CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Stab.kobling

Go down 
+8
Jan
Ozler
Tasle
Trond H
hpk
Jan Ole
Camping Kai
TDaniel
12 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
TDaniel




Male
Antall Innlegg : 9
Localisation : Svelvik
Registration date : 26.05.2008

Stab.kobling Empty
PosteTema: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeMan 26 Mai 2008 - 22:38

Hei.

Har akkurat kjøpt min første vogn(93 hobby 561 TK).
Jeg er blitt anbefalt å montere stab.kobling da jeg har planer om å kjøre en del i ferien. Men så vidt jeg kunne lese meg til på nettet må man ha AL-Ko understell for å bruke Al-Ko kobling.
Finnes det noe bra alternativ til Al-Ko som kan brukes?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeMan 26 Mai 2008 - 22:43

TDaniel skrev:
Hei.

Har akkurat kjøpt min første vogn(93 hobby 561 TK).
Jeg er blitt anbefalt å montere stab.kobling da jeg har planer om å kjøre en del i ferien. Men så vidt jeg kunne lese meg til på nettet må man ha AL-Ko understell for å bruke Al-Ko kobling.
Finnes det noe bra alternativ til Al-Ko som kan brukes?

Det er vel to produsenter av disse..... den ene er AL-KO, den andre er jeg usikker op hva heter, men er den Hobby bruker orginalt....

Selv bruker jeg ikke stabilisatorkoblingen..... og kjører mye.......

vil kansje anbefale deg å kjøre denne sommeren uten, for å føle om du trenger dette..... men det er jo svært viktig med dekktrykk etc da....
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeMan 26 Mai 2008 - 22:48

Jeg hadde heller ikke giddet å bruke penger på det.Har kjørt mye uten før og med nå , merker ingen forskjell jeg,
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeMan 26 Mai 2008 - 22:51

Camping Kai skrev:
Jeg hadde heller ikke giddet å bruke penger på det.Har kjørt mye uten før og med nå , merker ingen forskjell jeg,

Camping-kai

Akkurat det er min erfaring og...... trakk en Hobby 650 fra Kristiansand, til sandnes, og jeg hadde forventninger til denne stabilisatoren.... men jeg ble skuffa da....... og vil ikke bruke penger på dette..... Har mere tro på ATC da......
Til Toppen Go down
TDaniel




Male
Antall Innlegg : 9
Localisation : Svelvik
Registration date : 26.05.2008

Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeMan 26 Mai 2008 - 23:03

Takk for svar.

Hva er ATC?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeMan 26 Mai 2008 - 23:04

Har ikke eksperimentert med selv, men har snakka med et par stykker som har glemt å lukke den og de har i hvertfall merket forskjell sier de. Er jo bare å prøve om en har sånn montert, løfte håndtaket og kjøre en tur.
Spesiellt kanskje på en enkelakslet vogn er det fornuftig med en sånn.
Hobby sin heter Winterhoff og skal være hakket vassere enn Alko. Har forøvrig samme på Dethleffsen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeMan 26 Mai 2008 - 23:06

TDaniel skrev:
Takk for svar.

Hva er ATC?

En bremsmekanisme som føler om vogna kommer i utakt med bilen og drar på med litt brems for å strekke ekvipasjen.
Venter spent på at noen kommer med erfaring med en sånn fra vinterføre.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeMan 26 Mai 2008 - 23:46

TDaniel

AL-KO AKS passer også til andre fabrikater understell, men muligens ikke alle. Du må sjekke.
Den som Hobby bruker originalt heter Winterhoff WS 3000.

Jeg registrerer at noen her mener stab.kobling ikke er noen vits. Da spør jeg hvorfor produsentene bruker penger på å originalmontere sånne (1000 kr?).
Har sett en video fra AL-KO der effekten ble vist og det er forskjell.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 5:54

TDaniel skrev:
Takk for svar.

Hva er ATC?

Tdaniel

kopierer noe inn fra http://www.al-ko.no vedr ATC


ATC – AL-KO Trailer Control – stabilisering för din husvagn, ger en högst väsentlig ökning av körstabiliteten

Stab.kobling Atctouarego

Med AKS stabiliseringskoppling typ 1300, 2000, 2004 och 3004 ökar den s.k. kritiska hastigheten med 20-30% för ett husvagnsekipage. Men när väl den kritiska hastigheten nåtts, eller överskridits, förmår inte ett ekipage som har råkat i pendling (”wobbling”) att stabilisera sig självt längre. Detta är en mycket farlig situation och det är precis när detta sker som ATC automatiskt griper in. En avvägd bromsimpuls sätter an husvagnens bromsar direkt. Därigenom avtar pendlingen, ekipaget sträcks ut och situationen lugnar snabbt ner sig utan att föraren behöver göra någon aktiv åtgärd.

ATC har sensorer som ständigt övervakar husvagnens sidorörelser och som ger besked om körstabiliteten i varje ögonblick.
Den elektroniska styrenheten känner igen tendenser till pendelrörelser redan på ett tidigt stadium och särskiljer dem från andra rörelser i sidled, också vid körning i långa kurvor och vid praktiskt taget alla väg- och körförhållanden.
ATC-processorn klarar i nästa steg av att skilja på om en uppkommen pendlingsrörelse kommer att avklinga av sig själv eller inte. I det senare fallet – och endast då – aktiveras husvagnens färdbroms via en ställmotor och ekipaget bromsas mjukt in.
I motsats till de (fåtal) personbilar som har ESP med inbyggd avkänning för släp blir hastighetsreduceringen betydligt mindre när ATC griper in. Detta tack vare att ATC känner av pendlingen direkt där den uppstår och griper in mycket snabbare i jämförelse med ESP-systemet i en bil.

Stab.kobling Atcmonto

Sensorer, styrelektronik och ställmotorn som påverkar bromsvajrarna utgör ATC-systemets huvudkomponenter och de är alla samlade i en väl kapslad kompakt enhet som enkelt monteras bakom axeln. Som energikälla används matarström som fås via en standard 13-polig kontakt. När släpfordonet kopplas till bilen och den 13-poliga kontakten ansluts genomför ATC en automatisk funktionskontroll. En lysdiod, som monteras på påskjutsbromsens ytterhölje, ger besked om systemet fungerar (grönt ljus) eller om något fel uppstått (rött ljus). Skulle det uppstå något fel påverkar detta dock inte husvagnens färdbroms på något sätt. Det enda som sker är att ATC-systemet inte längre griper in.

Stab.kobling Ledlampao

Tack vare att det är så lätt att montera lämpar sig ATC utmärkt för eftermontering även om systemet kommer att erbjudas, antingen som standardutrustning eller som tillval, av europeiska husvagnstillverkare direkt från fabrik redan under säsong 2007.
Eftermontering kommer att bli möjlig fr.o.m. våren/sommaren 2007.
När ATC-systemet väl är monterat krävs inget underhåll.

ATC är framtaget för husvagnar byggda på AL-KO-chassi och finns i olika varianter beroende på husvagnens totalvikt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 6:14

hpk skrev:
TDaniel

AL-KO AKS passer også til andre fabrikater understell, men muligens ikke alle. Du må sjekke.
Den som Hobby bruker originalt heter Winterhoff WS 3000.

Jeg registrerer at noen her mener stab.kobling ikke er noen vits. Da spør jeg hvorfor produsentene bruker penger på å originalmontere sånne (1000 kr?).
Har sett en video fra AL-KO der effekten ble vist og det er forskjell.

HPK

vedr hvorfor vognprodusentrene bruker penger på dette spør du...

Vognprodusentene, de bruker nok ikke penger på stabilisatorkoblingen, de tjener penger på den.... de forskuddterer den, og sender regninga til vognkjøper....

både vedr vogn og andre ting..... er det noe markedet etterspør, så kommer produsentene med dette, uansett hvor nyttig det er.... vet vognprodusenter bla har kommet med dårligere bluss, fordi markedet etterspør dette.... feks pga design.....

er det en utbredt sak i markedet at vi ønsker stabilisator kobling, ja så får vi raskt vognene med dette..... eller andre ting markedet etterspør...

Nevnte kansje litt lite i går..... vedr denne stabilisatorkoblingen.... for noe av saken, ligger kansje i at jeg kjører biler med relativt kraftig oppheng og dekk.....

den aktuelle turen, der jeg første gang kjørte med stabilisatorkobling, og hadde høye forventninger, så trakk jeg med en minibuss.... en 12-seter. og ja, jeg var skuffa......

dette tok jeg imidlertid opp med AL-KO på messa, og fortalte dette.... de svarte med en gang: trakk du med en varebil, eller minibuss av npe slag??, ja.... jeg gjorde det......

da sa de at disse er såpass kraftige og stive i oppheng, og dekk, at du vil merke lite eller ikke noe..... men med en myk personbil, med myke dekk, og ei mindre vogn, som er en kortere pendel-arm vil det merkes.....

jeg kjørte jo og ei Hobby 650 KFU til fjells i høst (som jo ble stjålet), med stabilisatorkoblingen..... heller ikke her merket jeg om denne koblingen var på eller av. men trekkbilen var Santa-fe'n, som og har høy laste-evne, høy totalvekt og stive dekk.

det er mulig vognene har vært for store, og bilene for kraftige, men jeg har ikke merket noe forskjell, og føler det ikke er verd å bruke penger på en slik kobling, og drar 790'n nordover igjen i år, uten stabilisatorkobling
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 8:51

Stab.kobling WS3000-mit-Schrift

Stab.kobling WS3000_Reibbelaege

Stab.kobling Ankuppeln

http://www.winterhoff.de/english/ws3000.html

Denne har vi på vogna vår .... er vel samme som HPK nevner Hobby bruker......

Kan jo si noe om forskjell med eller uten.... vi hadde vogn uten og - den lå godt på veien den og .......merka ikke noen stor forskjell da vi fikk vogn med........men nå stiller vel vi i den klassen av biler som er stive på bakparten .........

Vi opplever det jo slik at alle vogner er forskjellige bak bilen. Mye kommer an på hvordan de er lastet..........tror det spiller vel så mye inn som om en har denne koblingen eller ikke..........
Til Toppen Go down
Trond H




Male
Antall Innlegg : 6
Age : 64
Localisation : Vesterålen
Registration date : 26.05.2008

Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 10:11

Må vel innrømme at jeg har glemt å slå ned den hendelen et par ganger, og for å si det sånn det er ikke for at jeg merker noe spesiellt at jeg stopper for å slå ned hendelen på stab.koblingen. Jeg støtter at rett lasting av vognen er noe av det viktigste.

Trond
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 16:10

Tror ikke det er meningen at mann skal merke forskjell, hva skulle det være? Men jeg tror at kritisk hastighet er forskjell om mann har eller ikke har stablisator. For og teste dette må en ha to like vogner som er lastet likt. Så kan mann se når vogna begynner å pendle.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 16:19

Tom RS skrev:
Tror ikke det er meningen at mann skal merke forskjell, hva skulle det være? Men jeg tror at kritisk hastighet er forskjell om mann har eller ikke har stablisator. For og teste dette må en ha to like vogner som er lastet likt. Så kan mann se når vogna begynner å pendle.

Tom RS

jeg mener du skal kunne kjenne dette på stabiliteten på vogna når du ratter litt i høy hastighet, og at en ungår småpendling.... jeg tror faktisk ikke det er moment nok mot kula, i forhold til den pendelarmen som ei vogn er.....

og er forsjellene så små som du her antyder, mener vel jeg disse stabilisatorene ikke er verd prisen......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 16:34

Har vel ikke sagt noe om hvor mye eller lite. Men at momentet er større er vi vel enige om. Og at dette kan være det lille ekstra mann trenger i en gitt situasjon kan vi vel ikke se helt bort fra. Eller?
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 16:44

J.O. skrev:
....
Spesiellt kanskje på en enkelakslet vogn er det fornuftig med en sånn.
Hobby sin heter Winterhoff og skal være hakket vassere enn Alko. Har forøvrig samme på Dethleffsen.

En kollega av meg fortalte at hun og hennes familie fikk vogna i pendling slik at den velta over og ble totalvrak (100 km/h). De møtte en trailer i Sverige og måtte foreta en liten sideveis manøver. De hadde ikke stabilisator på vogna. Det var nære på at det kunne gått langt verre, fortalte hun.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 16:48

Hei

Tar jeg ikke feil, sitter friksjosbelegget til Winterhoff forran og bak på kula..... teorien er da at den og skal begrense gynging også, mens det på Al-ko sitter belegg på hver side av kula.....

men som sagt, jeg føler hele koblingen er mere en teori, enn rein nytte....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 16:52

Mulig det ikke hadde skjed om de hadde stabilisator. Men om de hadde hatt det ville de kanskje ikke ha vist hvor nære de var. . . Slik som med Vegard og test kjøringen med 650. Kan hende det hadde gått dårlig om det var en Bjølle bak der.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 16:54

Sitter foran og bak ja.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 17:14

Tom RS skrev:
Mulig det ikke hadde skjed om de hadde stabilisator. Men om de hadde hatt det ville de kanskje ikke ha vist hvor nære de var. . . Slik som med Vegard og test kjøringen med 650. Kan hende det hadde gått dårlig om det var en Bjølle bak der.

Bjølle ligger som et avlangt strykje-jern etter bilen...... absolutto perfekto....Stab.kobling 897742 Stab.kobling 897742
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 17:24

Vegard skrev:
Hei

Tar jeg ikke feil, sitter friksjosbelegget til Winterhoff forran og bak på kula..... teorien er da at den og skal begrense gynging også, mens det på Al-ko sitter belegg på hver side av kula.....

men som sagt, jeg føler hele koblingen er mere en teori, enn rein nytte....

Stab.kobling Reibelemente
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 17:26

Ha ha ha prøvde og trekke deg litt der. forventet en slik påstand her nå ja.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 17:30

Tom RS skrev:
Sitter foran og bak ja.

På Al-ko sitter de på sidene.......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 18:05

Har prøvd pendling på motorvei... gikk bra, men fikk en lærepenge kan man si.

Derfor ; ATC – AL-KO Trailer Control = SIKLE SIKLE SIKLE

Venter på santa
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 18:06

Jeg hadde Winterhoff på Hobbyen som alle andre og kombinasjanen Passat Syncro og denne koblingen er jeg ikke et øyeblikk i tvil om var til det bedre. Tok ved et par anledninger et lite stykke smergelpapir og rubbet over friksjonbeleggene i koblingen, dette ga også merkbar forbedring.
På Caravellen er det ikke like lett å merke forskjeller, der går det som på skinner uansett.
Med 245/45-17 på bilen så sporer det ikke heller. lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 18:43

Bare et lite tankekors, ATC slår inn når det allerede har begynt mens stablisatorkobling skal forhindre at det begynner.
Derfor er nok begge å foretrekke.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 18:54

Tom RS skrev:
Bare et lite tankekors, ATC slår inn når det allerede har begynt mens stablisatorkobling skal forhindre at det begynner.
Derfor er nok begge å foretrekke.

ATS jobber før du som fører merker at noe er på gang....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 19:15

Vegard skrev:
Tom RS skrev:
Bare et lite tankekors, ATC slår inn når det allerede har begynt mens stablisatorkobling skal forhindre at det begynner.
Derfor er nok begge å foretrekke.

ATS jobber før du som fører merker at noe er på gang....

Konstruksjonen og prinsippene på dette systemet er nok ikke på nivå med tilsvarende systemer på en moderne bil.
Vil nok tro at dette er så tregt at det går å merke når det jobber.
Stiller meg litt tvilende på om dette er helt fornuftig å bruke på vinterføre.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 19:59

Tom RS skrev:
Mulig det ikke hadde skjed om de hadde stabilisator. Men om de hadde hatt det ville de kanskje ikke ha vist hvor nære de var. . . Slik som med Vegard og test kjøringen med 650. Kan hende det hadde gått dårlig om det var en Bjølle bak der.


...mulig det ikke hadde skjedd i 80 km/t....
Til Toppen Go down
Ozler




Male
Antall Innlegg : 12
Age : 48
Localisation : Harstad
Registration date : 02.03.2008

Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeTir 27 Mai 2008 - 22:47

Jeg har lite erfaringer med WS3000 (med/uten), men vi kan vel fastslå at det er mange forhold som spiller inn. Mine eksempler:

'06 Transporter TDI 4motion: som grunnfjellet, både på sommer og vinterdekk (med vogn på vinterdekk), lar seg ikke affisere av at det henger 2 tonn bak...

'06 Passat TDI 4motion: på vinterdekk: MARERITT, kritisk hastihget ca. 80-85 km/t, heldigvis har Passat'en ESP m/vognsensor, dvs. tar inn pendlinga (i praksis kraftig oppbrems ved pendling). På sommerhjul (225/40-18) er Passat'en mye mer sjef foran vogna, men fremdeles ikke i klasse med Transporteren. Det har jo naturlig nok noe med vekt å gjøre, men dekktype/dimensjon gir store utslag, kulevekt (Passat og 2 tonn vogn med 40 kg kulevekt er ikke å anbefale) +++

Når det er sagt er det vel ikke noe mirakel-kur disse representerer, bruk hodet, ha rett bil i forhold til vogn, ha rett kuletrykk og lufttrykk i bil og vogn, følg anvisningene på lasting så kommer man langt, men jeg det er nok hevet over tvil at stab. koblibg også hjelper. Winterhoff trenger 9 ganger mer kraft for å bevege koblingen sideveis (sving-bevegelse) enn uten (45 nm mot 5 nm)
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 0:13

Vegard skrev:
hpk skrev:
TDaniel

AL-KO AKS passer også til andre fabrikater understell, men muligens ikke alle. Du må sjekke.
Den som Hobby bruker originalt heter Winterhoff WS 3000.

Jeg registrerer at noen her mener stab.kobling ikke er noen vits. Da spør jeg hvorfor produsentene bruker penger på å originalmontere sånne (1000 kr?).
Har sett en video fra AL-KO der effekten ble vist og det er forskjell.

HPK

vedr hvorfor vognprodusentrene bruker penger på dette spør du...

Vognprodusentene, de bruker nok ikke penger på stabilisatorkoblingen, de tjener penger på den.... de forskuddterer den, og sender regninga til vognkjøper....

både vedr vogn og andre ting..... er det noe markedet etterspør, så kommer produsentene med dette, uansett hvor nyttig det er.... vet vognprodusenter bla har kommet med dårligere bluss, fordi markedet etterspør dette.... feks pga design.....

er det en utbredt sak i markedet at vi ønsker stabilisator kobling, ja så får vi raskt vognene med dette..... eller andre ting markedet etterspør...

Nevnte kansje litt lite i går..... vedr denne stabilisatorkoblingen.... for noe av saken, ligger kansje i at jeg kjører biler med relativt kraftig oppheng og dekk.....

den aktuelle turen, der jeg første gang kjørte med stabilisatorkobling, og hadde høye forventninger, så trakk jeg med en minibuss.... en 12-seter. og ja, jeg var skuffa......

dette tok jeg imidlertid opp med AL-KO på messa, og fortalte dette.... de svarte med en gang: trakk du med en varebil, eller minibuss av npe slag??, ja.... jeg gjorde det......

da sa de at disse er såpass kraftige og stive i oppheng, og dekk, at du vil merke lite eller ikke noe..... men med en myk personbil, med myke dekk, og ei mindre vogn, som er en kortere pendel-arm vil det merkes.....

jeg kjørte jo og ei Hobby 650 KFU til fjells i høst (som jo ble stjålet), med stabilisatorkoblingen..... heller ikke her merket jeg om denne koblingen var på eller av. men trekkbilen var Santa-fe'n, som og har høy laste-evne, høy totalvekt og stive dekk.

det er mulig vognene har vært for store, og bilene for kraftige, men jeg har ikke merket noe forskjell, og føler det ikke er verd å bruke penger på en slik kobling, og drar 790'n nordover igjen i år, uten stabilisatorkobling
Er forsåvidt enig med deg i at regninga videresendes til kjøper, MEN hadde de levert vogna uten stabilisatorkobling kunne den vært solgt f.eks 1000 kr billigere, og det er et konkurransefortrinn (eller de kunne solgt vogna for samme pris og tjent 1000 kr mer). Fortjenesten bestemmes mer av konkurransesituasjonen og hva markedet er villig til å betale enn produksjonskostnadene.
Tenk bare på hvor mange fastliggere det er som ikke har bruk for stabilisatorkobling og hvor mange det er som overhodet ikke tenker på slike tekniske detaljer når de kjøper vogn.
Grunnen til at vognprodusentene monterer dette som standard er at de ser at det har noe for seg.

Har man en stor og tung bil, slik som deg, påvirker ikke vogna bilen på samme måten som når man har en personbil foran, og luftstrømmen rundt vogna blir annerledes. Selv om du ikke merker forskjell, betyr ikke det at koblinga ikke funker for andre.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 0:39

har dratt vår vogn etter diverse biler, og har kommet til følgende konklusjon.
det føles ikke som om det er samme vogna bak på de tre forskjellige bilenejeg har dratt med, og kun på den ene var det behov for stab kobling
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 5:29

Jan skrev:
har dratt vår vogn etter diverse biler, og har kommet til følgende konklusjon.
det føles ikke som om det er samme vogna bak på de tre forskjellige bilenejeg har dratt med, og kun på den ene var det behov for stab kobling
Enig med Jan,Trekkbilen er nok det avgjørende for om settet er bra å dra eller ikke,eg tror disse hjelpemidlene kommer mer til sin rett når man har vanlige personbiler av type myk.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 6:23

Kanskje det. Men hvordan vet dere det? Kan det være slik at stabilisator har hjulpet dere når dere bruker de store bilene også. Jeg forstår ikke hvordan dere kan uttale dere så sikkert om et sikkerhets system som skal slå inn når uhellet er ute. At alt blir mere stødig med noe tungt foran er jo klart men påvirker dette vognas kritiske pendle hastighet? Om mann henger ei lita kjørevogn bak en volvo F12, vil ikke vogna begynne å pendle da eller? Jeg tror det. Men du vil neppe merke noe til det.
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 6:34

Tom RS skrev:
Kanskje det. Men hvordan vet dere det? Kan det være slik at stabilisator har hjulpet dere når dere bruker de store bilene også. Jeg forstår ikke hvordan dere kan uttale dere så sikkert om et sikkerhets system som skal slå inn når uhellet er ute. At alt blir mere stødig med noe tungt foran er jo klart men påvirker dette vognas kritiske pendle hastighet? Om mann henger ei lita kjørevogn bak en volvo F12, vil ikke vogna begynne å pendle da eller? Jeg tror det. Men du vil neppe merke noe til det.
joda,enig Tom
Poenget mitt er at de tyngre bilene er så stødige at den kritiske hastigheten er over den farten man kjører i
En liten bil har gjerne kritisk hastighet i hastigheter man normalt ligger i,det var det eg mente....om man kan øke fra 130 til 140 med ett sikkerhetssystem er jo ganske urelevant i praksis. for store biler
Til Toppen Go down
Sponsored content





Stab.kobling Empty
PosteTema: Re: Stab.kobling   Stab.kobling Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Stab.kobling
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Kobling av markeringslys
» 12V i 13 pins kobling Ford Mondeo
» 13 pin kobling, en eller annen feil
» Kobling til Toptron lader EL202 v1
» Plassering/kobling av batteri og lader Hobby 650 KFU.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: