiden av bremsetromlene denne strammes mens hjulet roteres inni mellom..stram denne til det begynnes å subbe og løsne bolten 1/4 omdreining slik at det går fritt igjen...fikk også rådet om å kakke litt i bremse trommelen mens man justerer slik at man er sikker på at bremsebåndene løsner..
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeLør 20 Jun 2009 - 18:23

Høres veldig enkelt ut. Hvor langt kan man regne med å kjøre med en ny vogn før man må justere da? Jada, vet det blir veldig individuellt da. Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeSøn 21 Jun 2009 - 22:31

Det vet jeg ikke, gammelvogna mi ble kjøpt med slakke bremser og den nye trenger nok ikke justering ettersom den har blitt dratt ca 46mil siden ny..
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeSøn 21 Jun 2009 - 23:21

Har hørt at bremsene bør sjekkes etter 2-300 mil, men har ikke peiling på om det stemmer.
Skulle jo tro at det varierer etter om man har kjørt på svingete vestlandsveier eller en tur til Italia på autobahn
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeMan 22 Jun 2009 - 12:59

Jeg har kjøpt meg denne: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3696346 Der er det beskrivelse og bilder av hvordan man justerer bremsene.

Jeg har to smørenippler på påløpsbremsen som skal ha fett årlig eller hver 5000 km. Så jeg presset inn litt fett nå så holder det gjennom ferien. Jeg husker ikke hva det står i instruksjonsboka om sjekking av bremser, men det er minst årlig kontroll.

I Kabe sin instruksjonsbok for 2008 står det under vedlikehold:
Var 1500:e km
1. Kontrollera hjulbromsarnas inställning.
2. Smörjning av pendelarmslagring (4 smörjnipplar).
3. Smörjning av påskjutsbroms (2 smörjnipplar).
Övriga leder oljas lätt.

Jeg antar at med kontroll så er det dette som skal gjøres:
Beläggslitage
Kontroll av beläggslitage kan göras genom inspektionshålen
i bromssköldarna samt vid fettbyte. Beläggen är
limmade och kan slitas till ca 1 mm återstår.

Kabe instruksjonsbøker: http://www.kabe.se/226/7770/2/da6e805e-25ac-4b79-9d8b-353bf4c846fb
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeLør 22 Aug 2009 - 23:45

God kveld! Very Happy

Vi vurderer å bytte ut vår 650 KFU med en 560 UKF, mest fordi den blir lettere å kjøre med.
Men, i fjor høst ble det oppdaga fukt i begge hjørnene i fronten av vogna. Snakka med lokal forhandler om dette (kjøpte ikke vogna der), og det ble litt att og fram om hva årsaken var. Mannen min la silikon i skruehullene som fester gassluka, for å se om det hadde kommet vann inn via de. Og jammen ble det helt tørt etterpå. Har ikke tatt ny fukttest ennå, men den er like om hjørnet.

Det er ikke noe stas å prøve å selge ei vogn som har hatt fukt, men det er det vi kanskje skal prøve på nå. Spørmålet mitt er som følger: Hvor mye tror dere vi kan forvente å få for vogna? Det er en 2005-modell med Alde, batteripakke. Fortelt følger med (Isabella 2006-modell). Vi har brukt vogna en god del, men har vært veldig nøye med å behandle den pent. Vet det er mange slike vogner inne på Finn.no, men det blir vanskelig å sammenligne pris siden vår vogn dessverre har hatt denne fukta.

Hvis noen vil komme med noen antydninger, hadde det vært fint.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeSøn 23 Aug 2009 - 11:44

Hei Liv Very Happy

Jeg finner bare to stk på finn.no som er 05mod og 650kfu. Den ene koster 159 og den andre 165. Det er ikke bilder av noen av dem.

Går det ikke an å prøve å slå av litt i forhold til disse prisene, ta ny fukttest (som forhåpentligvis er bra) og prøve å selge ved å være åpen og ærlig om hvordan tingenes fakta er?? Jeg tror jeg ville prøvd noe sånt.
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeSøn 23 Aug 2009 - 12:12

Liv K.A. skrev:
God kveld! Very Happy

Vi vurderer å bytte ut vår 650 KFU med en 560 UKF, mest fordi den blir lettere å kjøre med.
Men, i fjor høst ble det oppdaga fukt i begge hjørnene i fronten av vogna. Snakka med lokal forhandler om dette (kjøpte ikke vogna der), og det ble litt att og fram om hva årsaken var. Mannen min la silikon i skruehullene som fester gassluka, for å se om det hadde kommet vann inn via de. Og jammen ble det helt tørt etterpå. Har ikke tatt ny fukttest ennå, men den er like om hjørnet.

Det er ikke noe stas å prøve å selge ei vogn som har hatt fukt, men det er det vi kanskje skal prøve på nå. Spørmålet mitt er som følger: Hvor mye tror dere vi kan forvente å få for vogna? Det er en 2005-modell med Alde, batteripakke. Fortelt følger med (Isabella 2006-modell). Vi har brukt vogna en god del, men har vært veldig nøye med å behandle den pent. Vet det er mange slike vogner inne på Finn.no, men det blir vanskelig å sammenligne pris siden vår vogn dessverre har hatt denne fukta.

Hvis noen vil komme med noen antydninger, hadde det vært fint.
Har du vurdert innbytte hos forhandler?? da overlater du evt. reklamasjoner til han.
Sikkert de færreste som er like ærlig som deg Liv
Saken er at det mest sannsynlig blir en prutningsgrunn av dette.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeSøn 23 Aug 2009 - 21:05

Jeg skjønner ikke åssen du kan ha fått fukt i hjørnet på selve vogna av utette skruer på lokket til gasskassa. Om det er utett der så vil det bare renne inn i gasskassa og det betyr jo ingen verdens ting for slik som denne gasskassa er utformet.

Det sies at isolasjonen i Hobby er slik at den tørker helt opp igjen uten at det blir varige mén.
Jeg ville ha satset alle kort på å finne og få tettet lekkasjen og selvfølgelig vært helt åpen på det mot kjøper, men det er stor forskjell på en vogn med litt midlertidig fukt og en vogn som virkelig er fuktskadet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeSøn 23 Aug 2009 - 22:16

God kveld igjen!

Hpk, vi skjønte heller ikke hvordan det kunne ha kommet fukt inn gjennom de skruehulla.... Den lokalte forhandleren hadde etterhvert flere teorier, bl.a. de kjente sprekkene som Hobby har vært plaget med på noen modeller. At skruehullene som fester gasskasselokket var en årsak, virket heller ikke særlig troverdig, akkurat som du skriver. Men altså, etter at de ble tetta med silikon, er det blitt knuske tørt.

Forhandleren her på Frosta virker ikke særlig interessert i å ta vår vogn i innbytte. Han sier vi må prøve å avertere den på Finn. Han snakka tidligere om å ta med seg vogna vår ned til Tyskland for å bytte ut fronten der ( affraid ), men det er vi ikke interessert i. Han snakka om å bruke den til ei opplæringsvogn, slik at han fikk erfaring i å bytte front. Men nei.

Fukttesten vil vise om det er bare ser ut til at vogna er tørr, eller om den virkelig er det også. Ingen lukt, men det vises jo at det har vært fukt i hjørnene. Får håpe det er sånn som du sier, at isolasjonen tørker opp uten varige mên. Etter kraftig og langvarig regnvær er det fremdeles like tørt.

Ja, vi må få tatt den fukttesten fortest mulig, og hvis vogna er helt tørr, kan vi prøve å avertere. Og ja, vi skal være helt ærlige om den fukta. Kan ikke tenke meg å prøve å dekke over det.

Mange takk for tilbakemeldinger! sunny
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeSøn 23 Aug 2009 - 22:19

Var jo håndtakene som var kilden til fukt i mange Hobbyer fra -03 og oppover, da i platen , vinduskarmen fremme.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeSøn 23 Aug 2009 - 22:26

Lokket til gasskassa er skrudd i platen i vinduskarmen, men håndtakene på vogna vår (08) sitter i ei metallramme på innsiden av plasten. Mulig det ble endret i 07. Det er vel den modellen som har problemene med sprekker også.
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeSøn 23 Aug 2009 - 22:29

Niks samme på min 06.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitimeSøn 23 Aug 2009 - 22:36

Vannet fulgte denne metallramma, alurørene inn til festet i plata under vinduet.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Empty
PosteTema: Re: Hobby 650KFU ny tråd   Hobby 650KFU ny tråd - Page 8 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hobby 650KFU ny tråd
Til Toppen 
Side 8 av 9Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 Similar topics
-
» 2003 650kfu
» Erfaringer Lasting av Hobby 650kfu
» hobby 650kfu og Passat Alltrack
» Wlan modul 2016 Hobby 650kfu
» Bil til å trekke 650KFU

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: