CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 13 polet til 7 polet kontakt

Go down 
+8
TomA
Sten Rune
Johnny
HobbyTom
Jan Ole
Camelot
André
Hobby Olsen
12 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3
AvInnlegg
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeOns 16 Feb 2011 - 22:08

La diskusjonen rundt disse normene ligge. De er for elektrofagfolk og er ikke enkle å forstå, selv for oss som driver i faget. Ikke veldig mye som står i klartekst om hvordan ting skal spesifikt skal gjøres. Det handler om vurdering og dokumentasjon på de valgene du tar for å oppfylle sikkerhetskravene. Det finnes egne forumer for de som er spesielt interessert.

NEK 400 er en samling normer for å oppfylle forskrift om elektriske lavspenningsanlegg. Den ene normen som omhandler campingvogner kan ikke brukes alene. Alle andre relevante deler av NEK 400 gjelder. NEK 400:2002 gjelder ikke lenger, det er NEK 400:2010 som gjelder nå.

Jan, det heter DSB - ikke DBS. De produserer sykler Smile
DSB gjør ikke særlig annet enn å henvise til at kravene skal oppfylles. En løsning som kan være riktig en plass kan være feil en annen. Hvis jeg ikke husker helt feil er det normkomite 64 som styrer med NEK 400. Der hender det man får konkrete svar på konkrete problemstillinger.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeOns 16 Feb 2011 - 22:41

hpk skrev:
La diskusjonen rundt disse normene ligge. De er for elektrofagfolk og er ikke enkle å forstå, selv for oss som driver i faget. Ikke veldig mye som står i klartekst om hvordan ting skal spesifikt skal gjøres. Det handler om vurdering og dokumentasjon på de valgene du tar for å oppfylle sikkerhetskravene. Det finnes egne forumer for de som er spesielt interessert.

NEK 400 er en samling normer for å oppfylle forskrift om elektriske lavspenningsanlegg. Den ene normen som omhandler campingvogner kan ikke brukes alene. Alle andre relevante deler av NEK 400 gjelder. NEK 400:2002 gjelder ikke lenger, det er NEK 400:2010 som gjelder nå.

Jan, det heter DSB - ikke DBS. De produserer sykler Smile
DSB gjør ikke særlig annet enn å henvise til at kravene skal oppfylles. En løsning som kan være riktig en plass kan være feil en annen. Hvis jeg ikke husker helt feil er det normkomite 64 som styrer med NEK 400. Der hender det man får konkrete svar på konkrete problemstillinger.

"hender" ja..... Rolling Eyes

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Caravan
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeOns 16 Feb 2011 - 22:55

hpk skrev:
La diskusjonen rundt disse normene ligge. De er for elektrofagfolk og er ikke enkle å forstå, selv for oss som driver i faget. Ikke veldig mye som står i klartekst om hvordan ting skal spesifikt skal gjøres. Det handler om vurdering og dokumentasjon på de valgene du tar for å oppfylle sikkerhetskravene. Det finnes egne forumer for de som er spesielt interessert.

NEK 400 er en samling normer for å oppfylle forskrift om elektriske lavspenningsanlegg. Den ene normen som omhandler campingvogner kan ikke brukes alene. Alle andre relevante deler av NEK 400 gjelder. NEK 400:2002 gjelder ikke lenger, det er NEK 400:2010 som gjelder nå.

Jan, det heter DSB - ikke DBS. De produserer sykler Smile
DSB gjør ikke særlig annet enn å henvise til at kravene skal oppfylles. En løsning som kan være riktig en plass kan være feil en annen. Hvis jeg ikke husker helt feil er det normkomite 64 som styrer med NEK 400. Der hender det man får konkrete svar på konkrete problemstillinger.
Ja NEK:2010 gjelder, men de opprinnelige normene er nedsatt i NEK:2002, med supplering i NEK:2010. Dette er bekreftet fra det lokale eltilsynet i Bodø. Derfor kan man ikke bruke NEK:2010 alene. Jeg har begge disse, og hvis det er noen som ønsker dem, så kan dere sende meg en PM med mailadresse. Jeg kan ikke legge dem ut her. Ønsker heller ikke å dra i gang noen diskusjon rundt dem, for det er som du sier, det kan hende man får et konkret svar. Det er også riktig at NEK ikke er en forskrift. Man kan utføre en installasjon på en annen måte enn det som står i NEK, men da skal den være tilsvarende eller bedre.
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeOns 16 Feb 2011 - 23:04

vil denne ha noen praktisk betydning for campingvogn-eiere??

sitat:
NEK 400-7-708, "Campingplasser, bobilplasser og lignende områder" er fullstendig revidert.
Kravene vedrørende stikkontakt for tilkopling av campingvogn mm er samkjørt med tilsvarende krav for marinaer.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeOns 16 Feb 2011 - 23:24

André skrev:
Ja NEK:2010 gjelder, men de opprinnelige normene er nedsatt i NEK:2002, med supplering i NEK:2010. Dette er bekreftet fra det lokale eltilsynet i Bodø. Derfor kan man ikke bruke NEK:2010 alene. Jeg har begge disse, og hvis det er noen som ønsker dem, så kan dere sende meg en PM med mailadresse. Jeg kan ikke legge dem ut her. Ønsker heller ikke å dra i gang noen diskusjon rundt dem, for det er som du sier, det kan hende man får et konkret svar. Det er også riktig at NEK ikke er en forskrift. Man kan utføre en installasjon på en annen måte enn det som står i NEK, men da skal den være tilsvarende eller bedre.
Dette blir bare rot og begrepsforvirring. Det er ikke noe som heter NEK:2002 og NEK:2010. Normen heter NEK 400:2010. Mellom 2002 og 2010 har det vært en 2006 utgave. Den går ut nå. Les side 4/5 her: http://dsb.no/Global/Publikasjoner/Ikke%20på%20liste/Elsikkerhet/Elsikkerhet_77.pdf
NEK 400:2010 er komplett med krav for nye anlegg. Man trenger ikke bruke de gamle utgavene. 2002 utgaven er ikke engang mulig å få tak i lenger. For anlegg som er bygd etter eldre normer må man selvsagt ta dette i betraktning ved tilsyn, utvidelser osv, og da kan man ha bruk for de gamle utgavene.
Siden jeg oppfordret til å la diskusjonen om normene ligge blir dette siste ord fra meg i denne diskusjonen.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeOns 16 Feb 2011 - 23:41

hpk skrev:
André skrev:
Ja NEK:2010 gjelder, men de opprinnelige normene er nedsatt i NEK:2002, med supplering i NEK:2010. Dette er bekreftet fra det lokale eltilsynet i Bodø. Derfor kan man ikke bruke NEK:2010 alene. Jeg har begge disse, og hvis det er noen som ønsker dem, så kan dere sende meg en PM med mailadresse. Jeg kan ikke legge dem ut her. Ønsker heller ikke å dra i gang noen diskusjon rundt dem, for det er som du sier, det kan hende man får et konkret svar. Det er også riktig at NEK ikke er en forskrift. Man kan utføre en installasjon på en annen måte enn det som står i NEK, men da skal den være tilsvarende eller bedre.
Dette blir bare rot og begrepsforvirring. Det er ikke noe som heter NEK:2002 og NEK:2010. Normen heter NEK 400:2010. Mellom 2002 og 2010 har det vært en 2006 utgave. Den går ut nå. Les side 4/5 her: http://dsb.no/Global/Publikasjoner/Ikke%20på%20liste/Elsikkerhet/Elsikkerhet_77.pdf
NEK 400:2010 er komplett med krav for nye anlegg. Man trenger ikke bruke de gamle utgavene. 2002 utgaven er ikke engang mulig å få tak i lenger. For anlegg som er bygd etter eldre normer må man selvsagt ta dette i betraktning ved tilsyn, utvidelser osv, og da kan man ha bruk for de gamle utgavene.
Siden jeg oppfordret til å la diskusjonen om normene ligge blir dette siste ord fra meg i denne diskusjonen.
Og da må jeg bare få presisere, at i hht min samtale med eltilsynet i dag, så må man tilbake til NEK 400:2002 for å finne den opprinnelige normen. Ja det har vært en NEK 400:2006, men der står stort sett det samme som i NEK 400:2010. Man kan ikke bare bruke 2010 utgaven, fordi det er endringer og tillegg fra tidligere utgave, og da må man finne tidligere utgave, for å se hva slags endringer det er snakk om. Jeg har NEK 400: 2002, 2006 og 2010 på jobben. Hvis det er interessant, kan jeg finne fram forskrifter tilbake til FEB 91. NEKen er en komplisert bok, som selv fagfolk har problemer å finne frem i. Egentlig er hele saken på en måte uinteressant, fordi det hjelper ikke å utføre elektriske installasjoner i en campingvogn eller bobil, så lenge den ikke er gjort av en autorisert el-installatør. Det skal følge med sluttkontroll og samsvarserlæring for slikt arbeid.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 10:10

Det er godt å se at det ikke bare er i telecom det er forvirring (blant fagfolk) om standarder Very Happy

Ofte vil jeg si at om du tror noe er enkelt og greit kan du ikke nok til å vite hvor vanskelig det er og da skal du la være å fikle med det Wink

13 polet kontakt på bilen er mye bedre enn en overgang sier nå jeg da...
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 12:38

Overgang er en uting.

Derfor bytta jeg ut den eneste 13pols kontakten jeg hadde med en 7pols, uten å gi avkall på noe som helst. Jeg har fortsatt lading til vogn, 12V drift av kjøleskap, og alle originalmonterte lys fungerer som de skal.

Ved å beholde 7pols på bil, og bytte til 7 pols på vogn, har jeg unngått å måtte senke støpselhus på bil for å unnga fysisk kollisjon med drag, samt unngått å måtte bytte til 13pols på to andre tilhengere jeg bruker ofte.

At folk ikke tror det er mulig å få til tilfredsstillende løsninger over 7 poler, er ikke mitt problem. Folk har forskjellige behov, forskjellige ressurser og forskjellig kompetanse.

Det er mitt poeng.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 13:19

Vel. Skal jeg bytte noen kontakt så blir det til 13 pins. Også på tilhengeren.
har i minne fra tidligere år da vi hadde en bil-relatert familiebedrift. En gjenganger var bytte av disse 7 pols kontaktene som ofte hadde store kontaktproblemer og gjerne resulterte i en mangellapp fra biltilsynet grunnet manglende kontakt.
Ser på nye 13 pins kontakter som en forbedring i forhold til de gamle kontaktene.

Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 15:54

Johnny skrev:
En gjenganger var bytte av disse 7 pols kontaktene som ofte hadde store kontaktproblemer og gjerne resulterte i en mangellapp fra biltilsynet grunnet manglende kontakt.

Jeg bruker å sjekke lys før jeg drar på visning...

Jeg har forresten opplevd at en kompis som skulle låne båthengeren min opplevde ustabilitet i kontakt. Det viste seg at diameter på kontaktpinnene i tilkoblinga hans var 4 tideler mindre enn pinnene i støpselet mitt.

Tok meg to minutter med nebbtang, så var kontakthylsene (hunnkjønna) justert til tight fit. De er bøybare, vet du? Splittinga i hylsene er der for at de skal tilpasse seg oroduksjonstoleranser, både egne og tilstøtende?

Men som sagt, folk er forskjellige. Ikke alle gidder å bruke nebbtanga to minutter hvert tiende år. Og ikke alle gidder å legge ned mye jobb for å tenke gjennom hva et slikt anlegg egentlig innebærer.

Mange vogner med 13pols kontakt kobler batteri i bil direkte til batteri i vogn uten booster og med fri flyt av potensiell returstrøm. De fleste boostere på markedet kobler fra når spenning ikke lenger tilføres, så også min. I tillegg har jeg som sagt montert rele som følger parklys på bil, så kontakten brytes også på bilen når parklys er avslått. (Samt ekstra bryter mellom parklys og rele, selvsagt.)

Men siden ingen her har nevnt det før, er det kanskje på sin plass og tipse eventuelle hobbyinstallatører om at man ved ettermontering av 13-pols anlegg på eldre bil ikke bør koble kontaktens ladepinne og kjøleskap-pinne direkte til bilbatteriet uten en form for bryter...

Rart at alle sikkerhetsorienterte, regeloppdaterte superskribentverdensmestere glemmer å opplyse om slikt, i en slik tråd.

Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 16:06

Hobby tom. Bare av nyskjerrighet . Hva er egentlig din profesjon Question
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 16:12

Tror vel at de fleste opplever 13 pol som betydelig mer stabil enn 7 pol.

7 pol har fungert, mer eller mindre bra avhengig av vedlikehold, i et par generasjoner, men krav til ekstra utstyr, funksjon og brukervennlighet er vel noen av grunnene til at vi nå bruker 13 pol.

Min erfaring er at med 7 pol bytter jeg kontakt ca. en gang i året, det gjør jeg ikke med 13 pol.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 16:14

Kan ikke se at det har noen relevans i forumet, eller for betydningen av mine livsfarlige tips?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 16:40

Det begynner å bli nok sure oppstøt her nå.
Ikke la det gå så langt at vi må stenge tråden og det som mer alvorlig er.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 19:48

Lurer litt på denne diskusjonen om jord for 12V og 230V har noe med trådstarten å gjøre.
Noen nevnte at man skulle holde seg til trådstarters tema. Alltså 13 polet til 7 polet kontakt.
Noen har vel kommet inn på feil spor her........ What a Face What a Face What a Face
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 20:38

JanP skrev:
Men, og det er et stort MEN: den friksjonen som oppstår i en slik kobling vil skape gnister som igjen tærer på metallet i overføringen. Denne tæringen vil igjen skape et strørre rom som igjen skaper slarke. Denne løsningen er sterkt å fraråde, ganske enkelt pga. elektrisk- og mekanisk sikkerhet.

Foreslår at du googler "slepering".

Her er noen eksempler på hvilke mekaniske belastninger man problemfritt kan kjøre spenning gjennom. Kanontårn på stridsvogn og gyrobalanserte automatvåpen humper litt mer enn kulefestet ditt, vil jeg tro. Nå skal vi selvsagt ta høyde for norsk veistandard, men likevel.

http://www.army-technology.com/contractors/rotary/air/

Johnny: Beklager avvisende svar på enkelt spørsmål.

Min profesjon:
Jeg er teknisk designer, såkalt produktutviklingsingeniør.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 20:50

Er det ikke slik at en slepering er en innretning som er laget for å transportere strøm igjennom? Gjerne i form av en messingring og en børste?

Ole
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 21:04

TomA skrev:
Lurer litt på denne diskusjonen om jord for 12V og 230V har noe med trådstarten å gjøre.
Noen nevnte at man skulle holde seg til trådstarters tema. Alltså 13 polet til 7 polet kontakt.
Noen har vel kommet inn på feil spor her........ What a Face What a Face What a Face

Tror denne tråden har sklidd ut, ja. Både av undertegnede og andre. Hold tråden eller start en annen tråd, ev fortsett i pratetråden. Så får vi kanskje litt matnyttig inn i tråden igjen! affraid
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 21:17

Ole3:

Det er korrekt, i grunntanken.

Men poenget er at gnistfaren, og dermed den mekaniske slitasjen i form av masseavvirkning, øker jo "svakere" fjæra er...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 21:26

Det holder nå Tom! På tide å starte en ny tråd?
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 21:44


Da tror jeg vi stenger denne tråden hvis det ikke blir skjerpings!!!!!!!!!!

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Caravan
Til Toppen Go down
Sponsored content





13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt - Page 3 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
13 polet til 7 polet kontakt
Til Toppen 
Side 3 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3
 Similar topics
-
» kontakt
» Montere 13 polet kontakt på bil
» Koblingsskjema 13 polet kontakt
» Rar 7-pol kontakt, eller 13-pol kontakt med overgang?
» 13 polet strømforbruk

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: