CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ring vogna varm

Go down 
+16
Kim
ArneO
sba8585
Camping Kai
André
Sten Rune
mr.T
Ronny
HobbyTom
Lars Egil
Espen V
Black Betty
Johnny
Jan Ole
Remi
hpk
20 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeOns 16 Feb 2011 - 21:05

Du kan fordele det på hovedunit og slaverele om du har det, det har jeg, men jeg har de i serie for å dra nytte av amperebegrenseren i Aldestyringen.
Dette fører til at all strøm først går gjennom hovedunit, så ut igjen til spikerteltet når jeg ønsker å sett på vamen der.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeOns 16 Feb 2011 - 21:10

I vintervogna sitter steinalder teknikk a'la Alde 3000.
Har ikke store krav, bare det er varmt og godt i både vogn og spikertelt, når jeg kommer Wink
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeOns 16 Feb 2011 - 21:11

Sikom leverer ikke den løsningen med Master-Slave, dessverre.

Da må du opp på A-Comfort og en ekstra node. Og det blir nesten dobbel pris av 9030 og et slaverele, ev. 2 stk mini.

Der har Ontech en fordel, ja.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeOns 16 Feb 2011 - 21:15

JanP skrev:
Der har Ontech en fordel, ja.
Men er den like ustabil som ham gjøken som av og til setter på strømmen nå, så er Ontech ikke aktuell Evil or Very Mad
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeOns 16 Feb 2011 - 21:28

Min var like ustabil (gjøken altså). Og Ontech'en ble likeså etterhvert. Slo seg på 10-20 ganger i døgnet, men ikke alltid.

Og når det var leveringsproblemer i januar hos Clas Ohlson så kjørte jeg inn til Sikom og handlet hos de. Var et enkelt valg, kan en si.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeOns 16 Feb 2011 - 21:42

I dag har jeg vert hos Clas og kjøpt mer dulpeditter,

Ring vogna varm - Page 5 36-3969

med den kan jeg styre lys og varme hjemme fra en pc eller mobil.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeOns 16 Feb 2011 - 21:52

Har hatt denne fjernkontrollen i noen år (Waveman), og den styrer også nissen med sine riensdyr ute i hagen. Og så kan nissen dimmes også, kuult!

Ring vogna varm - Page 5 32-6448
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeOns 16 Feb 2011 - 21:59

Joda, men rekkevidden da?
Nye-dingsen min skal virke fra hvorsomhelst med nett eller mobildekning.... ler

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeOns 16 Feb 2011 - 23:47

Jeg har nå bestilt GSM styring på Alden i nyvogna...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 8:32

Jan Ole skrev:
Joda, men rekkevidden da?
Nye-dingsen min skal virke fra hvorsomhelst med nett eller mobildekning.... Ring vogna varm - Page 5 232937


Fra ClasOhlson sine nettsider: "Rekkevidde ca. 30 m". Ring vogna varm - Page 5 92321
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 8:43

Hehe, det er vel det som er lokal sendinger, men andre enden er ikke så begrenset. Har ikke fått full kontroll på den enda, men regner med det ordner seg. Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 22:17

Nå tenker jeg snøen tiner på vogna, tempen stiger inni i alle fall. Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 22:26

Ligger ikke Clas'n under vogna, da? Lekkasje i gulvvarmen?

Får håpe for dere at det ikke kommer noe i veien denne helga da. God tur, okkesom. Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 22:32

Takk for det. Joda den ligger under vogna og den viser for høy temp så det går nok noe strøm gjennom den. Laughing
Blir ikke bare helga, har tatt ferie neste uke så det bør bli bra dette her. cheers

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 22:41

Har ringt vogna varm jeg også , ringt verten og bedt han plugge kontakten. Håper det er 20 grader inne når vi ankommer i morgen.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 22:43

Er han pålitelig? Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 22:45

Jepp tror det er en gang det ikke har vært varmt på de årene vi har ligget der. Så han er mer pålitelig en Alden Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 22:46

Det blir topp det! -Ring vogna varm - Page 5 3
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 22:52

Men det er nå litt gøy også da og sende en sms og få svar at nå er varmen på. Det kan sikkert verten gjøre også, men når du skrur av og på noen ganger blir han vel kanskje litt gretten ....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeTor 17 Feb 2011 - 22:55

He He du har et poeng der. Men sjelden jeg skrur av da.

Han sender faktisk SMS tilbake ja.
Til Toppen Go down
sba8585
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 25
Age : 57
Localisation : Sør Norge
Registration date : 12.08.2009

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeOns 10 Aug 2011 - 22:15

For noen måneder siden kjøpte jeg en Alde GSM fjernstarter (GSM 12C).
Denne er linket til en Alde 3010.
Etter å ha forsøkt en del ganger å få startet denne, ber jeg om litt hjelp.
Jeg kjører uten alarm.
Jeg setter Alde 3010 pannelet i "ext ON". Tester med "S1" kommandoen og får svar tilbake
Alarm: OFF
Input 1: OFF
Input 2: OFF
Rele 1: OFF
Rele 2: OFF
Temp 1: +17
Temp 2: +16
Volt: 13.8V
Num: (xxxxxxxx) GSM12C V1.0 ALDE

Alt OK så langt.

Det jeg trenger hjelp til er følgende senario.

Senario 1
Jeg ønsker å sende en sms som starte varmen i vognen dagen før jeg ankommer.
Jeg vil at det skal være +20 grd.
Jeg ønsker en status.

Senario 2
Jeg ønsker å sende en sms som starte varmen i vognen som selv holder vognen over +5 grd. konstant ved hjelp av temp følere.
jeg ønsker status.

Kan du/dere hjelpe meg med å sette opp hvilke parameter jeg skal sende som sms.
F.eks: 1234 S1 (som er statusrapport).
Håper at du/dere har anledning til å hjelpe meg.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeOns 10 Aug 2011 - 22:35

Om jeg husker rett så er dette produkter fra Sikom. Og ingen av disse har, etter det jeg vet, klokke. Mao meldinger som sender er i sann tid. Du kan ikke sende melding til en Sikomenhet dagen før for å starte en funksjon neste dag.

Men om du leser i bruksanvisningen så står det veldig godt forklart dette med temperatur og innstillinger. For at dette med temp over +5 skal virke må det være en tempsensor tilkoblet enheten. Og i bruksanvisningen står det vitterlig alle kommandoer og eksempler på dette. Så dette bør du finne frem til i boka. Neptus har også manualen.

Og jeg har en A-Comfort fra Sikom, med et ekstern rele og 2 relekontakter. Alle med temp-sensor. Får temperatur i spikerteltet, ute og inne i vogna. Har også IR for alarm. Aldri opplevd probeler med enheten. Og har endret på nr for opprigning og erstattet disse også med melding.
Til Toppen Go down
sba8585
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 25
Age : 57
Localisation : Sør Norge
Registration date : 12.08.2009

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeOns 10 Aug 2011 - 22:59

Det er helt korrekt at det er et Sikom produkt, utviklet i samarbeid med Fritid Experten.
Jeg kjører med 2 stk temp følere (inne/ute) som vist over.
Jeg har lest manualen, men finner ikke helt ut av rett sms for f.eks sende en sms for å starte
varmen slik at når jeg kommer i vogna om ettermiddagen så er det 20 grd.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeOns 10 Aug 2011 - 23:07

Et eksempel på flere kommandoer som du kan dette sammen i en streng, en som jeg sender noen ganger:

1234 R001R011R021S01S02S03L00+18+23I3

Huskat før du bruker L-funksjonen må du aktivere dette med J-kommando (J1 tror jeg det er).
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeOns 10 Aug 2011 - 23:17

Om du ikke finner fort utav den strengen så betyr det
Rele 00 på
Rele 01 på
rele 02 på

Info om noder på disse (gir status med temp på alle 3 nodene (S00S01S02)
R00 er Alde'n (ekstern trådløst rele montert utvendig på spikerteltet ved 230V hovedtilkobling vogn/spikertelt). Temp skal ligge mellom +18 og +23.
I3 er info om alarm, 230V status (hvis tilkoblet), batteri inne i enheten (har ikke det montert i enheten da den kjører på 12V fra batteriet, den trekker ca 2Ah pr døgn).

Har laget en vinterkobling med en vender i sommer og vinterstilling. Etter tips fra Rufus så kjøpte jeg et Omron 230VDC rele som styrer 12V slik at vogna er helt frakoblet 230V til vanlig. Starter dette hjemmefra noen ganger når det er kaldt eller vil lade opp batteriet litt om det er lenge imellom vi er der.

NB: har Alde 3000, og derfor er det litt mere tjon med dette for meg


Sist endret av JanP den Man 22 Aug 2011 - 18:26, endret 1 gang
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeSøn 21 Aug 2011 - 22:51

Jeg har en slik http://www.micro-matic.no/admin/common/getImg.asp?fileid=14346 som starter Alden. Stiller inn Alden til ønsket temperatur, setter den på "external start" når man forlater vogna, og sender sms til den når man skal starte den. Den er koblet direkte fra 12V, via en bryter, slik at man ikke trenger å la 12V bryteren til vogna stå på år man ikke er i vogna. Kan bygges ut med flere dippedutter, bla temp.sensor, slik at man kan få melding om hva temp. er i vogna. Den har flere utganger, og jeg ser for meg å bruke en utgang til å styre en 12V kontaktor, slik at man kan starte varme i spikertelt også.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 8:42

André
Da har du 230V koblet til hele tiden, slik at om kjøleskapet er på så er det på hele tiden?
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeMan 22 Aug 2011 - 11:34

ArneO skrev:
André
Da har du 230V koblet til hele tiden, slik at om kjøleskapet er på så er det på hele tiden?

Ja det stemmer.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeTir 23 Aug 2011 - 0:25

André skrev:
ArneO skrev:
André
Da har du 230V koblet til hele tiden, slik at om kjøleskapet er på så er det på hele tiden?

Ja det stemmer.

Man kan starte denne uten 230V også, med gass. Da stiller man inn panelet på gass. Da vil jo 12V pumpa starte sirkulasjonen.
Eller en kombinasjon av 230V og gass.
Til Toppen Go down
Kim
CARAVANER
CARAVANER
Kim


Male
Antall Innlegg : 105
Localisation : Bodø
Registration date : 07.03.2011

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeOns 19 Okt 2011 - 20:10

Om man har vannbåren varme, må man ikke ha vann i annlegget for at dette skal fungere?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeLør 22 Okt 2011 - 17:29

Kim skrev:
Om man har vannbåren varme, må man ikke ha vann i annlegget for at dette skal fungere?

Jo i den delen som har med oppvarming å gjøre og der er det frostveske.
Andre delen som har med oppvarming av ferskvannet kan godt være tom uten at dette har betydning for alden og varmen i vogna.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
ovhi
CARAVANER
CARAVANER
ovhi


Male
Antall Innlegg : 139
Age : 66
Registration date : 01.12.2010

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeSøn 5 Feb 2012 - 19:09

Da har vi også fått testet vår Ring vogna varm unit og den fungerte helt suverent Så selv om det var - 18 når vi kom var det deilige 18 pluss inne.
Vi innvisterte i den eksklusive utgaven så det var ikke bare varmen som var slått på, vogna var fylt opp med vann også cheers . Må si at den utgaven er virkelig å anbefale. Den heter Odd og har to bein. Smile .

Var ei fantastisk helg på vogna og etter litt utforsking fikk vi også full varme på gulvet. Har jo vannbåren varme i gulvet men vi har syntes det liksom ikke ble helt varmt der. men nå fant vi en krane som vi strupe slik at mere av vannet ble tvunget gjennom gulvet og det gjorde susen.
Satt ute på lørdag rundt bålpanna selv om temp krøp under -20. Det som da ble problemet var at ølet begynte å fryse men jegern holdt seg da.
Campinglivet er deilig selv om tempen kryper langt under 0 Smile
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeSøn 5 Feb 2012 - 19:22

ovhi skrev:
Campinglivet er deilig selv om tempen kryper langt under 0 Smile



Ikke alle dansker er like enige i det etter siste uke i et svenske innlandet.. Shocked





Ring vogna varm - Page 5 Epc_2012_07_11
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeSøn 5 Feb 2012 - 21:37

I dag fikk jeg på plass vår også, så nå kan jeg sitte her å fyre varmen Smile genialt..

har fra før av kamera overvåking av vogna med sms bilder Wink
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitimeMan 6 Feb 2012 - 23:01

ulven skrev:
har fra før av kamera overvåking av vogna med sms bilder Wink

Hva slags kamera har du til dette?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ring vogna varm - Page 5 Empty
PosteTema: Re: Ring vogna varm   Ring vogna varm - Page 5 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ring vogna varm
Til Toppen 
Side 5 av 6Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450
» Ring hytta varm - hvordan montere i Hobby med Alde
» Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)
» Bjølseth 520 blir ikke varm.
» 220V ledning blir varm

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: